۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
  • کد خبر: 318635
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به برگزاری نشست هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی، حضور وزیر نفت در کمسیسون اصل نود مجلس، تسهیلات جدید برای کارکنان رسمی صنعت نفت، پیشرفت بسته‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های فعال در صنعت نفت و افتتاح دو پروژه گازی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

قدردانی از وزارت نفت: هفدهمین نشست هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی ۲۱ تیرماه برگزار و در جریان آن، عملکرد بخش بالادستی صنعت نفت بررسی و تأیید شد. هیئت عالی با در نظر گرفتن محدودیت امکانات و منابع مالی، آثار سوء تشدید تحریم‌های ظالمانه و تبعات جنگ اقتصادی به‌ویژه در حوزه‌های کارکردی وزارت نفت و با توجه به دستاوردهای حاصله از جمله اکتشاف ذخایر نفت و گاز، تعیین تکلیف قراردادهای توسعه میدان‌های مشترک، راه‌اندازی سکوهای باقیمانده و تعیین تکلیف طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تجارت داخلی نفت/ گاز و افزایش بی‌سابقه فروش در بورس انرژی، ضمن تأیید عملکرد وزارت نفت در انجام وظایف خود در اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی بر منابع نفتی و قدردانی از همه دست‌اندرکاران این عرصه، بر تداوم تلاش‌ها تا تحقق کامل اهداف تأکید کرد و در پایان این نشست، دادستان کل کشور و دیگر اعضای هیئت از زحمات وزیر نفت طی سالیان طولانی فعالیت در وزارت نفت قدردانی کردند.

حضور زنگنه در کمیسیون اصل نود: بیژن زنگنه، وزیر نفت ۲۱ تیرماه در کمیسیون اصل نود مجلس حضور یافت و به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد که مقرر شد کمیته‌ای ویژه‌ با حضور نماینده تام‌الاختیار وزارت نفت، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در این کمیسیون تشکیل و پرونده‌ها به‌صورت دقیق بررسی و مطالب مطرح‌شده تعیین تکلیف شود.

افتتاح ۲ پروژه گازی: این هفته پروژه گازرسانی به شهر رودان استان هرمزگان افتتاح شد و با افتتاح آن، نزدیک به ۱۰ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند شدند. در این پروژه ۱۸۰ کیلومتر خطوط تغذیه و شبکه برای گازرسانی اجرا شده است. شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هم از بهره‌برداری خط انتقال گاز ماهشهر - شادگان خبر داد؛ خطی که به طول ۳۵.۵ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ برای حفظ پایدارتر شبکه گاز کریدور جنوب غرب کشور طراحی، اجرا و بهره‌برداری شده است.

خبرهایی از طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت: در این هفته، عملیات حفاری در میدان مشترک فروزان در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با استقرار نخستین دکل حفاری (WELL TARGET 1) آغاز و اعلام شد که طی این مرحله، دکل WT۱ هفت حلقه چاه را در موقعیت سکوی اقماری F۱۸ در ناحیه FX فروزان حفاری خواهد کرد. نخستین چاه تولیدی سکوی اقماری نصر ۵ شرکت نفت فلات قاره ایران هم در مسیر اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان‌های سیوند و اسفند عملیاتی شد. در همین حال، عملیات اجرایی طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی منصورآباد با استقرار دکل حفاری پتروایران در موقعیت طرح توسعه این میدان در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن آغاز شد.

ایفای مسئولیت‌های اجتماعی: در زمینه فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مسئولیت اجتماعی، زمین چمن مصنوعی شهرستان ‌رامشیر با مساحت ۱۰۳۰ مترمربع با حمایت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در اختیار آموزش و پرورش این شهرستان قرار گرفت و بیمارستان امام حسین (ع) اهرم در شهرستان تنگستان استان بوشهر از محل اعتبارات مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران تکمیل و تجهیز شد. شرکت نفت و گاز اروندان نیز همسو با مسئولیت‌های اجتماعی، آب آشامیدنی مناطق روستایی پیرامون تأسیسات این شرکت در غرب کارون را با استفاده از تانکرهای آب‌رسانی تأمین کرد. براساس اعلام نفت و گاز اروندان، از بیش از یک سال گذشته، روزانه ۳۵۰ مترمکعب آب به‌وسیله تانکرهای شرکت از تصفیه‌خانه سبعه شرکت به تصفیه‌خانه آبفای سبعه به‌منظور تأمین آب روستاهای سبعه و سوییچته - ۱ اختصاص داده شده و افزون بر این، از دو هفته پیش، حدود یکصد مترمکعب آب در روز برای تأمین آب به روستاهای شهرستان هویزه نیز اختصاص یافته است.
شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس نیز اعلام کرد برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۵ میلیارد ریال در حوزه‌های حمایتی و مشارکتی شهرستان بهبهان به‌منظور همکاری پایدار و مؤثر با جامعه پیرامونی هزینه کرده است. این شرکت همچنین خبر داد پروژه بازیافت آب‌های دورریز را با سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیون یورو با هدف صیانت از منابع آبی به‌عنوان سرمایه ملی در حال اجرا دارد و آن را تا مهر امسال به بهره‌برداری می‌رساند. پتروشیمی امیرکبیر نیز همسو با مسئولیت‌های اجتماعی، ساخت ۲۰ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد شهرستان بندر ماهشهر را به‌عهده گرفت.

۲ آتش‌سوزی جزئی: صنعت نفت این هفته را بدون حادثه پشت سر نگذاشت. انبار ضایعات پتروشیمی شهیدتندگویان ۲۲ تیرماه دچار آتش‌سوزی جزیی شد که این حریق بدون خسارت مالی و تلفات انسانی مهار شد. محل انبار مواد شیمیایی پتروشیمی امیرکبیر هم ۲۳ تیرماه دچار حریق شد که این حادثه نیز خوشبختانه بدون خسارت جانی به‌طور کامل مهار شد. مدیرعامل شرکت پلیمر کرمانشاه نیز دار فانی را وداع گفت.

اندر حکایات کشورهای دوست: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ۲۳ تیرماه در آیینی با عنوان تجلیل از یاوران اشتغال محرومان گفت: «فکر نمی‌کردیم حتی هند نیز از ایران نفت نخرد و مابه‌ازایی ندهد و حتی روسیه و بعضی از کشورهای همسایه که برای استقلال کشور آنها، از خون فرزندان خود گذشتیم نیز چنین اقدام‌هایی انجام دادند و ما در این جنگ اقتصادی تنها بودیم

پیشنهاد هفته: مرور گزارش شرکت نفت و گاز پارس تحت عنوان «برداشت تجمعی گاز از پارس جنوبی به بیش از ۱.۸ تریلیون مترمکعب رسید» که در آن به اعلام میزان برداشت گاز غنی از میدان پارس جنوبی (از ابتدای بهره‌برداری تاکنون) و اقدام‌های توسعه‌ای در این میدان مشترک طی هشت سال دولت تدبیر و امید پرداخته شده است، پیشنهاد می‌شود، همچنین شانا در گفت‌وگو با مدیرکل جدید تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت جزییات تسهیلات جدید برای کارکنان رسمی صنعت نفت را جویا شده است که خواندن آن توصیه می‌شود.

کد خبر 318635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =