۱۰۰۰ میلیارد تومان برای فعال‌سازی مراکز دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فعال‌سازی مراکز دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، علیرضا دانشی شامگاه سه‌شنبه (۳۰ فروردین‌ماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مرکز خوزستان گفت: در زمینه فعالیت‌های مرتبط با دانش‌بنیان شدن سازمان در ۳ سطح برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مرحله نخست شامل شناسایی چالش‌هاست، مرحله دوم شناسایی مراکز دانش‌بنیانی که بر صنعت نفت تمرکز دارند و گام سوم ایجاد زنجیره ارزش در صنعت نفت است.

وی افزود: در این ارتباط دفتر پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشگاه شهید چمران راه‌اندازی شده و در همین ماه با این دانشگاه قراردادی در زمینه ساخت قعطعات کمپرسور امضا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: مناطق نفت‌خیز جنوب ضمن اولویت دادن به فعالیت‌های مرتبط با دانش‌بنیان شدن سازمان، همچنین اقدام‌های مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی و محیط‌ زیست نیز را در برنامه دارد. همچنین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، وزارت نفت ۷۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مناطق نفت‌خیز اختصاص داده که در ۳ سال باید هزینه شود.

دانشی اعلام کرد: در حوزه محیط زیست نیز اقدام‌هایی برای جمع‌آوری گازهای همراه در دست انجام است و اواخر سال گذشته نیز قراردادی با مجموعه پتروشیمی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو امضا شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است.

اختصاص ۷۵۰ میلیون دلار اعتبار برای فعالیت‌های زیرساختی و نگهداشت و افزایش تولید

وی با تشریح اقدام‌های این شرکت برای افزایش تولید گفت: شرکت ملی نفت ایران ۷۵۰ میلیون دلار برای فعالیت‌های زیرساختی و نگهداشت و افزایش تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب اختصاص داده است. همچنین برای بازگشت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها ۱۶ اقدام موثر در دستور کار قرار دارد و ‌اکنون در شرایطی قرار داریم که می‌توان گفت ظرفیت تولید به پیش از تحریم‌ها رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در خصوص اقدام‌های این شرکت برای مناطق آلوده به نشت نفت و گاز در مسجدسلیمان اشاره و اظهار کرد: مناطق نفت‌خیز خود را ملکف می‌داند که درباره مناطق آلوده به نشت نفت و گاز در مسجدسلیمان اقدام کند.

دانشی گفت: منشاء آلودگی در شهر مسجدسلیمان مربوط به دو عنصر خط لوله گاز ترش میدان نفت‌سفید و نشت نفت از مخزن مسجدسلیمان است که در ارتباط با خط لوله ۶ منطقه آلوده شناسایی شد که در چهار منطقه جمع‌آوری و در دو منطقه باید اقدام‌های موثری انجام شود.

وی افزود: در رابطه با نشت نفت از مخزن مسجدسلیمان مطالعات خوبی با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد که پس از جمع‌بندی گزارش مقرر شد با حضور کارشناسان ارشد و خبره محیط زیست اقدام‌های موثری برای مطالعه علمی‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در رابطه با جابه‌جایی منازل قرار بود ۵۰۰۰ واحد جابه‌جا شوند و نفت نیز در آن مقطع زمانی ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد که تنها ۵۰۰ واحد جابه‌جا شده است.

دانشی اعلام کرد: پس از زلزله‌ مسجدسلیمان نیز نفت ۵۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد تا ۵۰۰ واحد مسکونی این شهر احیاء شود.

وی با بیان اینکه باید ابتدا منشا آلودگی‌ها حل و سپس برای جابه‌جایی اقدام شود، اظهار کرد: برای مطالعه منشاء آلودگی‌ها در مسجدسلیمان پروژه‌ای با دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز خواهیم کرد.

کد خبر 455959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =