ساخت و به‌کارگیری ۸۴ هزار شاخه لوله در طرح گوره - جاسک

مسئول تامین لوله طرح گوره - جاسک گفت: از گوره در استان بوشهر تا منطقه جاسک در استان هرمزگان (فاصله تهران تا مشهد) یک‌هزار کیلومتر لوله‌گذاری شد که شامل ۸۴ هزار شاخه لوله می‌شود.

به گزارش شانا، میثم عربیان افزود: تأمین لوله‌های ۴۲ اینچ طرح مشتمل بر هزار کیلومتر لوله از ابتدای سال ۱۳۹۶ و پس از برگزاری مناقصه و امضای قرارداد با سه شرکت لوله‌سازی صفا (۱۵ درصد لوله موردنیاز)، ماهشهر (۳۵ درصد لوله موردنیاز) و مشارکت ایران آروین - اهواز (۵۰ درصد لوله موردنیاز) آغاز شد. از ابتدا مقرر شد ۸۰ درصد ورق موردنیاز از منابع خارجی و ۲۰ درصد از منابع داخلی (شرکت فولاد اکسین خوزستان) تأمین شود که با آغاز تحریم‌ها، بیش از ۹۰ درصد ورق‌ها از زنجیره تولید داخل تأمین شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط و محدودیت‌های طرح، خرید مستقیم حدود ۱۰۰ هزار تن ورق و تبدیل آن به لوله در قالب قراردادهای دستمزدی ساخت لوله با شرکت‌های لوله‌سازی اهواز، صفا و ماهشهر در دستور کار قرار گرفت، حجم قراردادهای امضاشده تأمین لوله بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو است که از منابع داخلی شرکت ملی نفت تأمین و پرداخت شد.

عربیان تصریح کرد: در زنجیره تولید داخل، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، حدود ۴۵۰ هزار تن اسلب و شرکت فولاد اکسین خوزستان حدود ۳۵۰ هزار تن ورق تولید کردند و شرکت‌های لوله‌سازی اهواز، ماهشهر و صفا، لوله‌های موردنیاز را پوشش دادند. از گوره در استان بوشهر تا منطقه جاسک در استان هرمزگان (فاصله تهران تا مشهد) یک‌هزار کیلومتر لوله‌گذاری شد که شامل ۸۴ هزار شاخه لوله است، باتوجه به اینکه هر تریلی توانایی حمل سه شاخه لوله را دارد در مجموع ۲۸ هزار تریلی تنها برای حمل لوله نیاز بود.

وی گفت: با وجود محدودیت‌های کرونایی از ۲۰ اسفند ۹۸ و شرایط بسیار حاد و محدود شدن ترددها، با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت، نفت و راه‌ و شهرسازی، بیش از ۱۰ هزار تن اسلب مورد نیاز فولاد اکسین در ایام نوروز در بازه زمانی ۱۳ روزه تعطیلات عید و محدودیت‌های کرونایی حمل شد.

طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، از منطقه گوره در استان بوشهر آغاز می‌شود و در منطقه جاسک استان هرمزگان پایان می‌یابد که مشتمل بر هزار کیلومتر خط لوله، پنج تلمبه‌خانه، سه ایستگاه توپکرانی و مجموعه‌ای از تأسیسات برق و ... است که انتقال یک میلیون بشکه نفت در روز را به‌عهده دارد.

کد خبر 319028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =