۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
  • کد خبر: 458225
گزیده‌های نفتی هفته

سفر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تهران، آزاد شدن ۱.۶ میلیارد دلار پول صادرات گاز از عراق، دیدار معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان‌ با وزیر نفت ایران، آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده بازرگانان ایرانی در ترکمنستان و تحویل نفتکش ساخت ایران به ونزوئلا را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

مادورو در تهران: رئیس‌جمهوری ونزوئلا که اواخر هفته گذشته در رأس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرد، نخستین روز این هفته (۲۱ خردادماه) مورد استقبال رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری قرار گرفت و دو کشور  به‌عنوان دارندگان ۴۶۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت جهان، سند جامع همکاری‌ ۲۰ ساله امضا کردند. سیدابراهیم رئیسی پس از امضای این سند در نشست خبری مشترک با نیکلاس مادورو بر توسعه همکاری‌ در حوزه انرژی و صنایع پالایشی تأکید کرد.

هم‌زمان با سفر نیکلاس مادورو به تهران دومین نفتکش ساخت ایران به سفارش ونزوئلا به این کشور تحویل شد و اواسط هفته نیز جواد اوجی، وزیر نفت با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا جداگانه دیدار و بر توسعه همکاری‌های نفتی دو کشور تأکید کردند.

هئیت ترکمنی در ایران: ایران و ترکمنستان این هفته در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور ۹ سند همکاری امضا کردند، سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان  اواخر این هفته به ایران آمد. معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان‌ هم که یک روز زودتر از رئیس جمهور خود به تهران آمده بود در دیدار با جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان خواستار افزایش سوآپ گاز به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه شد.

حالا که بحث ترکمنستان مطرح است این خبر را هم باید اعلام کرد که بخش عمده پول‌های بازرگانان ایرانی که در دولت گذشته به‌دلیل قطع صادرات گاز ترکمنستان مسدود شده بود با پیگیری‌های مستمر وزیر نفت آزاد شد.

وصول مطالبات از عراق: وزیر نفت در ساعات پایانی چهارشنبه این هفته (۲۵ خردادماه)  در مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر از وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق خبر داد که با واکنش‌های متعددی در فضای مجازی همراه شده است. همسو با این موضوع  جواد اوجی، وزیر نفت پنج‌شنبه (۲۵ خردادماه) در گفت‌و گو با خبر ۱۴ صدا و سیما بیان کرد: طی سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه با ۴۳ درصد رشد حجمی روبه‌رو بوده است.

تکذیب افزایش قیمت بنزین: انتشار شایعات در فضای مجازی درباره افزایش قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت‌های بنزین جایگاه‌داران سبب شد مدیران صنعت پالایش کشور و حتی سخنگوی دولت چند مرتبه اقدام به تکذیب این اخبار کنند. وزیر نفت نیز در مورد این شایعات گفت: بارها من و همکارانم در وزارت نفت اعلام کرده‌ایم که دولت سیزدهم هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار ندارد.

انتشار گزارش جدید اوپک: بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک که این هفته منتشر شد، تولید روزانه نفت اوپک در ماه ژوئن (خردادماه - تیرماه) ۱۷۶ هزار بشکه کاهش یافت. گزارش ماه ژوئن اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه مه، ۲۸ میلیون و ۵۰۸ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۱۷۶ هزار بشکه کمتر از ۲۸ میلیون و ۶۸۴هزار بشکه ماه آوریل بوده است. همچنین قیمت نفت اوپک نیز که اواسط این هفته از  ۱۲۳ دلار گذشته بود پایان هفته به زیر ۱۲۰ دلار رفت.

صادرات کاتالیست ایرانی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته از صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه خبر داد و اعلام کرد: تکمیل زنجیره صنعت پتروشیمی را تا ۵ سال آینده جشن می‌گیریم. حسین علیمراد، رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز این هفته از علاقه‌مندی ونزوئلا برای گسترش همکاری‌ها با ایران در حوزه پتروشیمی گفت.

امضای تفاهم‌نامه با پدافند غیرعامل: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز  در حاشیه گردهمایی تخصصی رؤسای اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل صنعت گاز کشور  که این هفته برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان پدافند غیرعامل کشور امضا کرد. از دیگر اخبار بخش گاز باید به صرفه‌جویی حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب گاز حاصل از بازیابی گازهای مشعل در پنج سال گذشته اشاره کرد که یحیی فیضی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد آن را اعلام کرده است.

انتصابات هفته: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در احکامی «سیدمحمد هدایی‌پور» را به‌عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان تهران، «محمدضا میرشکاری» را به‌عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، ناصر حسینی را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه  و «ابوالفضل وروانی فراهانی» را نیز به‌عنوان رئیس امور بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران منصوب کرد. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با صدور حکمی، سید محمود متفکریان را به‌عنوان مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر مرکزی حراست این شرکت منصوب کرد.

سایر اخبار: برگزاری آیین تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، استقرار سامانه اطلاعات مدیریت پروژه در شرکت مهندسی و توسعه گاز، تشریح دستاوردهای دیپلماسی انرژی در کمیسیون انرژی مجلس دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان بزرگ‌ترین تهدید بازار گاز قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود گفت‌وگو با دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز با عنوان «کاهش سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین خطر برای بازار گاز» را بخوانید.

کد خبر 458225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =