بیش از ۳ هزار روستا تا پایان امسال گازرسانی می‌شوند

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که مطابق برنامه گازرسانی سال ۹۷، امسال نیز به بیش از سه هزار روستا و ۴۹ شهر گازرسانی خواهد شد.

به گزارش شانا، سعید مومنی در نشست خبری امروز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با بیان اینکه در یک دهه اخیر توسعه گازرسانی در کشور رشد کم‌نظیری داشته است، گفت: گازرسانی سبب افزایش رفاه مردم و رشد اقتصادی در کشور شده است، ضمن آنکه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را به همراه داشته است.

وی مصرف گاز کشور در سال ۹۶ را بیش از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار گاز در صورتی که با سوخت مایع جایگزین می‌شد از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی برای کشور فاجعه‌آمیز بود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز بخش نیروگاهی در سال ۹۷ را ۷۰ میلیارد مترمکعب، مصرف گاز بخش صنایع را ۴۵ میلیارد مترمکعب و مقدار مصرف گاز بخش خانگی و تجاری را ۸۶ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: هم‌اکنون هزار و ۱۴۲ شهر به همراه ۲۸ هزار و ۷۲۹ روستا در کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که برای گازرسانی به آنها ۳۵۲ هزار کیلومتر شبکه و ۳۷ هزار کیلومتر خطوط اصلی انتقال گاز اجرا شده است.

وی با اشاره به استفاده شرکت ملی گاز ایران از بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ برای توسعه گازرسانی، تصریح کرد: اکنون سرانه انشعاب گاز برای نصب هر علمک ۱۲ میلیون تومان است و در صورتی که هزینه گازرسانی برای هر خانوار یا نصب هر علمک از این مقدار تجاوز کند، به معنای آن است که گازرسانی صرفه اقتصادی ندارد و باید از سوخت جایگزین استفاده شود.

اختصاص یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به استان‌های محروم

مومنی با اشاره به دستور موکد رئیس‌جمهوری مبنی بر لزوم شتاب در روند گازرسانی به زاهدان، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر نشست‌هایی با سازمان‌های خدماتی و استانداری سیستان و بلوچستان برگزار کردیم که بر اساس آن مقرر شد موانع سابق از سر راه گازرسانی به شهر زاهدان برداشته شود. شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز به عنوان شرکت معین برای گازرسانی به بخشی از زاهدان انتخاب شده است تا در کنار شرکت گاز استان سمنان و شرکت گاز استان همدان کار گازرسانی به زاهدان کامل شود.

به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، مجلس شورای اسلامی برای گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

گازرسانی به بیش از ۳ هزار روستا در سال ۹۸

مومنی درباره گازرسانی شهری و روستایی تا پایان سال ۹۸ توضیح داد: امسال به ۳ هزار و ۶۲ روستا و ۴۹ شهر با بهره‌مندی از احداث ۴۷۷ هزار انشعاب و ۲۴ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی خواهد شد که هزینه آن با هدف جلوگیری از ضرر مالی پیمانکاران متناسب با میزان تورم امسال در نظر گرفته شده است.

وی اعلام کرد: امسال در صنایع باید روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار لیتر سوخت مایع، گازرسانی شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وقوع سیل‌ در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و مازندران گفت: در استان‌های مازندران، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات گازرسانی شرکت ملی گاز ایران وارد شده است.

کد خبر 288939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =