صنعت پتروشیمی روزانه ۶۵۰ هزار بشکه معادل نفت خوراک دریافت می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت یکهزار نفر در این صنعت مشغول به‌کار می‌شوند، از راهبرد وزارت نفت برای تحویل خوراک ترکیبی (گاز و مایع) به مجتمع‌های پتروشیمی خبر داد و اعلام کرد: صنعت پتروشیمی ایران سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک مصرف می‌کند که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز است.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعدازظهر چهارشنبه (۱۷ مهرماه) در آیین پایانی پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با اشاره به اینکه خوراک، برق و آب منابعی است که به صنعت پتروشیمی داده می‌شود، گفت: این صنعت سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز در قالب خوراک‌های مختلف دریافت می‌کند که ۷۰ درصد از پالایشگاه‌های گاز، ۲۰ درصد از پروژه‌های ان‌جی‌ال و ۱۰ درصد از پالایشگاه‌های نفت دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۶ مجتمع فعال داریم که این تعداد با تحقق طرح‌های جهش دوم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۸۳ مجتمع و خوراک دریافتی به ۶۲ میلیون تن می‌رسد، ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۴ تعداد مجتمع‌ها به ۱۰۹ و خوراک دریافتی به ۷۴ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به وجود منابع گازی گسترده در کشور گفت: توسعه صنعت پتروشیمی بیشتر براساس خوراک گاز توسعه یافته است که این عدد در شرایط کنونی ۷۷ درصد گاز و ۲۳ درصد خوراک‌های مایع است و تا پایان سال ۱۴۰۴ شمسی به ۸۶ درصد خوراک گازی و ۱۴ درصد خوراک‌های مایع می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یادآور شد: پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع کار می‌کنند اقتصادشان به اندازه واحدهایی که با خوراک گاز کار می‌کنند، جذاب نیست. راهبرد وزارت نفت و شرکت ملی صنعت پتروشیمی استفاده از خوراک‌های ترکیبی که ضمن اقتصادی بودن بتوانیم از زنجیره ارزش هم تا محصولات پایین‌دست پیشروی کنیم. 

 آب مصرفی پتروشیمی‌ها معادل مصرف ۱۷ روز آب تهران

محمدی با اشاره به اینکه مصرف سالانه آب کشور ۱۰۰ هزار میلیون مترکعب است، گفت: سهم پتروشیمی از این رقم ۳۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که ۱۵۰ میلیون مترمکعب آن در عسلویه و از طریق آب‌های خلیج فارس و ۱۰۰ میلیون مترمکعب از خروجی کارون به خلیج فارس در منطقه ماهشهر و فقط ۵۰ میلیون مترمکعب از منابع آب داخلی کشور تامین می‌شود. این ۵۰ میلیون مترمکعب یعنی پتروشیمی‌ها تنها ۵ صدم درصد از کل مصرف سالانه کشور معادل ۱۷ روز مصرف آب شهر تهران مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی فجر یک و دو در منطقه ماهشهر و پتروشیمی‌های مبین و دماوند در عسلویه وظیفه تامین یوتیلیتی واحدها را دارند، افزود: صنعت پتروشیمی در مجموع ۱۹۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که ۱۶۴۰ مگاوات آن در صنعت و بقیه به شبکه سراسری برق کشور وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت تولید ۶۶ میلیون تنی با حجم سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری و درآمد ۱۷ میلیارد دلاری را وضع کنونی صنعت دانست و ادامه داد: از مجموع ۸.۵ میلیون تن محصولی که در داخل کشور به فروش می‌رسد، ۴.۹ میلیون تن در بورس عرضه می‌شود که از این ۴.۹ میلیون تن ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ در ۱۰ حوزه مختلف در کشور فعال هستند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به اشتغال ۱۰۸ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت ۱۰۰۰ نفر در صنعت مشغول به کار می‌شوند و به ازای هر یک میلیون تن محصولی که به صنایع پایین‌دست داده می‌شود ۱۷۰ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

محمدی با اشاره به برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید این صنعت با تحقق جهش دوم و در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید، همچنین در پایان سال ۱۴۰۴ و تحقق جهش سوم ظرفیت به ۱۳۳ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد دلار می‌رسد.

کد خبر 294216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =