افزایش تولید اوپک با پایان مرحله نخست توافق اوپک پلاس

سطح تولید اوپک با پایان یافتن مرحله نخست توافق کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری آرگوس‌مدیا، تولید نفت خام اوپک ماه گذشته میلادی برای نخستین بار پس از جنگ قیمتی کوتاه مدت عربستان و روسیه بر سر سهم بازار در ماه آوریل افزایش یافته است.

اعضای ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) در ماه ژوئیه ۲۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند و تولید این سازمان نسبت به کمترین سطح تولید خود در بیش از حداقل ۲۸ سال گذشته در ماه ژوئن، ۹۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

این افزایش تولید در پی پایان کاهش تولید مازاد عربستان، کویت و امارات متحد عربی بیش از تعهدهای خود در توافق کاهش تولید اوپک پلاس رخ داد. پایان این کاهش تولید داوطلبانه و مازاد سبب افزایش تولید ماه گذشته شد.

نخستین افزایش ماهانه تولید اوپک از ماه آوریل تاکنون، در ماه ژوئیه رخ داد. برخی اعضای ائتلاف گسترده‌تر اوپک پلاس در ماه آوریل و در پی ناکامی توافق تولید جدید، درگیر جنگی کوتاه مدت برای سهم بازار شدند. توافق کاهش تولید تاریخی دو ساله این سازمان در ماه مه به مرحله اجرا درآمد. سطح تولید اوپک در مرحله نخست توافق در ماه‌های مه تا ژوئیه ۶ میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه پارسال بود. در مرحله دوم این توافق، حدود ۲ میلیون بشکه در روز از سطح تولید ماه مه تا ژوئن کاسته خواهد شد، این مرحله از توافق از اوت تا دسامبر اجرا می‌شود.

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و موج دوم شیوع این ویروس، ممکن است روند بهبود تقاضای نفت کندتر شود. اما بعید است که همه این 2 میلیون بشکه افزوده شده به تولید وارد بازار شود، زیرا کشورهای عضو اوپک که در ماه‌های مه و ژوئن فراتر از سهمیه‌ تولید خود در توافق اوپک پلاس نفت تولید کردند، موظف‌اند این تخطی را در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر جبران کنند. 

وزارت نفت عراق روز پنجشنبه (۱۶ مردادماه) اعلام کرد که ۴۰۰ هزار بشکه به کاهش تولید ماه‌های اوت و سپتامبر خواهد افزود تا تخطی ماه‌های گذشته خود را جبران کند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان اعلام کرده بود که بخش اعظم افزایش تولید اوپک پلاس در ماه ژوئن در داخل کشورها جذب می‌شود، دلیل افزایش نیاز داخلی کشورهای خاورمیانه به نفت گرمتر شدن هوا و افزایش نیاز به تولید انرژی است.

کد خبر 305845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =