خط لوله گوره - جاسک برای ایران اهداف اقتصادی و توسعه‌ای دارد

سخنگوی دولت گفت: ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بر دارد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، امروز (سه‌شنبه، پنجم مردادماه) در نشست خبری هفتگی که به‌صورت مکتوب برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افتتاح خط لوله گوره - جاسک چه اهمیت و تأثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت، گفت: ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بر دارد.

وی با بیان اینکه هرچه راه‌های انتقال انرژی در سطوح مختلف متعددتر و متنوع‌تر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین می‌شود، افزود: فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی - مهندسی و مدیریت اجرای پروژه‌های کلان، راهبردی به‌شمار می‌آید.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد. حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی‌ بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، موجب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

ربیعی بیان کرد: ایجاد تأسیسات پایین‌دستی شامل پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بخش‌های جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، به‌طور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش می‌دهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعه‌ای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبی تبدیل می‌کند.

وی گفت: خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای توجیه‌پذیر می‌کند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶ میلیون و روزانه ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

سخنگوی دولت افزود: بدون تردید افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

سال‌هاست که به سیاه‌نمایی‌ها عادت کرده‌ایم

ربیعی تصریح کرد: ما سال‌هاست که به سیاه‌نمایی‌ها عادت کرده‌ایم، اما امروز در روزهای پایانی دولت قرار داریم، نه به‌عنوان سخنگو، بلکه به‌عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه‌نمایی که به قیمت دولت‌زدایی و ناکارآمد جلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی‌ماند. با این سیاه‌نمایی‌ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی‌کند.

وی افزود: همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهام‌های کلی، مورد به مورد درباره هر مسئله، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت‌یابی تبیینی دولت از مسئله به‌دست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم‌گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که از اساس نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره‌اندیشی نداشتند.

سخنگوی دولت گفت: قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند، البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیم‌های اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت، اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد. هرچند ما همه تلاش خود را برای ایستادن و رفع مشکلات به‌کار برده‌ایم.

ربیعی تصریح کرد: نگاه کنید در  همین چند روز اخیر، یک روز می‌گویند کار عظیم جاسک که اتفاقاً مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه‌کاره است و یک روز دیگر هم مدعی برنامه‌ریزی برای کمبود کالا می‌شوند. ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم، اما کارنامه سیاه‌نمایی توسط رسانه‌های پروژه‌ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

کد خبر 319057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =