۷۳۲ میلیون یورو از طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون به قرارداد تبدیل شده است

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: این شرکت ۷۳۲ میلیون یورو از یک میلیارد یورو طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون را تاکنون به قرارداد و انتخاب پیمانکار تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر، محمود امین‌نژاد امروز (پنجشنبه، ۱۲ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: زنجیره تولید بزرگ‌ترین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با بهره‌برداری امروز به‌عنوان آخرین پروژه صنعت نفت در قرن حاضر تکمیل می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین هاب گازی غرب آسیا با یک تیم توانمند، با غیرت و به‌معنای واقعی جهادی طی سه‌ سال پس از گشایش اعتبار اسنادی سال گذشته به بهره‌برداری رسمی رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه به‌دلیل سیاست لحاظ‌شده از سوی هلدینگ خلیج فارس، پروژه تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی این شرکت یک سال و نیم دیرتر از پالایشگاه آغاز شد، به همین دلیل این پروژه امروز به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: در حالی که پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس هنوز به ظرفیت اسمی نرسیده، اما در این مدت ۴۰۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما عرضه کرده است.

بیدبلند خلیج فارس؛ از ستون‌های تأمین گاز کشور

امین‌نژاد به جایگاه راهبردی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در سبد انرژی کشور اشاره کرد و گفت: این مجتمع در زمستان امسال، از ستون‌های قابل اتکای تأمین گاز کشور بود که تا این لحظه حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به شبکه گاز سراسری تزریق کرده است.

به گفته وی، این شرکت در دو، سه‌ ماه گذشته با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری برای تأمین پایدار گاز حداقل هفت استان همجوار تزریق کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به کمبود خوراک پتروشیمی‌های ماهشهر پیش از راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس اشاره کرد و افزود: پتروشیمی‌های منطقه ویژه ماهشهر، بندر امام، فناوران، مارون و امیرکبیر تا تکمیل پتروشیمی گچساران از اتان این مجتمع استفاده می‌کنند.  

گردش مالی روزانه ۱.۸ میلیون دلار

امین‌نژاد تأمین مالی را موتور حرکتی هر پروژه دانست و ادامه داد: نخستین‌ها و رکوردشکنی‌های بسیاری در اجرای پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس صورت گرفت که ایجاد کنسرسیومی از پنج بانک ایرانی برای کسب ۲.۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی یکی از این نخستین‌ها بود.

وی تصریح کرد: جریان نقدینگی در طول ۳۶ ماه اجرای این مجتمع روزانه ۱.۸ میلیون دلار بود که این حجم از گردش مالی در سخت‌ترین شرایط تحریم و محدودیت‌ها نشان‌دهنده یک کار تیمی ارزشمند از پیمانکاران، بانک‌ها، مسئولان، فرمانداران و ... است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اشاره به قراردادهای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل که امروز منعقد می‌شود، گفت: اجرای این طرح تکمیل‌کننده خوراک بیدبلند خلیج فارس است و از مجموع یک میلیارد یورویی که این شرکت با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوبی قرارداد داشته است، امروز ۴۷۰ میلیون یورو قرارداد امضا می‌شود که در مجموع ۷۳۲ میلیون یورو از یک میلیارد یورو به قرارداد و انتخاب پیمانکار و شروع کار تبدیل شده است.

کد خبر 454212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =