ظرفیت تولید نفت و گاز در استان ایلام افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تشریح برنامه‌های توسعه‌ای بالادست صنعت نفت در استان ایلام، گفت: بر پایه مجموعه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، ظرفیت تولید نفت و گاز کشور از محل ذخایر موجود در استان ایلام افزایش می‌یابد.

رامین حاتمی در گفت‌وگو با شانا، به حضور رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون انرژی و نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در این استان در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: نمایندگان در سفری دو روزه، از طرح‌ها و پروژه‌های مختلف وزارت نفت در استان ایلام بازدید کردند و در جریان روند پیشرفت این پروژه‌ها قرار گرفتند.

بیش از ۷۵ درصد ذخایر نفت قابل برداشت ایلام باقی‌مانده است

وی در تشریح اجمالی مجموع اطلاعاتی که در این بازدیدها به نمایندگان ارائه شد، گفت: بیش از ۱۲ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجای مشترک کشور در استان ایلام واقع شده؛ تاکنون ۱.۱ میلیارد بشکه از ذخایر نفت این استان برداشت شده و بیش از ۷۵ درصد ذخایر نفت قابل برداشت آن باقی‌ مانده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به میدان‌های مشترک آذر، چنگوله، آبان، پایدار غرب و دهلران که در استان ایلام واقع شده‌اند اشاره کرد و افزود: طرح توسعه میدان آذر در شرف بهره‌برداری قرار دارد که در جریان بازدید نمایندگان نیز نشستی در محل این طرح برگزار و توضیحاتی درباره وضع توسعه طرح ارائه شد.

میدان دهلران با بیشترین ظرفیت تولید در مدار است

حاتمی با بیان اینکه مذاکرات قراردادی توسعه میدان چنگوله نیز نهایی شده است، درباره دیگر میدان‌های یادشده گفت: توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی از سوی کنسرسیوم طرف قرارداد در حال اجراست، همچنین با فعالیت‌های انجام‌شده در میدان دهلران، ظرفیت تولید این میدان به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده و توسعه این میدان در قالب قرارداد EPCF/EPDF شامل حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید، تعمیر پنج حلقه چاه و احداث مرکز تفکیک در دستور کار است.

ارزش‌آفرینی معادل یک فاز پارس جنوبی

وی با اشاره به کلنگ‌زنی ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران در جریان سفر نمایندگان، گفت: احداث این ایستگاه تقویت فشار گاز به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه دهلران و دانان و همین‌طور تامین خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در دستور کار شرکت اویک قرار دارد که در این میان، طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با جمع‌آوری و فشارافزایی گازهای همراه میدان‌های دانان، آذر، پایدار غرب، پایدار شرق، چشمه‌خوش، دهلران و دالپری، از سوزاندن گازهای همراه به میزان روزانه ۲۴۰ میلیون فوت‌مکعب جلوگیری شده و ضمن تأمین خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، یک میلیون تن سیتوپلاس تولید می‌شود  که به لحاظ اقتصادی معادل یک فاز پارس جنوبی ارزش اقتصادی دارد.

دانان در مسیر افزایش ظرفیت تولید نفت

حاتمی به طرح توسعه میدان دانان که در قالب طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت از سوی پیمانکار ایرانی در دست اجراست نیز اشاره کرد و با بیان اینکه لرزه‌نگاری ۸۰۰ کیلومتری در این منطقه انجام شده، گفت: در این طرح باید ۱۱ حلقه چاه حفاری شود و جاده‌های دسترسی، خطوط لوله و واحد نمکزدایی ۱۰ هزار بشکه‌ای نیز احداث شود که تاکنون یک حلقه چاه آن تولیدی شده و سه حلقه چاه نیز در حال حفاری است.

تأمین زیرساخت‌های برق‌رسانی

وی با بیان اینکه این شرکت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود در استان ایلام با چالش کمبود برق مواجه است، گفت: به این منظور برای تأمین برق واحد ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، احداث کارخانه تولید برق ۱۵۰ مگاواتی برنامه‌ریزی شده که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از اجرایی شدن پروژه برق‌رسانی به میدان‌های آبان و پایدارغرب نیز خبر داد و افزود: به‌طور طبیعی برای اجرای هر پروژه دیگری در استان، باید برای تأمین برق آن راهکاری اندیشید.

نتایج امیدبخش لرزه‌نگاری‌ها در استان ایلام

حاتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به انجام یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های لرزه‌نگاری کشور در استان ایلام اشاره کرد و گفت: در این منطقه، پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی باباگیر و بانکول پایان یافته و پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان‌های تنگ‌بیجار و دلاوران نیز در گستره‌ای به وسعت ۱۵۶۰ کیلومتر مربع با حضور نمایندگان کمیسیون انرژی به‌طور رسمی کلید خورده است.

وی با اشاره به نتایج امیدبخش لرزه‌نگاری‌های صورت گرفته، ادامه داد: این نتایج نشان می‌دهد ظرفیت‌های گازی خوبی در این منطقه وجود دارد که می‌تواند تضمین‌کننده تأمین پایدار گاز مورد نیاز پالایشگاه و پتروشیمی ایلام در آینده باشد.

تولید گاز تنگ بیجار افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به وضعی گاز در منطقه غرب کشور، فعالیت پالایشگاه گاز ایلام را بسیار مهم برشمرد و گفت: برای تأمین پایدار خوراک این پالایشگاه، فاز دوم توسعه تنگ‌بیجار را در برنامه قرار داده‌ایم که با اجرایی شدن آن، ظرفیت برداشت روزانه گاز از این میدان از ۷ میلیون متر مکعب کنونی به ۱۱ میلیون متر مکعب می‌رسد و استمرار می‌یابد.

به گفته حاتمی، در طرح توسعه تنگ بیجار تاکنون سه حلقه چاه حفاری و بالغ بر ۳۷ کیلومتر جاده (منطقه سخت‌گذر) و خط لوله جریانی احداث شده است. حفاری دو حلقه چاه دیگر هم امسال پایان می‌یابد و افزایش تولید میدان تنگ بیجار امکان‌پذیر می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش دوم توسعه تنگ بیجار، افزون بر حفر پنج حلقه چاه، توسعه مرکز جمع‌آوری این میدان (TCF) و افزایش ظرفیت انتقال گاز و میعانات گازی به پالایشگاه ایلام، همچنین احداث ایستگاه تقویت فشار گاز در دستور کار قرار می‌گیرد.

اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به فعالیت‌های انجام‌شده از سوی این شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی در استان ایلام نیز اشاره کرد و گفت: بارزترین نمود این فعالیت‌ها، هزاران فرصت شغلی برای نیروهای بومی و رونق کسب‌وکار در این استان است که به واسطه اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی مانند توسعه دانان، لرزه‌نگاری‌های دوبعدی و سه‌بعدی تنگ بیجار و میدان‌های اقماری آن، طرح توسعه دهلران و ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، طرح‌های توسعه‌ای در قالب آی‌پی‌سی و... ایجاد شده است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز در سطح شرکت ملی نفت ایران است که ۸۴ میدان نفتی و گازی را در بخش عظیمی از مناطق خشکی کشور در اختیار دارد و سه شرکت فرعی بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، بهره‌برداری نفت و گاز غرب و بهره‌برداری نفت و گاز شرق را راهبری می‌کند.

کد خبر 308093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =