نخستین نشست مشترک فنی اوپک و جی‌یی‌سی‌اف برگزار شد

اوپک و جی‌یی‌سی‌اف نخستین نشست مشترک فنی خود را به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار کردند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با یوری سنتیورین همتای خود در مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) روز دوشنبه (دوم تیرماه) برای افتتاح گفتمان انرژی نشست فنی اوپک و جی‌یی‌سی‌اف از طریق ویدئوکنفرانس دیدار کرد. این نشست براساس تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای که پارسال امضا شده بود برگزار شد.

در این نشست درباره تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا بر اقتصاد جهانی و بازارهای نفت و گاز گفت‌وگو و همچنین درباره برآوردها و چشم‌اندازهای میان‌مدت و بلندمدت بازار انرژی و همکاری فنی درباره داده‌ها و آمارها تبادل نظر شد.

دبیرکل اوپک در این گفت‌وگو به شرح تصمیم‌های اتخاذشده در نشست‌های نهم و دهم و یازدهم وزیران اوپک و متحدانش در روزهای نهم و دوازدهم آوریل و ششم ژوئن پرداخت.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ماه‌های مه و ژوئن اوپک پلاس که قرار بود به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد، برای یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه تمدید شد. با این تفاوت که مکزیک مشمول این تمدید یک ماهه نیست و کاهش تولید ماه ژوئیه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

بارکیندو با اشاره به نقاط مشترک این دو نهاد از جمله کشورهای عضو یکسان بسیار، بر ماهیت بنیادی هر دو سازمان در راستای توسعه بشر و اهداف سازمانی تأکید کرد.

وی گفت: مسائل بسیاری هست که می‌توانیم از یکدیگر یاد بگیریم.

سنتیورین امضای تفاهم‌نامه‌ای برای تبادل دانش، تجربه، دیدگاه‌ها، اطلاعات، داده‌ها و اقدام‌های انجام‌شده درباره مسائل مورد علاقه دوطرف در ماه اکتبر پارسال و در حاشیه هفته انرژی روسیه را نقطه عطفی در روابط دو سازمان نامید.

وی افزود: برگزاری نخستین گفتمان فنی نشان‌دهنده آغاز فصل جدیدی از همکاری‌هاست.

دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف با اشاره به بیماری همه‌گیر کرونا و کاهش شدید تقاضای نفت و گاز گفت: شاید اکنون زمان آن رسیده است که صنعت گاز دانش و راه‌حل‌های به‌کار برده شده در صنعت نفت را به کار گیرد.

سنتیورین اوپک را الگویی برای فعالیت‌های جی‌یی‌سی‌اف دانست و اظهار کرد: جی‌یی‌سی‌اف از تبادل روزافزون کارکنان دو سازمان سود برده است.

کد خبر 304109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =