۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
  • کد خبر: 304244
گزیده‌های نفتی هفته

ثبت پنجشنبه تاریخی برای نفت با بهره‌برداری از سه طرح ملی، فراخوان‌ وزارت نفت برای شناسایی و ارزیابی صلاحیت مراکز نوآوری حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی و کاهش سهم نفت در سبد انرژی جهان را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ثبت یک روز تاریخی:‌ دیروز بهره‌ برداری از مجتمع پتروشیمی میاندوآب، افتتاح واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت‌ خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با مجموع سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار در ارتباط زنده ویدئویی و با سه مرتبه «علی برکت الله» گفتن رئیس جمهوری آغاز شد. سه طرحی که به ترتیب ظرفیت تولید پلی اتیلن را ۱۴۰ هزار تن افزایش می دهد، ایران را در تولید هگزان خوکفا می‌کند و خیال مشتریان نفت ایران را برای خرید مطمئن نفت راحت می‌کند. بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در آیین بهره برداری از این سه طرح ملی از سه رقمی شدن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ و از نیاز ۸۵۰ میلیون دلاری برای تکمیل خط لوله گوره به جاسک که سهم خدمات و تجهیزات ایرانی در آن ۹۵ درصد است، سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که صادرات نفت از پایانه جاسک بعنوان استراتژیک ترین طرح دولت تدبیر و امید تا پایان امسال انجام شود. زنگنه همچنین در حاشیه این مراسم در واکنش به فروش بنزین به ونزوئلا یادآوری کرد که بنزین به قیمت روز به این کشور فروخته شده است.

رئیس جمهوری هم در این آیین با تاریخی توصیف کردن چنین روزی پیام بهره برداری این سه طرح را اینگونه بیان کرد:‌ «پنج‌شنبه امروز پیام بسیار محکمی به آمریکایی‌ها، ‌مخالفین و تحریم‌گران است، آنها بدانند راه به جایی نخواهند برد و این تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نخواهد کرد. تحریم ها اگر چه فشار را بر مردم اضافه می‌کند و مردم را در رنج قرار می‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون تردید و بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله به تمام اهداف‌مان دست پیدا می‌کنیم.»

فراخوان‌های نفتی: وزارت نفت این هفته برای شناسایی و ارزیابی صلاحیت مراکز نوآوری حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی فراخوان داد. در مقدمه این فراخوان آمده است: به‌منظور تحقق سند سیاست‌های کلی و الزامات نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی و جهت استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی براساس استانداردهای سری ایزو ۵۵۰۰۰ و مدل IAM، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در نظر دارد بر اساس مفاد قانون برگزاری مناقصات و فراخوان شماره ۶۰۲۸۸۱۸ که در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات درج شده است، ارزیابی صلاحیت مشاوران متخصص و فعال در زمینه نظام مدیریت دارایی های فیزیکی را به انجام رساند. همچنین این هفته اعلام شد زمان ارائه مدارک و مستندات برای شرکت در فراخوان عمومی ارزیابی صلاحیت مشاوران مدیریت دارایی فیزیکی که پیش از این  چهارم تیرماه اعلام شده بود، تا ۱۶ تیرماه تمدید شده است.

کاهش سهم نفت در سبد انرژی: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه این هفته اعلام کرد که بازگشت تقاضای جهانی نفت به سطوح پیش از بحران تا سال ۲۰۲۱ امکان‌پذیر نیست و کیریل دیمیتریوف، مدیرعامل صندوق ثروت ملی روسیه هم گفت که با بهبود اقتصاد جهانی و تقاضای نفت دلیلی برای کاهش تولید نفت اوپک پلاس وجود ندارد.

رویترز در خبری به نقل از خریداران و تحلیلگران نفت خام اعلام کرد که تولیدکنندگان شیل عرضه خود را تا پایان ماه ژوئن تقریباً نیم میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهند. این رقم حدود یک‌چهارم مقدار کاهش تولید این شرکت‌ها در پی همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش تقاضای سوخت است که سبب افت شدید قیمت‌ها شد. شرکت خدماتی بیکرهیوز در گزارش پایان هفته گذشته خود اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا و کانادا به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

بی‌پی هم در تازه‌ترین گزارش خود که این هفته منتشر شد اعلام کرد که سهم نفت خام از سبد انرژی جهان در سال ۲۰۱۹ با افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر باز هم کاهش یافته است. بررسی سالانه انرژی جهان توسط بی‌پی نشان داد تسلط نفت بر مصرف انرژی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۳۳.۱ درصد رسید، این  در حالی است که مصرف گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر به ترتیب ۲۴.۲ درصد و پنج درصد افزایش یافت.

سایر اخبار: تغییر وزیر انرژی الجزایر (عبدالمجید عطار) در پی تغییر در ترکیب کابینه الجزایر و  برگزاری نخستین نشست مشترک فنی اوپک و جی‌یی‌سی‌اف به‌صورت ویدئوکنفرانس در بخش بین الملل و پایان تعمیرات سالانه ۱۰ سکوی گازی پارس جنوبی، کاهش ۵۰ لیتری سهمیه پایه (لیتراژی) وانت‌بارها از ابتدای تیرماه و انتخاب فریدون عباسی بعنوان رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید بدانید صنعت گاز سه ماه فروردین‌، اردیبهشت‌ و خرداد را چگونه گذرانده است پیشنهاد می‌شود این مطلب را «بهارِ صنعت گاز چگونه گذشت؟» را بخوانید.

کد خبر 304244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =