عملیاتی‌شدن پروژه‌ها از طریق ارتقای توانمندی داخلی

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت گفت: در نظر داریم تا پروژه‌ها را از طریق توانمندی داخلی ارتقا دهیم و هدف از این رویکر ایجاد اشتغال است.

به گزارش خبرنگار شانا، پرویز سنگین روز پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) در دومین روز بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، ‌گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست «توسعه و تعمیق ساخت داخل، راهکاری موثر در رونق تولید» اظهار کرد: بر اساس طرح ارتقای توانمندسازی شرکت‌های داخلی تاکنون ۸۴ قلم کالا شناسایی شده که نیازی به خرید آنها از خارج وجود ندارد.

وی با اشاره به اهم فعالیت‌های مرتبط با افزایش توانمندی ساخت داخل گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مواردی همچون حداکثرسازی استفاده از توان داخل در قراردادهای نفتی ایران، ‌مگاپروژه ساخت 10 گروه خانواده کالایی اولویت‌دار وزارت نفت، سازوکارهای حمایتی برای رونق تولید، نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت نفت و مدیریت خرید اقلام دوگانه از طریق کانال خرید برجام اشاره کرد.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، تحقق اهداف فناورانه در قراردادهای ۱۰ گروه خانواده کالایی اولویت‌دار صنعت نفت، هفت تعهد فناورانه در نظر گرفته‌ایم که عبارت‌اند از کسب دانش و فناوری در طراحی محصول، طراحی و استقرار سامانه آزمایش استانداردهای محصول، استقرار ساختار و تجهیزات کسب توانمندی ساخت محصول، ساخت و آزمایش استانداردهای محصول، کسب تائیدیه‌های کیفیت و استاندارد محصول، کسب تائیدیه‌های دانش فنی و مالکیت معنوی محصول و کسب عملکرد کیفیت مناسب محصول از مشتری به مصرف‌کننده.

سنگین با اشاره به فهرست منابع سازندگان داخلی (AVL) گفت: از ۳ هزار و ۷۹۳ شرکتی که خوداظهاری کرده‌اند بیش از 3 هزار و ۱۲۸ شرکت را تعیین تکلیف کرده‌ایم و از این تعداد ۵۹۶ سازنده داخلی به فهرست EP اضافه شده‌اند، ضمن آنکه نزدیک به هزار تامین‌کننده تائید صلاحیت‌شده و به این فهرست اضافه شده است.

ارزیابی فناورانه شرکت‌های داخلی

در ادامه رامین قلمبردزفولی، مدیر پشتیبانی و ساخت کالای شرکت ملی نفت ایران در این نشست به مروری بر اقدام‌های انجام‌شده و نتایج حاصله از طرح ۱۰ گروه خانواده کالایی وزارت نفت پرداخت.

وی ادامه داد: تاکنون از پروژه‌های ده‌گانه، هفت قلم تحقق یافته است و در سه پروژه کنترل ولوها، الکتروموتورهای متغیر و دوار نتوانستیم بازار مناسب را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم و تاکنون تعهد نشده است که با دستور رئیس شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های زیرمجموعه هرگونه خریدی که می‌خواهند انجام دهند با موافقت رئیس شرکت انجام خواهد شد تا از این طریق تجمیع تقاضا را برای سه پروژه باقی‌مانده انجام دهیم.

مدیر پشتیبانی و ساخت کالای شرکت ملی نفت ایران گفت: در مناقصه‌های انجام شده تاکنون ۵۰ قرارداد به ارزش حدود ۴۳۰ میلیارد تومان امضا شده است. از این تعداد قراردادها ۴۸ قرارداد ارزی، ۴ قرارداد ارزی – ریالی و یک قرارداد نیز ریالی است.

به گفته وی، در پاکت‌های مناقصه، ارزیابی فناورانه نیز در نظر گرفته شده است که با اجرای آن نقاط قوت و ضعف شرکت‌ها شناسایی می‌شود.

به گزارش شانا، ‌در ادامه نشست تخصصی «توسعه و تعمیق ساخت داخل، راهکاری موثر در رونق تولید» رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران درباره انجام نظارت فناورانه مربوط به قراردادهای ۱۰ گروه خانواده کالایی سخنرانی کرد و معاون اجرایی شعبه نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران نیز روند توانمندسازی سازندگان تجهیزات و پیمانکاران صنعت نفت از طریق نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت را بررسی کرد.

کد خبر 288859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =