کنسرسیومی ۴ میلیارد دلاری برای حمایت از طرح‌های پتروپالایشی شکل‌ می‌گیرد/ وزارت نفت؛ عهده‌دار ریاست کمیسیون مشترک ایران و روسیه

وزیر نفت از پیگیری‌ها برای شکل‌گیری کنسرسیومی ۴ میلیارد دلاری با هدف حمایت از پروژه‌های پتروپالایشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی، وزیر نفت روز شنبه (۲۵ دی‌ماه) پس از آیین امضای تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت در جمع خبرنگاران گفت: خط لوله جدید پروژه‌ای اقتصادی است که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را منتقل می‌کند و فرآورده‌های نفتی تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را پس از طی سه استان به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد.

وی ضمن تشکر از مدیرعامل بانک ملت برای تأمین ۳۷۰ میلیون یورو منابع ارزی این پروژه و پشتیبانی از پروژه‌های جدید و توسعه میدان‌های نفتی، تصریح کرد: با پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملت بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی کشور به‌ویژه در بخش پتروپالایشگاه‌ها تأمین خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه صدور خدمات فنی، فرآورده‌های نفتی و نفت با ترکمنستان امضا شد که امیدواریم به‌زودی اجرایی شود.

اوجی درباره طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم گفت: این طرح در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اعلام کرد که کنسرسیومی ۴ میلیارد دلاری برای حمایت از پروژه‌های پتروپالایشگاهی شکل‌ می‌گیرد.

قیمت مطلوب نفت؛ ۸۰ تا ۹۰ دلار

وزیر نفت درباره پرسشی مبنی بر اینکه سطح مطلوب قیمت نفت برای تأمین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با توجه به قیمت برنت که به ۸۶ دلار رسیده است، گفت: به نظر بنده و با توجه به نظر کارشناسانی که در این زمینه کار کرده‌اند، قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار مطلوب است، اعضای اوپک هم به نسبت این قیمت مدنظرشان است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرده است که قیمت بالای ۱۰۰ دلار به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است، افزود: اعضای اوپک و اوپک‌پلاس حدود قیمتی که اعلام کردم، مدنظرشان است.

تصمیم‌های مناسب در حوزه صادرات گاز

اوجی درباره صادرات گاز به ترکیه گفت: قرارداد صادرات گاز به ترکیه سال ۲۰۲۶ پایان می‌یابد و بحث تمدید صادرات گاز ایران به ترکیه جزو برنامه‌هایی است که در دستور وزارت نفت و شرکت ملی گاز است که در همین هفته هم کارشناسان شرکت بوتاش ترکیه و شرکت ملی گاز مذاکراتی را خواهند داشت.

وزیر نفت با اعلام اینکه در بحث صادرات گاز به عمان هم تصمیم‌های خوبی گرفته شده است، اظهار کرد: مذاکرات را آغاز کرده‌ایم، امیدواریم این مذاکرات برای صادرات گاز به عمان با هدف استفاده در تأسیسات ال‌ان‌جی این کشور، منجر به قرارداد شود.

وزارت نفت؛ مسئول کمیسیون مشترک ایران و روسیه

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه سفر رئیس‌جمهوری به روسیه تصریح کرد: به‌موقع دستاوردها و خبرهای خوبی اعلام خواهد شد، همان‌طور که اطلاع دارید، وزارت نفت ریاست کمیسیون مشترک ایران و روسیه عهده‌دار شده است و ان‌شاءالله به‌موقع خبرهای خوبی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وزیر نفت درباره خبر اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله با چین تصریح کرد: هنوز در زمینه نفت وارد بحث قراردادها نشده‌ایم، ان‌شاءالله هر قراردادی که نهایی شود، برای عموم توضیح خواهیم داد.

تأمین منابع مالی پروژه‌های نفتی

اوجی، پشتیبانی و تأمین منابع مالی پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و حیاتی کشور را از رسالت‌های اصلی بانک‌ها دانست و گفت: وزارت نفت پروژه‌های جدید دیگری را نیز در توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطوط انتقال و حوزه پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تأمین مالی پتروپالایشگاه‌هایی که مدنظر دارد در آینده با کنسرسیوم بانک‌ها تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد، افزود: با پشتیبانی وزارت اقتصاد و مجموعه بانک‌های کشور از پروژه‌های صنعت نفت، بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز این صنعت تأمین می‌شود.

وزیر نفت با قدردانی از وزارت اقتصاد برای تأمین منابع مالی و ارائه تسهیلات به پروژه‌های نفتی افزود: هفته گذشته در مجموع با پروژه امروز، بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار برای پروژه‌های کلیدی صنعت نفت تأمین منابع مالی ارزی داشته است.

اوجی درباره تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد، توضیح داد: این پروژه روزانه ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده را از رفسنجان به شمال شرق کشور منتقل می‌کند که در صورتی که این خط لوله نباشد روزانه حدود ۸۰۰ تا هزار تانکر باید این فرآورده را حمل کنند، همچنین این پروژه برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع و صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: تلاش می‌شود از ظرفیت ساخت داخل برای همه تجهیزات و مواد خام مورد نیاز احداث این خط لوله و ایستگاه‌ها استفاده شود.

کد خبر 451836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =