تفاهم‌نامه تبادل فیبر نوری بین شرکت‎های انتقال گاز و خطوط لوله و مخابرات نفت امضا شد

تفاهم‌نامه تبادل تار فیبر نوری با هدف هم‌افزایی زیرساخت‌های مخابراتی وزارت نفت و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری، بین شرکت انتقال گاز ایران و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت امضا شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، سعید توکلی در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: شرکت انتقال گاز ایران هم اکنون دارای بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری فعال در مسیرهای خطوط سراسری چهارم، پنجم و سوم آذربایجان است و با بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری خطوط هفتم و هشتم سراسری، این مقدار در سه ماه آینده به ۵ هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی از افزایش طول شبکه فیبر نوری به ۱۴ هزار کیلومتر در سال‌های آینده خبر داد و درباره همکاری بین دو شرکت یادشده، اظهار کرد: نوع کار شرکت انتقال گاز و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت بسیار به هم نزدیک است و سابقه همکاری این دو شرکت به گذشته باز می‌گردد که در زمینه‌های IPCMMS، خوردگی، حریم خطوط، حریم‌بان و... با یکدیگر تعاملاتی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به امکانات گسترده و گاهی مشترک مخابراتی دو شرکت، تصریح کرد: تعامل بین دو شرکت مخابراتی در صنعت گاز و صنعت نفت موجب می‌شود قابلیت اطمینان در سطح شبکه‌های انتقال و مخابراتی افزایش یابد که این موضوع هم در داخل صنعت مفید است و هم در برخی موارد مانند زمان بحران موثر است، همان‌طور که در جریان بحران سیل امسال، امکانات شرکت انتقال گاز ایران کمک شایانی برای شرکت‌های زیرساختی مانند شرکت مخابرات، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و ... بود.

توکلی، شرکت‌های انتقال گاز و خطوط لوله و مخابرات نفت را دو شرکتی برشمرد که تکنولوژی و تجهیزات مخابراتی را از ابتدا تاکنون در کنار یکدیگر کسب کرده و پیش برده‌اند و اکنون قوی‌ترین شبکه مخابراتی را در اختیار دارند و در صورتی که در آینده طرح‌هایی برای اجرای فیبر نوری و ایستگاه‌های رادیویی در نظر گرفته شود، می‌توان از امکانات مشترک دو شرکت به خوبی بهره‌برداری کرد، همچنین موضوع پدافند عامل و انتقال تکنولوژی نیز در قالب این تعامل انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: امضای این تفاهم‌نامه باید موجب افزایش بهره‌وری و قابلیت اطمینان شبکه شود و همچنین کاهش موازی‌کاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشابه را به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم‌اکنون دارای نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری فعال در مسیرهای تهران - اهواز و اصفهان – رفسنجان است و در نخستین اقدام، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اقدام به اجاره دو تار تاریک در مسیر ری – شیراز به طول یک‌هزار و ۳۱ کیلومتر از شرکت انتقال گاز ایران کرده و شرکت انتقال گاز ایران نیز اقدام به اجاره دو تار تاریک در مسیرهای تهران – ری، نائین – رفسنجان و اهواز جمعا به طول ۶۷۵ کیلومتر از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت می‌کند و در آینده با بررسی دیگر مسیرها، این همکاری گسترش خواهد یافت.

بر اساس برنامه‌های تعریف شده و با هدف استفاده مشترک از امکانات مخابراتی یکدیگر، جلوگیری از سرمایه‌گذاری موازی در مسیرهای مشترک و رعایت صرفه و صلاح کشور، مقرر شده است در شرکت‌های انتقال گاز و خطوط لوله و مخابرات نفت، نسبت به استفاده از امکانات مخابراتی شبکه‌های فیبر نوری یکدیگر، برقراری ارتباط مراکز عملیاتی و برقراری مسیرهای پشتیبان نوری، افزایش قابلیت اطمینان شبکه و رسیدن به ضریب دسترسی ۹۹.۹۹ درصد اقدام‌هایی انجام شود.

این همکاری در قالب قرارداد «اجاره تار تاریک» و استفاده از امکانات ایستگاه‌های مخابراتی دو شرکت انجام خواهد شد. شرکت انتقال گاز ایران و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از شرکت‌های حاکمیتی و متولی انتقال انرژی در کشور به شمار می‌آیند و بنا بر ضرورت‌های عملیاتی، دارای شبکه‌های مخابرات اختصاصی از قبیل شبکه‌های فیبر نوری و مایکروویو سراسری و گسترده در سراسر کشور هستند. اجرایی شدن این تفاهم‌نامه طلیعه‌ای برای استفاده مشترک از امکانات مخابراتی در همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت خواهد بود.

کد خبر 290469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =