بیش از ۱۶ هزار نفر در فهرست تازه رسمی‌های صنعت نفت

نفت، صنعتی پویاست که حضور نیروهای تازه نفس در آن می‌تواند بر این پویایی بیفزاید و ساماندهی آن‌ها درچارچوب سازمانی به افزایش انگیزه کاری در انجام وظایف محوله منجر شود؛ گام عملی این مهم که به‌عنوان یکی از وعده‌های دولت سیزدهم به‌شمار می‌آید، برداشته شده و این نوید را می‌دهد که درآینده‌ای نزدیک، با قرارگرفتن در سمت‌های سازمانی تعریف شده از حقوق و امتیازهای قابل قبولی برخوردار شوند.

به گزارش شانا، وزارت نفت نیز این مهم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در قالب قانون بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اجرایی کرده است که مطابق این بند قانونی، تعداد ۱۶ هزار و ۶۲۶ نفر واجد شرایط شناسایی شدند که با موافقت وزیر نفت، استخدام/ تبدیل وضعیت آنها انجام شده است و هم‌اکنون در حال طی تشریفات استخدام هستند.

مهدی علی مددی، معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در گفت‌وگویی به بیان جزئیات اقدام‌های انجام شده در زمینه عملکرد وزارت نفت در اجرای این بند قانونی پرداخته است، متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

عملکرد وزارت نفت در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگری به چه صورت بوده است؟

با ابلاغ قانون بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور همچنین بخشنامه شماره ۷۳۲-۲۰/۲ مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۵ وزیر نفت، به‌منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در سازوکارها و فرآیندهای مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران موضوع بند قانونی صدرالاشاره در شرکت‌های تابع وزارت نفت «دستورعمل اجرایی بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰» طی بخشنامه شماره ۱۰۰۶-۲۰/۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ وزیر نفت ابلاغ شد.

ایثارگران مشمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن (شامل فرزندان شاهد، جانباز و آزاده، رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان، آزادگان، همسر، پدر، مادر، خواهر و برادر شهدا، همسر جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسر آزادگان دارای حداقل یک سال اسارت، همسر و فرزندان رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه که تا تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ به‌طور تمام‌وقت در وزارت نفت) و شرکت‌های تابع به‌صورت قرارداد مدت‌موقت، مدت‌معین و پیمانکاری شاغل بوده‌اند و خدمات آنان در سال ۱۴۰۰ استمرار یافته است، مشمول این بند هستند.

حسب قانون فوق، تعداد ۱۶ هزار و ۶۲۶ نفر واجد شرایط شناسایی شدند که با موافقت وزیر نفت، استخدام/ تبدیل وضعیت این دسته از افراد انجام شده است و در حال طی تشریفات استخدام هستند.


 چگونه وزارت نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن قانون بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را اجرا کرد؟

به‌منظور اجرای تکلیف قانون بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، شاید وزارت نفت در قیاس با سایر دستگاه‌های اجرایی با چالش‌های بیشتری مواجه بوده است. با امعان نظر به گستره جغرافیایی شرکت‌های تابع، بستر فعالیت‌های صنعت نفت در جزایر، سکوها و مناطق عملیاتی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش وزارت نفت در اجرای تکلیف قانون یادشده شناسایی مشمولان، جمع‌آوری مدارک و مستندات و صحت‌سنجی آنها بوده است.

در رویارویی با مسائل یادشده و به‌منظور تسریع در اجرای قانون، وزارت نفت در چارچوب نرم‌افزاری نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه یکپارچه با عنوان «سامانه جمع‌آوری مدارک ایثارگری» برای ثبت‌نام مشمولان و بارگذاری مدارک و مستندهای آنها اقدام و در پی آن فضای پشتیبانی از کاربران سامانه به‌منظور رفع ابهام‌های احتمالی و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه را مهیا کرد.

ثبت اطلاعات در سامانه به‌صورت روزانه، پایش و عملکرد شرکت‌ها در این باره به‌طور روزانه در قالب گزارش‌های آماری و نموداری در اختیار مدیران منابع انسانی شرکت‌ها قرار می‌گرفت.

به این ترتیب ظرف مدت دو ماه، اطلاعات حدود ۲۴ هزار نفر از مشمولان در سامانه تغذیه شد که ضمن تبریک به همه عزیزانی که در حال طی فرآیند تبدیل وضعیت/ استخدام هستند، به این وسیله از مساعی همکاران ارجمند در حوزه‌های ایثارگران، امور اداری، فناوری اطلاعات و گزینش قدردانی می‌شود.

نحوه اختصاص سمت سازمانی متناسب با مشمولان به چه صورت خواهد بود؟

اقدام مهم دیگر در تبدیل وضعیت ایثارگران، موضوع ایجاد سمت سازمانی است که هم‌زمان با پیشرفت اقدام‌های سامانه و پس از ثبت عمده اطلاعات مشمولان، اطلاعات شغلی، تحصیلی و... ذی‌نفعان احصا و بر اساس آن، مدل ایجاد سمت سازمانی از سوی اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی در تعامل با مدیریت‌های ساختار شرکت‌های اصلی و شورای مدیران منابع انسانی صنعت نفت طراحی و ابلاغ شد.

الگوی ایجاد سمت سازمانی بر اساس نوع و سطح مدارک تحصیلی مشمولان (متناسب با نیاز صنعت نفت)، همچنین ماهیت مشاغل تحت تصدی افراد (مهارتی، دانش‌پایه و دانش‌بنیان) طراحی شده است که طبق آن نحوه ایجاد سمت‌های کارگری/ کارمندی متناسب با شاخص‌های مزبور و در وضعیت‌های تغییر/ عدم تغییر/ غنی‌سازی شغل تصریح شده است.

 بعد از اختصاص شماره مجوز و کد ردیف استخدامی، شرکت‌های تابع باید چه اقدام‌هایی انجام دهند؟

افزون بر صحت‌سنجی دقیق اطلاعات و شمولیت افراد طبق ضوابط موضوعه ‌(از حیث ایثارگری، نوع پیمان (مستمر غیرپروژه‌ای)، تمام‌وقت بودن، شروع به‌کار حداکثر تا تاریخ  ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ و استمرار خدمت در سال ۱۴۰۰ با پرداخت حق بیمه، سابقه کار، مدرک تحصیلی، سن، وضعیت خدمت سربازی و...)، باید اقدام‌های لازم درباره ایجاد و تخصیص سمت سازمانی متناسب و تشریفات استخدامی اعم از طب صنعتی، تأییدیه تحصیلی، احراز عدم سوءپیشینه، تأیید صلاحیت گزینش و... انجام شود.

بدیهی است صدور احکام استخدامی/ تبدیل وضعیت همه افراد تنها منوط به طی کامل تشریفات استخدامی و اخذ تأییدیه‌های لازم مطابق با ضوابط اداری استخدامی صنعت نفت است.

 نحوه استعلام مدارک ایثارگری به چه صورت خواهد بود؟

درباره اصالت مدارک ایثارگری، گواهی‌های ارائه‌شده از سوی مشمولان زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران (شهید، جانباز و آزاده) به تعداد ۷ هزار و ۶۲۶ نفر به‌صورت آنلاین از سامانه خدمات الکترونیک ایثار بنیاد یادشده استعلام شده و درباره رزمندگان و منتسبان آنها نیز (که تعداد ۱۵ هزار و ۸۴۳ نفر از جامعه آماری را تشکیل می‌دهند) مراتب به‌صورت متمرکز برای اعتبارسنجی به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شده است.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 455715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =