تداوم تلاش شرکت‌های گاز استانی برای گازرسانی شهری و روستایی

گازرسانی شهری و روستایی در استان‌های کشور با وجود شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از تحریم‌ها توسط شرکت‌های گاز استانی تداوم دارد.

اتصال بیش از یک میلیون واحد مسکونی آذربایجانی غربی به شبکه گاز

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، علیرضا شیخی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی در این باره گفت: با ادامه فرآیند گازرسانی به روستاها و شهرها، تعداد واحد مسکونی برخوردار از گاز طبیعی در استان آذربایجان غربی از یک میلیون و ۱۱۲ هزار واحد گذشت و از ابتدای امسال تاکنون، به ۴ هزار و ۵۸۴ واحد مسکونی گازرسانی شده است.

وی ادامه داد: در همین بازه زمانی، هزار و ۸۰۴ مورد انشعاب نصب و ۴ هزار و ۳۸۲ مشترک جدید به مشترکان شرکت گاز اضافه و ۲۸۰ کیلومتر شبکه گاز طبیعی اجرا شده است تا مجموع شبکه اجراشده در استان به رقم ۱۵ هزار کیلومتر برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی تصریح کرد: تعداد مشترکان گاز استان نزدیک به مرز یک میلیون مشترک رسیده و مأموریت ما ادامه روند گازرسانی به روستاها و سه شهر محروم از گاز طبیعی و همچنین حفظ جریان پایدار گاز طبیعی این مشترکان است.

نصب ببش از ۱۴ هزار انشعاب جدید در گیلان تا پایان امسال

حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان نیز با بیان اینکه این شرکت در بهار سال ۹۹ بیش از ۸۱ کیلومتر عملیات شبکه‌گذاری گاز را به انجام رسانده است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از این مقدار متعلق به گازرسانی در مناطق روستایی است که نشان از توجه ویژه شرکت گاز برای بهره‌مندی همه روستاییان از نعمت گاز دارد.

وی همچنین از نصب ۲ هزار و ۵۰ انشعاب گاز در سه ماهه نخست امسال در استان خبر داد و گفت: از این مقدار بیش از ۷۲ درصد در مناطق روستایی و مابقی مربوط به حفرات خالی شهرها است. از سویی با شبکه‌گذاری انجام‌شده در بهار امسال، مجموع طول شبکه گاز در گیلان به حدود ۲۱ هزار و ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان همچنین با بیان اینکه با نصب این تعداد انشعاب در سال ۹۹، مجموع انشعاب‌های گاز در استان گیلان به بیش از ۵۹۷ هزار انشعاب افزایش یافته است، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان امسال بالغ بر ۱۴ هزار انشعاب دیگر در مناطق مختلف استان نصب خواهد شد.

اکبر یادآور شد: هم‌اکنون شبکه و انشعاب‌های گاز به اقصی نقاط استان گسترش یافته و این مسئله لزوم نگهداری و بازرسی مستمر تأسیسات گاز را بیش از پیش ضروری می‌کند.

رشد ۶۵ درصدی گازرسانی به صنایع لرستان در بهار ۹۹

کرم گودرزی، سرپرست شرکت گاز استان لرستان نیز از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های مایع به میزان ۲۲۰ هزار مترمکعب در ساعت با گازرسانی به نیروگاه خرم‌آباد و سایر صنایع استان در سه ماهه نخست امسال و رشد ۶۵ درصدی گازرسانی به صنایع لرستان خبر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها نقش عمده‌ای در جهش تولید و حفظ محیط زیست و سرمایه‌های ملی دارد، گازرسانی به بیش از ۲۴۱ واحد صنعتی در دستور کار امسال شرکت گاز استان لرستان قرار گرفته است.

سرپرست شرکت گاز استان لرستان همچنین گفت: تاکنون گازرسانی به ۶۰ واحد صنعتی استان لرستان انجام و شاخص حجم گاز جایگزین در صنایع نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته است.

گودرزی نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد را از مهم‌ترین واحدهای صنعتی گازدار شده در این استان دانست و اظهار کرد: از دیگر موارد مهم، می‌توان به تلمبه‌خانه شهید سیفی‌آسار، توسعه شهرک صنعتی شماره ۲ خرم‌آباد و شرکت عظیم‌خودرو اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره گازرسانی به روستاها گفت: گازرسانی به روستاها از عوامل بسیار مهم در توسعه رفاه، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، ایجاد اشتغال و افزایش تولید است؛ ضریب نفوذ گازرسانی جمعیت واجد شرایط روستایی استان لرستان ۸۸ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تمامی ۲ هزار و ۳۶۲ روستای واجد شرایط استان تا پایان سال ۱۴۰۱ از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند و استان لرستان به‌عنوان استان سبز معرفی شود.

جهش گازرسانی به شهرستان مراغه

سیدرضا رهنمای توحیدی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در بازدید از اجرای پروژه‌های گازرسانی در شهرستان مراغه با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه، اظهار کرد: گازرسانی به ۴۲ روستای این شهرستان در دست اجرا است که از این تعداد ۲۰ روستا در هفته دولت، ‌۱۴ روستا در دهه فجر امسال و ۸ روستا نیز تا پایان کار دولت به شبکه گاز طبیعی متصل خواهد شد.

وی درباره گازرسانی به بخش‌های صنعتی گفت: گازرسانی به محور صنعتی و شهرک صنعتی مراغه تا پایان امسال تمام می‌شود و متقاضیان این بخش از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی یادآور شد: در راستای حفظ پایداری و بالانس شبکه گاز شهری، اجرای ۱۲ کیلومتر خط تغذیه نیز در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

بهره‌مندی بیش از ۹۹ درصد بوئین میاندشت از نعمت گاز

سیدمصطفی علوی، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، از بهره‌مندی بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی شهرستان بوئین میاندشت از گاز طبیعی خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری این شهرستان گازدار شده‌اند و بوئین میاندشت در زمره شهرهای سبز استان قرار دارد.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت گازرسانی در سطح شهرستان بوئین میاندشت، با اشاره به بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ مشترک در سطح این شهرستان، گفت: مصرف گاز این شهرستان حدود ۳۸ میلیون مترمکعب در سال است که ۷۱ درصد آن معادل ۲۷ میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف و مابقی در بخش صنعت و عمومی توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه میزان شبکه‌گذاری در سطح این شهرستان از نظر گازرسانی بالغ بر ۶۳۰ کیلومتر است، افزود: ۵۷۲ کیلومتر شبکه توزیع گاز و ۵۸ کیومتر شبکه تغذیه در این شهرستان اجرا شده است.

علوی با اشاره به خدمات غیرحضوری اداره گاز بوئین میاندشت و سامانه‌های اینترنتی، پیامکی و طرح حذف قبوض کاغذی گفت: شماره همراه همه مشترکان سطح شهرستان جمع‌آوری و در سیستم ثبت شده و قبوض به‌صورت پیامکی برای مشترکان گاز این شهرستان ارسال می‌شود.

گازدار شدن مناطق بالادست تنکابن استان مازندران تا سال ۱۴۰۰

 جعفر احمدپور، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران نیز در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه گازرسانی به مناطق ۲ هزار و ۳ هزار شهرستان تنکابن، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، گازرسانی به این مناطق تا سال آینده تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. فاز نخست این پروژه در حال اتمام است و تنها ۳۰۰ متر از آن باقی مانده که تا یک هفته آینده به اتمام خواهد رسید و این فاز برای مرحله تست آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه خطوط انتقال گاز این پروژه‌ها باید تا قبل از فصل سرما به اتمام برسد، افزود: در قسمت بالادست به طول ۱۳ کیلومتر به لحاظ سختی مسیر، در اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم که با نشست‌هایی که درباره آن برگزار می‌شود، این مشکلات برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران همچنین با بیان اینکه گازرسانی در ۹ منطقه غرب استان در حوزه شهری ۱۰۰ درصد و در حوزه روستایی ۹۴.۵ درصد انجام شده است، تصریح کرد: برای لوله‌گذاری مسیر جاده الموت هم برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و قرار شد هفته آینده پیمانکار این پروژه به منطقه اعزام شود.

احمدپور افزود : اکنون ۹۹.۸ درصد جمعیت شهری و ۹۴ درصد جمعیت روستایی مازندران از مزایای گازرسانی بهره‌مند هستند.

استان مازندران حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۷ درصد آنها در ۶۰ نقطه شهری و ۴۳ درصد دیگر در بیش از ۳ هزار روستا و آبادی سکونت دارند. شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن هم در حوزه جغرافیایی غرب مازندران واقع است.

گاز به شهر مرزی نودشه رسید

سیروس شهبازی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه اعلام کرد که عملیات انتقال شبکه سراسری گاز به شهر مرزی نودشه از توابع شهرستان پاوه پایان یافت.

وی در این باره اظهار کرد: برای گازرسانی به شهر نودشه ۱۳ هزار و ۴۰۰ متر لوله‌گذاری در بخش شهری و ۳۳ هزار و ۵۰۰ متر لوله‌گذاری برای خط تغذیه انجام و نصب یک ایستگاه تقلیل فشار (TBS) نیز اجرایی شد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با اجرای این طرح، یک هزار و ۳۰۰ خانوار شهر نودشه از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و بر اساس طراحی اولیه پیش‌بینی می‌شود ۷۰۰ انشعاب در این شهر نصب شود که امیدواریم تا آبان ماه امسال عملیات علمک‌گذاری نیز به پایان برسد.

شهبازی یادآور شد:: هم اکنون ۹۹ درصد جمعیت شهری با گازرسانی به ۲۸ شهر و ۷۵ درصد جمعیت روستایی با گازرسانی به هزار و ۴۷۰ روستا و در مجموع کل استان با حدود ۶۰۰ هزار مشترک از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که با اتمام پروژه‌های در دست اجرا، ضریب نفوذ گازرسانی در استان به ۹۳ درصد ارتقا خواهد یافت.

پروژه‌های گازرسانی خراسان شمالی تشریح شد

حسن‌رضا میربلوکی مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی نیز با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز طبیعی در این استان در حوزه شهری ۱۰۰ درصد و روستایی ۹۹.۷ درصد است و هم اکنون ۷۳۹ روستا و ۲۲ شهر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، گفت: امسال در هفته دولت گازرسانی به روستاهای اخلی، دنگل و نجف‌آباد از توابع شهرستان بجنورد به بهره‌برداری می‌رسد که به این ترتیب  ۱۹۵ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین به گازرسانی به صنایع طبق مصوبه شورای اقتصاد اشاره کرد و افزود: با توجه به مصوبه شورای اقتصاد درباره گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی، تاکنون  ۱۰۹ واحد عمده و صنعتی استان مشمول این مصوبه شده‌اند که از این تعداد، عملیات گازرسانی به ۸۷ واحد عمده و صنعتی انجام شده که موجب جایگزینی ۳ میلیون و ۸۳۱ هزار لیتر سوخت مایع شده است.

به گفته میربلوکی، عملیات گازرسانی به ۱۴ واحد عمده و صنعتی دیگر نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی تصریح کرد: نصب پنج هزار انشعاب و گازرسانی به هفت هزار خانوار روستایی، احداث ۱۲ ایستگاه عمده برای گازرسانی به صنایع، محورهای صنعتی   سی‌ان‌جی‌ها، گازرسانی به ۲۳ مشترک عمده و احداث ۲ ایستگاه  گاز به‌منظور گازرسانی به روستاها از جمله برنامه‌های شرکت گاز استان خراسان شمالی برای امسال است.

وی با اشاره به عملکرد این شرکت در استفاده از انرژی خورشیدی، اظهار کرد: با توجه به تجربه‌های موفق به دست آمده، این شرکت قصد دارد یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰ کیلووات در شهر بجنورد احداث کند که در صورت احداث این نیروگاه، ظرفیت نهایی نیروگاه‌های خورشیدی شرکت به حدود ۷۷ کیلووات ارتقا خواهد یافت.

کد خبر 304841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =