۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
  • کد خبر: 288531
گاز دولتی، خدمات خصوصی، هدف ملی

شرکت ملی گاز ایران به عنوان یکی از شرکت‌های خدمات‌رسان زیرمجموعه وزارت نفت که هم در بخش صنعتی ( فراورش گاز، انتقال و ... ) فعال است و هم به‌طور مستقیم با مردم در ارتباط است، موفق شده بیش از 90 درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود را با تکیه بر توان سازندگان داخلی کشور تامین کند.

استفاده از تولید داخلی کشور در صنعت گاز، افزون بر آنکه سبب «رونق تولید» و اشتغال‌زایی برای بخش خصوصی می‌شود، نیاز این صنعت به شرکت‌های خارجی برای تولید سریع، دقیق و پشتیبانی پس از بهره‌برداری را نیز برطرف می‌کند، اما این موضوع سبب نمی‌شود تا پیمانکاران و سازندگان بخش خصوصی نیز هر محصولی را با هر میزان کیفیتی (خوب یا بد) به شرکت‌های گاز، پالایشگاه‌های گاز و مجموعه انتقال گاز و مهم‌تر از همه، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که متولی احداث و اجرای پروژه‌های عظیم صنعت گاز کشور است، ارائه کنند.

بدون تردید، شرکت ملی گاز ایران نیز برای دریافت محصولات، تنها ایرانی بودن را مدنظر ندارد، بلکه لحاظ کردن استانداردها، بهره‌مندی از کیفیت و قابل اطمینان بودن، نکاتی هستند که از سوی بازرسان و کارشناسان شرکت ملی گاز ایران مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

محصولات باکیفیت تولید کنید

مسعود زردویان، رئیس بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران است. وی درباره استفاده از محصولات ایرانی در صنعت گاز توضیح داد و با اشاره به اهمیت پروژه‌های گازی و حساسیت آنها گفت: ما از شرکت‌های تولیدکننده و فعال در بخش صنعت گاز انتظار داریم با در نظر گرفتن حساسیت و ایمنی پروژه‌های گاز، محصولاتی با کیفیت و استانداردهای روز تولید کنند، زیرا کیفیت یکی از اولویت‌های بخش صنعت گاز است. با توجه به اینکه کالاهای مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین کالاهایی که با کیفیت پایین تولید می‌شود، از نظر ما مشکل دارند و تولیدکنندگان ما همواره باید کیفیت تولید خود را بالا و طبق استانداردهای روز پیش‌ ببرند.

زردویان معتقد است، یکی از بزرگ‌ترین امتیازات شرکت‌های بزرگ دنیا نسبت به دیگر شرکت‌ها، توجه به دانش فنی تجمیع شده در غالب دستورعمل‌ها است و موضوعی که شرکت ملی گاز ایران اکنون به دنبال آن است برون‌سپاری فرآیندها است، بنابراین باید معین شود که چطور فرآیندی را برون‌سپاری و هم‌زمان الزامات استاندارد را نیز اعمال کنیم، به گونه‌ای که هم از نظر مالی برای مجموعه به صرفه باشد و هم از نظر فنی و امنیتی، رعایت استانداردها به صورت کامل انجام شود.

حمایت از بخش خصوصی

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از جمله مدیرانی است که حمایت خود و شرکت زیرمجموعه‌اش از بخش خصوصی را اعلام کرده است. او در آخرین  نشست مجمع عمومی عادی شرکت ملی گاز ایران، توانمندسازی بخش خصوصی، گسترش تحقیقات بنیادی و توسعه و ارتقای فناوری در بخش گاز را از مهم‌ترین برنامه‌های آینده شرکت ملی گاز ایران در سال 98 عنوان کرد و گفت: تبدیل تجربیات به فرآیندها و مستند کردن آنها در واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌های خصوصی کمک خواهد کرد.

به گفته تربتی، شرکت ملی گاز ایران باید در یک دوره دو ساله همه فرآیندهای بخش‌های قابل برون‌سپاری در شرکت انتقال گاز را شناسایی و به بخش خصوصی واگذار کند، اما بر روند عملکرد آنها نظارت و کنترل داشته باشد. شایان ذکر است، مطابق برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران، تنها بخش‌هایی برون‌سپاری می‌شوند که در اجرای وظایف اصلی این شرکت خللی ایجاد نکنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در زمستان 97، از واگذاری مدیریت شبکه گاز کشور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: ما در چارچوب مدیریت تامین انرژی پاک و مطمئن برای مردم، باید روابط و قوانین برون‌سپاری را ارتقا دهیم تا در آینده نزدیک، بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها، بهره‌برداری خطوط لوله و توزیع گاز در شهرها به بخش خصوصی واگذار شود.

ارتقای توان سازندگان داخلی هدف شرکت ملی گاز ایران است

سعید پاک‌سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران نیز در نشست سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با مدیران بازرگانی مجتمع گاز پارس جنوبی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به زنجیره تامین کالاهای مورد نیاز صنایع و فضای کسب‌وکار را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مجتمع گاز پارس جنوبی دارای یک هدف مشخص برای بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز است، به همین سبب ارتباط مناسبی با شرکت‌های داخلی برقرار شده است، زیرا اهداف مورد نظر شرکت ملی گاز ایران و تامین‌کنندگان بر مبنای ارتقای توان ساخت داخل از سوی سازندگان داخلی بنا نهاده شده است.

شرکت ملی گاز ایران یک سازمان دولتی است، اما هر آنچه انجام می‌دهد در نهایت با هدف ارائه خدمات مطلوب و مناسب به همه بخش‌های کشور است. از درآمدزایی و ارزآوری حاصل از صادرات گاز تا توسعه شبکه گازرسانی به شهرها و روستاها، همه در خدمت رشد و توسعه کشور است.

بهره‌مندی از توان و تجربه شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از کالاهای ساخت داخل با هدف رونق تولید و نادیده گرفتن تحریم‌ها و برون‌سپاری بخش‌های مختلف صنعت گاز به بخش خصوصی نیز نشان‌دهنده اعتماد این سازمان دولتی به توانمندی شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی است که در مقابل این اعتماد، انتظار دریافت کالا، خدمات و پشتیبانی مطلوب و استاندارد نیز وجود دارد.

آنچه مهم است، دستیابی به هدف مشترک میان شرکت ملی گاز ایران و پیمانکاران برای توسعه کشور و خدمات‌رسانی به مردم است. جوانانی که در کارگاه‌های پالایشگاه‌ها چشم به قطعات و ابزارها می‌دوزند و فکر خود را برای چگونگی ساخت یک قطعه جدید به کار می‌گیرند تا در نخستین مصاحبه مدیرعامل پالایشگاه، نام قطعه‌شان به عنوان یک تولید ملی به میان آورده شود؛ کارشناسانی که شبانه‌روز در اتاق‌های کنترل، زیر و بم کارکرد ایستگاه‌ها و خطوط گاز را از نظر می‌گذرانند؛ کارگرانی که زیر تیغ آفتاب مشغول تعمیر خطوط و دستگاه‌ها هستند؛ مدیرانی که در پی قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها و ارزآوری هستند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و نخبگانی که هوش و ذکاوت و تخصص و تجربه خود را در اختیار بخش‌های مختلف صنعت گاز می‌گذارند همه با هم به سوی یک هدف که همان توسعه کشور است گام برمی‌دارند.

فاطمه شعبانی

کد خبر 288531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =