افزایش شتابزده تولید نفت اوپک امکان‌پذیر نیست

رئیس دوره‌ای اوپک اعلام کرد که این سازمان نمی‌تواند تولید خود را شتابزده افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عبدالمجید عطار در اظهاراتی دوباره عنوان کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نباید برای افزایش تولید در اوایل سال آینده عجله کند، زیرا تقاضای انرژی با ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان همچنان ضعیف است.

وزیر انرژی الجزایر که در سال ۲۰۲۰ ریاست دوره‌ای اوپک را عهده‌دار بود، گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) – حتی پس از توافق ماه جاری برای افزایش تدریجی تولید – عرضه نفت را تا آوریل 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

قیمت شاخص نفت خام برنت از ابتدای ماه نوامبر تاکنون و در پی اعلام خبر تولید واکسن‌های کرونا بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته و به ۵۰ دلار برای هر بشکه رسیده است. با این حال قیمت نفت خام برنت نسبت به پارسال ۲۴ درصد کاهش یافته است. 

هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و تشدید قرنطینه‌ها در بخش‌هایی از اروپا، اوپک در گزارش ماه دسامبر خود که روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) منتشر شد، پیش‌بینی خود از مصرف جهانی سوخت در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ را یک میلیون بشکه در روز کاهش داد.

با وجود بعضی از اختلاف‌های به‌وجود آمده میان برخی کشورهای اوپک در زمینه کاهش تولید، عطار معتقد است که اوپک به‌صورت یکپارچه و متحد به سال ۲۰۲۱ قدم می‌گذارد.

رئیس دوره‌ای اوپک گفت: به نظر من، بحرانی که امسال تجربه کردیم سبب تقویت همکاری شده است. معتقدم چارچوبی پایدار و بلندمدت برای همکاری ایجاد کرده‌ایم.

عطار با وجود موفق نبودن مسکو در پایبندی کامل به سهمیه تولیدش در توافق کاهش تولید اوپک پلاس، از کاهش تولید روسیه تمجید کرد.

وی تصریح کرد: از کمک همه کشورهای غیراوپک به ویژه روسیه بسیار راضی هستیم. سهم پایبندی مسکو به این توافق از ماه مه ۲۰۲۰، ۹۵ تا ۹۸ درصد بوده است. این رقم بسیار رضایت‌بخشی است.

رئیس دوره‌ای اوپک انتظار دارد که تقاضای انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

عطار گفت: حمایت جدید مالی از اقتصاد که در حال اجراست و چشم‌انداز تزریق سریع و گسترده واکسن‌ها نوید خوبی برای بازار نفت خواهد بود.

الجزایر بودجه سال ۲۰۲۱ خود را بر مبنای قیمت نفت ۴۵ دلار برای بشکه تهیه کرده و شرکت نفت و گاز دولتی سوناطراک قیمت نفت در میان‌مدت را ۴۰ تا ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده است.
 

کد خبر 310917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =