تأکید وزیر انرژی عربستان بر وحدت اوپک و متحدانش

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش تنها زمانی از کاهش تولید عقب‌نشینی می‌کنند و تولید خود را افزایش می‌دهند که ذخیره‌سازی نفت جهان کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان ابراز امیدواری کرد اوپک و متحدانش همکاری خود را پس از ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی (که زمان پایان توافق کنونی آنهاست) ادامه دهند.

وی اعلام کرد اگرچه بیشتر تولیدکنندگان نفت تمایل دارند تولید خود را افزایش دهند، اما عربستان تنها زمانی این کار را می‌کند که شاهد کاهش ذخیره‌سازی نفت در جهان باشد.

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد این کشور تمایل دارد ذخیره‌سازی نفت نزدیک به میانگین پنج سال اخیر و سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی باشد.

عبدالعزیز بن‌سلمان همچنین اعلام کرد بالاتر بودن قیمت فروش نفت روز نسبت به قیمت فروش نفت آتی که به آن حالت وارونگی نیز می‌گویند، یکی دیگر از شاخص‌های قابل قبول برای موفقیت اوپک و متحدانش است.

طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، دلیل کوتاه بودن توافق کنونی کاهش تولید نفت این است که روسیه می‌خواهد در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی از این توافق خارج شود. با این همه، وزیر انرژی عربستان این مسئله را رد کرد و گفت: با روسیه متعهد به یک برنامه همکاری مشترک گسترده هستیم.

وی همچنین بر لزوم پایبندی تولیدکنندگانی همچون عراق و نیجریه بر توافق جهانی کاهش تولید نفت تأکید کرد. با این همه، وی تصریح کرد در صورت ادامه تخلف این کشورها، عربستان به‌طور یکجانبه تولید خود را افزایش نمی‌هد و تا نشست آینده اوپک و متحدانش در ماه مارس امسال منتظر می‌ماند.

عبدالعزیز بن‌سلمان گفت: ما اقدامات یکجانبه اتخاذ نمی‌کنیم و همچنان به مشورت و بررسی ادامه می‌دهیم؛ این گروه است که با کسانی که (به تعهد خود) عمل نکرده‌اند، برخورد می‌کند.

وزیر انرژی عربستان مدعی شد ارزش واقعی شرکت آرامکو این کشور، بالاتر از یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار است که در طرح عرضه سهام این شرکت مشخص شده است.

پیش از این، عبدالعزیز بن سلمان اعلام کرده بود با توجه به استمرار کاهش تولید نفت عربستان به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز فراتر از سهمیه تعیین شده در توافق اوپک، مجموع کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش می‎تواند به دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

کد خبر 296219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =