اصلاح ساختار بودجه بر مبنای حذف نفت از اقتصاد به مجلس ارائه می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه را به‌زودی به مجلس تقدیم می‌کنیم تا طرحی اقتصادی را که براساس اقتصاد بدون نفت داریم اجرایی و منابع جایگزین برای آن ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۳ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، گزارشی درباره شاخص‌های کلان اقتصادی و متغیرهای مالی در سال‌های گذشته و اکنون ارائه کرد و گفت: دولت برنامه‌ای را برای اشتغال گسترده و مولد پیش‌بینی کرده و برای هر استان یک برنامه ویژه در نظر گرفته است که شما نمایندگان باید روند اجرای آن را از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ملی بخواهید.

وی به وضع صادرات نفت و میعانات گازی اشاره کرد و افزود: این موضوع همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است، چنانچه از ۱۱۹ میلیارد دلار میزان صادرات در سال ۹۰، به ۸.۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت و این سازمان کنار گذاشتن نفت از اقتصاد کشور را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه را به‌زودی تقدیم مجلس می‌کنیم تا طرحی اقتصادی را که براساس اقتصاد بدون نفت داریم اجرایی و منابع جایگزین برای آن ایجاد کنیم.

نوبخت ادامه داد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند که سهم مالیات افزایش و به تبع آن سهم نفت در بودجه کاهش یابد، بنابراین تلاش کردیم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی را به نحو احسن اجرا کنیم، اما باوجود کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت، کماکان با سیاست‌های ایشان فاصله داریم.

وی به سهم درآمدهای نفتی در کل منابع کشور اشاره و عنوان کرد: این سهم در سال ۸۹، ۳۷ درصد، سال گذشته بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود و امسال ۱۰ درصد بودجه کشور به درآمدهای نفتی وابستگی دارد که باید این میزان نیز کاهش یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تحریم و کرونا بر رشد اقتصادی کشور و دنیا تأثیرگذار بوده است. در شرایط کرونایی تقاضا برای خرید نفت نیز کاهش یافت و آمریکایی که ما را تحریم کرده بود در زمینه فروش نفت دچار دشواری شد و محصول خود را با قیمت منفی به فروش رساند.

نوبخت با تأکید بر اینکه مجلس باید در کنار دولت قرار گیرد تا وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد، افزود: آمادگی آن را داریم که اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کنیم و آن را به شکل قانون به تصویب برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی، مالیاتی و اوراقی در بودجه ۹۹ برآورد شده است، تصریح کرد: با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد جهان، شرایط دریافت مالیات فراهم نیست، بنابراین باید با مدیریت منابع بتوانیم کشور را اداره کنیم.

کد خبر 303391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =