۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
  • کد خبر: 449733
گزیده‌های نفتی هفته

امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران، وعده مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید و صادرات نفت، تأکید وزیر نفت بر ضرورت افزایش ظرفیت پالایشی و برگزاری نشست‌های اوپک و اوپک‌پلاس را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

امضای قرارداد سه‌جانبه: قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران دومین روز هفته (هفتم آذرماه) با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه پانزدهمین نشست اکو امضا شد. بر مبنای این قرارداد که طبق گفته جواد اوجی، وزیر نفت از اول زمستان اجرایی می‌شود ایران سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان به آذربایجان تحویل می‌دهد. کارشناسان معتقدند امضای این قرارداد قابلیت تحریم‌پذیری ایران را کاهش، مبادلات با همسایگان و  قدرت دیپلماسی ایران را افزایش می‌دهد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری معتقد است: ایران و ترکمنستان در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه نفت و گاز، انرژی و ترانزیت ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارند که مصمم هستند آن را افزایش دهند.

توئیت‌های هفته وزیر نفت: جواد اوجی این هفته در دو توئیت جداگانه در حساب کاربردی خود در توئیتر ضمن بیان مهمترین محورهای گزارش عملکرد وزارت نفت به مجلس اعلام کرد: «عمل به وعده. ان‌شاءالله ب‌زودی خبر خوبی نیز در خصوص فرآیند تبدیل وضعیت مشمولین عزیز ایثارگری پیمانکاری در صنعت نفت خواهید شنید.»

وعده معاون وزیر نفت: محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نخستین روز این هفته (ششم آذرماه) میزبان خبرنگاران شد. وی در این نشست ضمن تشریح اولویت‌های این شرکت از افزایش تولید روزانه ۵ میلیون بشکه و تولید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در یک دوره ۱۰ ساله با سرمایه‌گذاری به ترتیب ۹۰ و ۷۰ میلیارد دلار گفت و تأکید کرد: اگر به هر دلیلی سرمایه‌گذاری خارجی محقق نشود، سناریوهای مختلف روی میز است و منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم.

چند انتصاب، محسن خجسته‌مهر همچنین در چهارمین روز هفته (نهم آذرماه) با صدور احکام جداگانه محمد روستا را به‌عنوان مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران، سید حجت‌اله علم‌الهدی را به‌عنوان مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران و اکبر سهیلی‌پور را به‌عنوان مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد. وی در آیین تکریم و معارفه مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: ضرورت دارد امور حقوقی با بررسی نظرات نخبگان و کارشناسان در قراردادهای نفتی بازنگری‌های لازم را انجام دهد.

ضرورت افزایش ظرفیت پالایشی: وزیر نفت دوشنبه این هفته (هشتم آذرماه) در نشست با سرمایه‌گذاران شرکت‌های پتروپالایش یکی از رسالت‌های دولت سیزدهم را افزایش ظرفیت پالایشی دانست و با تأکید بر اینکه برای این موضوع نظام پای کار آمده است، یادآوری کرد: رئیس‌جمهوری در اینباره مکاتباتی با مقام معظم رهبری داشته است که اگر دغدغه‌ای در تأمین خوراک باشد، برطرف می‌شود. اوجی این را هم گفت که هر طرحی هم که پیش نرود شامل لغو مجوز و واگذاری به دیگر شرکت‌ها می‌شود.

برگزاری نشست اوپک و اوپک پلاس: یکصدوهشتادودومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته (۱۰ و ۱۱ آذرماه) برگزار شد. اوپک در نشست خود با سپردن ریاست دوره‌ای اوپک و هیئت عامل این سازمان به کنگو و عراق موافقت کرد و در پایان این نشست عنوان شد که تکلیف دبیرکل جدید اوپک تا یک ماه آینده مشخص می‌شود، در نشست دوم هم اعضای اوپک پلاس بدون توجه به برداشت کشورهای مصرف کننده بزرگ از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام و شیوع سویه اُمیکرون تصمیم گرفتند در ماه ژانویه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کنند، قیمت نفت دقایقی پس از این تصمیم کاهشی شد اما روز جمعه  از ۷۱ دلار برای برنت گذشت.

تحولات گاز: مهدی جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران این هفته از ثبت رکورد انتقال روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز خبر داد و با اشاره به آغاز روزهای سردسال و افزایش مصرف گاز، بر لزوم همت و توان بیشتر کارکنان برای انتقال پاک، ایمن و پایدار این انرژی طبیعی تأکید کرد. سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم این هفته همزمان با آغاز محاسبه افزایش نرخ گاز برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف اعلام کرد که ۷۶ درصد مشترکان بخش خانگی، شامل افزایش گازبها نمی‌شوند. مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز این هفته با صدور احکام جداگانه مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران و سرپرستان گاز استان البرز و  مازندران را منصوب کرد و حسینعلی محمدحسینی را به‌عنوان مشاور خود برگزید.

سایر اخبار: اعلام جزئیات مصاحبه با فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت،تأمین منابع مالی پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس برای ۳ سال آینده، آغاز ثبت‌نام کارت سوخت المثنی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 449733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =