۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
  • کد خبر: 292594
گزیده‌های «نفتی» هفته

صنعت نفت هفته گذشته را پرخبر پشت سر گذاشت؛ هفته‌ای که افزون بر اعلام عملکرد شرکت‌های نفتی همزمان با هفته دولت، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از طرح‌های زیربنایی روستایی در کنار رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران قرار گرفت، چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی برگزار شد، وزارت نفت لوح سپاس پانزدهمین جشنواره شهید رجایی را دریافت کرد و زنگنه در روزهای پایانی هفته گذشته در برنامه «تیتر امشب» ضمن پاسخ به پرسش‌های بینندگان این برنامه، دستاوردهای صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش شانا، گزارش عملکرد شرکت‌های نفتی در هفته جاری با گزارش شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب آغاز شد. این شرکت در گزارشی ۱۳ بندی به تشریح عملکرد خود در یک سال اخیر پرداخت که امضای قرارداد مطالعات جامع مخازن شش‌گانه مناطق نفت‌خیز جنوب، مشارکت همه‌جانبه در مدیریت بحران سیل، امضای ۶ قرارداد از طرح نگهداشت و افزایش توان تولید و راه‌اندازی مشعل بدون دود واحد بهره‌برداری اهواز ۳، از جمله آنها به شمار می‌آید.

شرکت ملی حفاری ایران هم در گزارشی عنوان کرد که در یک سال اخیر، حفاری ۱۲۴ حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه این شرکت ثبت شده که از این تعداد، یک حلقه اکتشافی، ۵۲ حلقه توسعه‌ای - توصیفی و ۷۰ حلقه تعمیری - تکمیلی بوده است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم که مسئولیت تولید و توسعه ۵۱ میدان گازی، ۲۸ میدان نفتی و یک میدان گازی – نفتی را به‌عهده دارد اعلام کرد که در یک‌سال اخیر در مجموع حدود ۶۹ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده است.

این هفته همچنین درمانگاه صنعتی غرب کارون با هدف ارتقای شاخص‌های سلامت کارکنان، دروازه‌های گمرکی منطقه پارس ۲ کنگان و ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۵ این منطقه، مجتمع ورزشی چندمنظوره سیراف، پروژه هوشمندسازی ساختمان مرکزی زاگرس جنوبی و طرح گازرسانی به بخش الوار گرمسیری اندیمشک و چند پروژه گازرسانی در استان‌های سمنان، کردستان، یزد و گیلان افتتاح شد. حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز، اعتبار مجموع طرح‌های گاز را که در هفته دولت افتتاح شد ۲۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

دولت روحانی و گازرسانی روستایی

حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری در سومین روز هفته دولت و سومین روز هفته جاری با همراهی برخی از وزیران کابینه که زنگنه، ‌وزیر نفت هم در کنار آنان بود به سالن اجلاس سران رفت تا در آیین بهره‌برداری از طرح‌های زیربنایی روستایی شرکت کند. رئیس جمهوری در این رویداد گفت:‌ «آمار گازرسانی روستایی در این دولت با آمار تاریخ گازرسانی تا پیش از سال ۹۲ برابر است. تا سال ۹۲ تنها ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بودند، در حالی که از سال ۹۲ تاکنون یعنی تنها در ۶ سال فعالیت دولت تدبیر و امید، به بیش از ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده که این موضوع نشان‌دهنده تصمیم حاکم بر دولت درباره خدمت به روستاهاست».

سخنگوی دولت نیز در همین روز، مقصد نفتکش آدریان دریا (گریس ۱) و مقصد نهایی آن را به‌عهده خریدار آن دانست و تاکید کرد که خریدار تصمیم می‌گیرد محموله  این نفتکش به کجا و چطور منتقل شود.

تداوم پایبندی به کاهش توافق تولید

اخبار بین‌الملل نفت در هفته جاری از کاهش دکل‌های حفاری آمریکا حکایت داشت. شمار دکل‌های حفاری نفت این کشور در هفته گذشته با ۱۶ مورد کاهش به ۷۵۴ دکل رسید که شدیدترین کاهش پس از ماه آوریل امسال است. همزمان رویترز در خبری با استناد به داده‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مدعی شد سهم این سازمان از بازار نفت در ماه ژوئیه امسال به حدود ۳۰ درصد رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۵ درصد بود.

درباره قیمت نفت هم اینکه، این هفته نوسان زیادی را تجربه نکرد و در محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه معامله شد،‌ یک بانک هلندی اما اعلام کرد که آرامش کنونی در بازارهای جهانی نفت‌خام آرامش پیش از توفان است.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم اعلام کرد که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت به ۱۵۹ درصد بوده است.

تولید و صادرات نفت همچنان موضوع داغ

میانه هفته، در کنار همایش مسئولیت اجتماعی، موضوع تولید و صادرات نفت و تحریم هم داغ بود. وزیر نفت در حاشیه همایش مسئولیت اجتماعی درباره اینکه تولید نفت ایران پس از توافق احتمالی چه زمانی به حداکثر ممکن می‌رسد، گفت: «سه روز هم طول نمی‌کشد».

فرخ علیخانی، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران  ساعاتی پیش از این اظهارات وزیر نفت درباره تحریم و تولید نفت ایران گفته بود: «ما از تحریم برای رفع گلوگاه‌های تولید و انجام بسیاری از کارهای گاه عقب‌مانده در زمینه تعمیرات، بازسازی و حتی نوسازی برخی تاسیسات استفاده کردیم و می‌توانم بگویم آمادگی خوبی برای بازگشت به تولید حداکثری نفت پیدا کرده‌ایم».

محمدجواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه و معاونش عباس عراقچی نیز از صادرات نفت و برجام گفتند:‌ اگر ایران بتواند صادرات نفت خود را از سر گیرد، می‌تواند ظرف چند ساعت دوباره به اجرای کامل تعهدهای خود در برجام بازگردد.

اینکه خواسته ایران درباره فروش نفت فراهم شود به‌عهده اروپاست و آنها باید فرمول‌های این موضوع را فراهم کنند، در این صورت ما می‌توانیم به برجام ادامه دهیم.

انتصاب‌ها و ابلاغیه  این هفته «زنگنه»

وزیر نفت این هفته افزون بر صدور احکام جداگانه برای مهدی جمشیدی‌دانا و حمیدرضا حق‌بین جهرمی برای عضویت سه ساله در هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران و فریده منصوری برای مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت، «سیاست‌ها و نظام‌نامه نحوه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت» را همزمان با برگزاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت ابلاغ کرد، شیوه‌نامه‌ای که محور سخنان وزیر نفت در مراسم اختتامیه این همایش نیز قرار گرفت و زنگنه در این مراسم تاکید کرد که درهای صنعت نفت باید به روی دانشجویان و استادان علوم اجتماعی باز باشد. در این همایش توانمندسازی جوامع محلی مورد تاکید قرار گرفت. در پایان این مراسم هم با اعطای تندیس طلایی و نقره‌ای از برگزیدگان در ارائه گزارش‌های پایداری قدردانی شد.

تقدیم جایزه شهید رجایی به کارکنان صنعت نفت  

وزیر نفت چهارشنبه یک بار دیگر به سالن اجلاس سران رفت و لوح سپاس پانزدهمین جشنواره شهید رجایی را از حسن روحانی، رئیس جمهوری دریافت کرد. زنگنه این لوح را  در برنامه «تیتر امشب» به مدیران و کارکنان نفت تقدیم کرد. وزیر نفت در این برنامه (تیتر امشب) از پیشتازی ایران در میدان‌های مشترک غرب کارون، تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور، توسعه شبکه گازرسانی و حفظ محیط زیست، تحریم خرید تجهیزات زیست محیطی عسلویه و جنایت آمریکا، افزایش تولید ناخالص پتروشیمی، خرید سالانه ۶ میلیارد دلار خوراک ازسوی پتروشیمی‌های پایین‌دستی و اختصاص زمین برای استارتاپ‌ها گفت و درباره سهمیه‌بندی بنزین هم گفت هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

کد خبر 292594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =