مقدار فروش نفت ایران باید به زمان خروج آمریکا از برجام بازگردد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای ادامه کار در برجام و برگرداندن اقدام‌های ایران به گذشته اقدام‌هایی باید انجام شود، گفت: فروش نفت ما باید به زمان ماه می سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، برگردد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف، امروز (دوشنبه، ۱۴ مردادماه) در نشست خبری با بیان اینکه رئیس‌جمهوری کف مطالبات جمهوری اسلامی در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به اروپا اعلام کرده است، گفت: این مطالبات را پیگیری می‌کنیم، اما مهم‌ترین بخش مطالبات ما این است که برای ادامه کار و برگرداندن اقدام‌های ایران به گذشته، نخست فروش نفت ما باید به زمان ماه می سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، برگردد. در آن زمان میزان صادرات نفت ما حدود ۲.۸ میلیون بشکه بوده است. مطالبه دیگر ما بازگشت منابع است. این موارد کف مطالبات جمهوری اسلامی است. تعهدات دیگری هم اروپایی‌ها طی برجام برعهده گرفته‌اند که آنها نیز باید اجرا شود.

وزیر امور خارجه درباره تعهدات برجامی اروپا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و دلایل عدم مذاکره با آمریکا افزود: اروپایی‌ها در برجام تعهداتی دارند که در ضمیمه شماره ۲ برجام آمده است. این تعهدات معطوف به اقدام نیست، بلکه معطوف به نتیجه است.

وی درخصوص توقیف کشتی انگلیسی در خلیج‌فارس و احتمال تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از نفتکش‌ها، گفت: ائتلاف بین‌المللی برای چه شکل بگیرد؟ آمریکا مسئول تنش در خلیج‌فارس است، کسی که آتش‌افروز است نمی‌تواند آتش‌نشان باشد، کافی است آتش‌افروزی‌اش را متوقف کند، آن وقت همه چیز خوب می‌شود.

ظریف با یادآوری حمله به هواپیمای مسافربری ایران و جان باختن ۲۹۰ نفر در این حادثه، افزود: آمریکا جز خشونت، جنگ و آدم‌کشی در منطقه نتیجه‌ای به بار نیاورده است، خود آقای ترامپ می‌گوید ما ۷ تریلیون دلار هزینه کردیم و به جز بدبختی برای خودمان نتیجه‌ای به دست نیاوردیم، با این حال آمریکایی‌ها چند بار تجربه غلط را تکرار کردند.

وزیر امور خارجه به موضوع توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی مانند اعضای اتحادیه اروپا معتقد است اقدام انگلیس راهزنی دریایی است که هیچ منطقی نداشته است و استناد آنها به تحریم‌های اتحادیه اروپا مبنا ندارد، زیرا اتحادیه اروپا از ابتدا با تحریم‌های فرامرزی مخالف بوده است.

وی عنوان کرد: از ابتدا هم گفتیم این کشتی به انگلیس ارتباطی ندارد و به سمت جایی که آنها تحریم کرده‌اند نمی‌رفته است. کار انگلیس همدستی با تروریسم اقتصادی آمریکاست. شکی نیست که این کار راهزنی دریایی است.

ظریف ادامه داد: آمریکا به‌دنبال محروم کردن مردم ایران از داشتن منابع خارجی برای حفظ اقتصاد داخلی است. اگرچه ما در داخل (وابستگی بودجه به نفت) را از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد رسانده‌ایم و حتی امسال این رقم را به کمتر هم خواهیم رساند، اما به هر حال منابع نفتی برای تامین غذا و داروی مردم است. آمریکا مردم را از رسیدن به غذا و دارو محروم می‌کند و انگلیس با تروریسم اقتصادی آمریکا همراهی کرده است.

وزیر امور خارجه درباره توقیف کشتی انگلیسی در خلیج‌فارس نیز گفت: ما در خلیج‌فارس بزرگ‌ترین ساحل را داریم، حدود 2 هزار کیلومتر در خلیج فارس و ۱۵۰۰ کیلومتر در دریای عمان ساحل داریم. برای همین است که گفته‌اند خلیج فارس و نه گفته‌اند خلیج مکزیک، چون ساحل ایران است. ما مسئول امنیت منطقه هستیم و امنیت منطقه را نیز ما حفظ کرده‌ایم، اما امنیت باید برای همه باشد نه به هزینه یک کشور.

وی افزود: ما در اجرای وظیفه خود برای حفظ امنیت خلیج‌فارس برخی اوقات از بعضی تخلف‌ها چشم‌پوشی می‌کردیم، اما هم اکنون دلیلی نمی‌بینیم برابر انگلیس که راهزنی دریایی می‌کند باز هم چشم‌پوشی کنیم، بنابراین اقدام ما عمل متقابل نیست، بلکه چشم‌پوشی نکردن از تخلف‌هاست.

ظریف تصریح کرد: کشتی انگلیسی هم به دلیل تخلف‌هایی که داشته و شکایت سازمان بنادر و دریانوردی توقیف شده است که این موضوع باید در دادگاه‌های ایران بررسی شود. اگر ضروری باشد و ما احساس کنیم فایده‌ای دارد، کمک می‌کنیم تا تسهیل شود.

کد خبر 291743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =