آغاز تعمیر خط لوله نورد استریم-۱ و نگرانی اروپا از تداوم قطع گاز

کشورها، بازارها و شرکت‌های اروپایی با آغاز عملیات تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم-۱، نگران هستند که توقف جریان گاز این خط لوله ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات تعمیر و نگهداری سالانه بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان از روز دوشنبه آغاز شد و انتظار می‌رود جریان این خط لوله به‌مدت ۱۰ روز متوقف شود، اما دولت‌ها، بازارها و شرکت‌ها نگران هستند به‌دلیل تنش‌های بین روسیه و اوکراین، توقف جریان گاز روسیه ادامه یابد.

خط لوله نورد استریم-۱ سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از زیر دریای بالتیک به آلمان منتقل می‌کند، عملیات تعمیر و نگهداری این خط لوله از ۱۱ تا ۲۱ ژوئیه (۲۰ تا ۳۰ تیرماه) ادامه دارد.

مجری خط لوله گاز نورد استریم تأیید کرد که عملیات تعمیر و نگهداری این خط لوله طبق برنامه در ساعت ۶ صبح به وقت اروپای مرکزی آغاز شد و جریان گاز نیز چند ساعت بعد متوقف خواهد شد.

روسیه ماه گذشته با اعلام تأخیر در بازگشت تجهیزات تعمیرشده توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان  در کانادا، جریان گاز خط لوله نورد استریم-۱ را به ۴۰ درصد از مجموع ظرفیت این خط لوله کاهش داد.

کانادا اواخر هفته اعلام کرد که توربین تعمیرشده این خط لوله را بازمی‌گرداند، اما همچنین گفت که تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه را افزایش خواهد داد.

اروپا نگران است روسیه عملیات تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده خود را ادامه دهد تا عرضه گاز را به اروپا بیشتر محدود کند. این اقدام، برنامه‌های مربوط به ذخیره انبارهای زمستانی اروپا را با مشکل مواجه و بحران گاز را تشدید می‌کند؛ بحرانی که دولت‌ها را بر آن داشته است تا در اقدامی اضطراری قیمت گاز را در قبض‌های مصرف‌کنندگان افزایش دهند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته است که این کشور باید با احتمال تداوم قطع جریان گاز خط لوله نورد استریم-۱ پس از دوره عملیات تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده روبه‌رو شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با رد ادعاها مبنی بر استفاده روسیه از نفت و گاز برای اعمال فشار سیاسی گفت: توقف جریان گاز به‌دلیل عملیات تعمیر و نگهداری، رویدادی منظم و برنامه‌ریزی‌شده و هیچ کس تعمیرات دروغینی ترتیب نداده است.

خطوط لوله بزرگ دیگری از روسیه به اروپا وجود دارد، اما جریان گاز آنها به‌تدریج کاهش یافته است. اوکراین نیز در ماه مه یک مسیر انتقال گاز را متوقف و دلیل آن را دخالت نیروهای روسیه اعلام کرد.

روسیه همچنین عرضه گاز به چند کشور اروپایی را که به تقاضای مسکو برای پرداخت هزینه به روبل عمل نکردند، قطع کرده است.

کد خبر 459224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =