پژوهشگاه صنعت نفت، همراهی مطمئن در مسیر توسعه فناوری

پژوهشگاه صنعت نفت با اتکا به سرمایه فکری متخصصان و کارشناسان خبره، به‌کارگیری تجهیزات و امکانات علمی و آزمایشگاهی روزآمد و بهره‌مندی از سازوکارهای نظام نوآوری، استوارتر از همیشه در مسیر توسعه راهکارهای فناورانه صنعت نفت، ارزش‌آفرینی و تکمیل زنجیره توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها در حرکت است.

با چنین رویکردی و به‌منظور پاسخگویی به نیازهای فناورانه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت توسعه و تقویت شبکه همکاری‌های فناورانه را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه پیمانکاری این صنعت در دستور کار قرار داده است تا با ایجاد مشارکت راهبردی با این مجموعه‌ها، در پایش چالش‌های صنعت نفت، شناسایی راهکارهای فناورانه و نوآورانه و تکمیل زنجیره ارزش ایده تا محصول بیش از پیش نقش‌آفرین باشد.

به هر روی باید پذیرفت مواجهه مستمر فعالان صنعت نفت با معضلات و چالش‌های مختلف که از گستردگی حوزه‌های کاری این صنعت نشأت می‌گیرد، گاه فرصتی برای شناخت چالش‌ها باقی نمی‌گذارد و اینجاست که مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی مجرب می‌توانند با جلب اعتماد، صنعت را در شناسایی مشکلات، ارائه راهکارهای فناورانه و رفع چالش‌ها یاری دهند؛ رویکردی که سال‌هاست از سوی پژوهشگاه صنعت نفت دنبال می‌شود و حضور دیرینه، مؤثر و مستمر این مجموعه علمی و تحقیقاتی در کنار شرکت‌های فعال در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گواهی بر این ادعاست.

در همین زمینه، گروه ارتباطات صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت در تلاش است با بهره‌مندی از تجارب و مهارت‌های کارشناسان زبده پژوهشگاه از یک سو و استفاده از توان تیم‌های بازاریاب و بازارساز خود از سوی دیگر، به تحلیل چالش‌های پیش روی صنعت نفت بپردازد و ضمن ارائه راه‌حل‌های مورد نیاز، در فرایندی منسجم و متکی به دانش، دوشادوش متقاضیان خدمات فناورانه تا رسیدن به نتایج هدف‌گذاری‌شده در صنعت نفت گام بردارد.

این مجموعه که هم‌اکنون مدیریت قراردادها و پایش و ارسال پروپوزال‌های پژوهشی را به‌عهده دارد، به مسیری که تاکنون طی شده اکتفا نمی‌کند و در پی آن است تا با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود، بیش از پیش در جلب اعتماد صنعت تلاش کند. از این رو با هدف دریافت بازخورد از متقاضیان خدمات فناورانه، سامانه CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) برای نخستین‌ بار به‌صورت برخط در پورتال پژوهشگاه راه‌اندازی و فرآیند نظرسنجی از مشتریان پژوهشگاه نیز تقویت شده است.

گروه ارتباطات صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت مفتخر است اعلام کند رضایتمندی متقاضیان خدمات این مجموعه مطابق یک برنامه پنج‌ساله، در سیری صعودی به مرز ۸۰ درصد در سال جاری رسیده و تداوم این روند رو به رشد به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری از طریق چابک‌سازی و مدیریت کارآمدتر هزینه و زمان طرح‌ها و پروژه‌ها در دستور کار است.

پژوهشگاه به‌عنوان مرکز فعالیت‌های تحقیق و توسعه صنعت نفت کشور در TRL (سطح بلوغ فناوری) چهار تا هفت جانمایی می‌شود و در مسیر توسعه همکاری‌های فناورانه، زمینه ایجاد شبکه همکاری این مجموعه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با TRL یک تا چهار و با شرکت‌های توسعه‌دهنده با TRL هشت و ۹ فراهم شده است. شایان ذکر است فناوری‌های توسعه‌یافته در پژوهشگاه به شرکت‌های متقاضی فناوری واگذار شده و در مواردی نیز به ازای دانش فنی واگذارشده، بهره مالکانه مشخصی به پژوهشگاه اعطا می‌شود.

شرکت‌های فعال در صنعت نفت می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات علمی و آزمایشگاهی، دریافت مشاوره برای رفع تنگناهای پیش رو، رفع معضلات با کمک نانوفناوری، مطالعات جامع مخازن و ارائه برنامه توسعه میدان، استفاده از فناوری‌های نوین برای رفع آلودگی‌های آب، هوا، خاک و حفاظت از تأسیسات نفتی، دستیابی به لیسانس‌های مورد نیاز و بومی‌سازی ساخت پالایشگاه‌ها و فناوری‌های پالایشگاهی، ساخت پایلوت‌های مهندسی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرآیندها، توسعه پژوهش‌های مرتبط با ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی، شناسایی و ارزیابی و ساخت کاتالیست، توسعه فناوری‌ها در مسیر بهینه‌سازی مصرف انرژی، سنتز و فرمولاسیون مواد شیمیایی و به‌کارگیری پلیمرهای ویژه در صنایع، توسعه روش‌های تصفیه و انتقال گاز و... روی توانمندی‌های پژوهشگاه صنعت نفت حساب کنند تا در سایه این هم‌افزایی، اعتلای صنعت نفت دنبال شود.

ما در این مسیر رهنمود مقام معظم رهبری را چراغ راه قرار داده‌ایم که درست ۱۰ سال پیش هنگام بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت فرمودند «کشورهایی که تلاشی برای دستیابی به دانش پیشرفته و صنعت بومی انجام نمی‌دهند شاید جیب حاکمانشان پر شود، اما سودی حقیقی به‌دست نمی‌آورند.»

محمدرضا منوریان

رئیس ارتباط با صنایع و پایش قراردادهای پژوهشگاه صنعت نفت

کد خبر 453654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =