اگر از ظرفیت‎های داخلی غفلت شد مطالبه کنید؛ پاسخگو هستیم

مدیرعامل شرکت متن، بهره‎مندی حداکثری از ظرفیت‎های داخلی را سیاست اولویت‎دار وزارت نفت و شرکت‎های تابعه این وزارتخانه خواند و گفت: هر جا شاهد غفلت صنعت نفت از این ظرفیت بودید، مطالبه کنید؛ ما باید در این زمینه پاسخگو باشیم.

  • توسعه در غرب کارون از ابتدای دولت یازدهم با تاکید بیشتری دنبال شده است و در نتیجه این تاکید، طرح توسعه میدان یاران شمالی، فاز نخست میدان آزادگان شمالی و فاز نخست میدان یادآوران در سال 95 به بهره‎برداری رسید و برداشت نفت از میدان یاران جنوبی نیز از پارسال آغاز شد. همچنین به دنبال حاصل نشدن پیشرفت در توسعه میدان آزادگان جنوبی از سوی شرکت ملی نفت چین (CNPC)، این شرکت در سال 93 از کار در این میدان مشترک خلع ید شد و توسعه این میدان به‎طور مستقیم در دستور کار شرکت متن و پیمانکاران ایرانی قرار گرفت؛ تصمیمی که منطق و درستی آن با افزایش مرحله‎ای تولید در آزادگان جنوبی تایید شد. تولید نفت این میدان مشترک که در زمان خلع ید شرکت چینی، کمتر از 30 هزار بشکه در روز بود، اما این میدان اکنون با ظرفیت تولید روزانه حدود 100 هزار بشکه نفت فعال است. تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن می‎گوید: «این رقم به‌زودی به حدود 140 هزار بشکه می‌رسد».
  • وی درباره افزایش تولید به برنامه راه‎اندازی واحد فرآورش سیار نفت در این میدان اشاره می‎کند: «همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این واحد فرآورشی به بهره‎برداری می‎رسد و به این ترتیب، ظرفیت تولید نفت میدان آزادگان جنوبی افزایش می‎یابد».  
    بدون تردید افزایش 40 تا 50 هزار بشکه‎ای ظرفیت تولید نفت در میدانی که سال‎های سال، تولیدش از 50 هزار بشکه تجاوز نکرده بود، کار کوچکی نیست.
    دهقانی توسعه در غرب کارون را از حیث اشتغال‌زایی و درآمدزایی حائز اهمیت برمی‎شمارد و می‎گوید: «افزایش 50 هزار بشکه‎ای تولید در آزادگان جنوبی با احتساب قیمت 60 دلار برای هر بشکه، به مثابه یک میلیارد دلار درآمدزایی سالانه است».
  • نکته مهم دیگری که از سوی مدیرعامل شرکت متن مورد تاکید است، افزایش ظرفیت تولید نفت همگام با احیای هورالعظیم است: «گاهی استحصال هیدروکربور به قیمت آسیب زدن به محیط زیست صورت می‎گیرد، اما کار بزرگی که در آزادگان جنوبی انجام شده، افزایش تولید نفت در شرایطی است که بیش از 80 درصد هورالعظیم نیز آبگیری شده و از توجه به محیط زیست منطقه غفلت نشده است».
    حفاظت از محیط زیست همگام با فعالیت‎های توسعه‎ای یک اصل است، اما رعایت این اصل کار آسانی نیست. کافی است بارش‎های فصلی آغاز شود تا روند اجرای فلولاین‎ها و ترانک‎لاین‎ها و دسترسی به چاه‎های تولیدی به دلیل تخریب جاده‎های اصلی و جاده‎های پدها مختل شود. آبگرفتگی میدان و زیرآب رفتن مستحدثات اعم از پدها و منیفولدها و گاسپ‎ها نیز با بالا آمدن آب در سطح منطقه اجتناب‎ناپذیر است. با این‎ همه تلاش توأمان برای توسعه صنعت نفت و حفظ محیط زیست در غرب کارون ادامه دارد.
  • در شرکت متن تا به حال چند مورد فرآیند سفارش کالاهای خارجی به دلیل امکان استفاده از نمونه‎های داخلی متوقف و با سفارش به شرکت‎های سازنده داخلی جایگزین شده است. مدیرعامل این شرکت می‎گوید: «نه تنها در متن، بلکه سیاست کلی وزارت نفت مبتنی بر استفاده از ظرفیت‎های داخلی است. ما تلاش می‎کنیم تا جایی که امکان دارد این سیاست پیاده شود، شرکت‎های داخلی هم در صورتی که مشاهده کردند در جایی، بدون دلیل، از ظرفیت داخلی غفلت و به امکانات خارجی رجوع شده، حتما مطالبه کنند. ما پیگیری می‎کنیم و باید در این زمینه پاسخگو باشیم». 
    دهقانی با تاکید بر استفاده از پیمانکاران بومی، از برنامه ایجاد زیرساخت‎هایی در منطقه عملیاتی غرب کارون به منظور استقرار کارگاه‎های خدمات فنی هم خبر می‎دهد و ابراز امیدواری می‎کند در آینده‎ای نزدیک، صنعت نفت شاهد فعالیت شرکت‎های خدمات فنی کوچک و متوسط در جوار این منطقه عملیاتی باشد تا مسیر استفاده از ظرفیت‎ این شرکت‎ها هموارتر شود.
  • توسعه در غرب کارون ادامه دارد، هرچند بدیهی است تحت تاثیر تحریم‎ها از سرعت انجام فعالیت‎ها و همچنین مذاکرات قراردادی کاسته شده است. دهقانی در پاسخ به وضعیت فعلی طرح‎های توسعه‎ای این منطقه عملیاتی، به این جملات بسنده می‎کند: «از حضور شرکت‎های خارجی استقبال می‎کنیم، اما فرصت‎های داخلی را معطل خارجی‎ها نمی‎گذاریم. البته فراموش نکنید، به برخی چالش‎ها و فرصت‎های صنعت نفت باید در چارچوب سیاست‎های کلان نظام نگاه کرد».
کد خبر 287152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =