۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
  • کد خبر: 459380
گزیده‌های نفتی هفته

تأکید وزیر نفت بر تثبیت قیمت سی‌ان‌جی، تبریک روز حراست از سوی وزیر نفت، گازرسانی به روستاها، آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، تصویب آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت از سوی هیئت‌وزیران، رشد دوباره قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار و خبرهای انتصابات هفته را در این گزیده اخبار می‌خوانید.

وزیر نفت در پیامی توئیتری از اختصاص ۱۰۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی تأسیسات وزارت نفت برای تأمین برق شبکه سراسری خبر داد. وی همچنین در پیامی ضمن تبریک روز حراست به همکاران این حوزه در سراسر صنعت نفت، گفت: این صنعت، در سایه امنیت حاصل از تلاش‌های شبانه‌روزی شما آینده‌ای روشن‌تر را تجربه خواهد کرد.

نفت: شرکت پترویاس پارس در همکاری با شرکت CYF چین، فناوری پنوماتیک لیفت را برای احیای چاه‌های کم‌بازده به‌کار می‌گیرد که نخستین مشارکت با شرکت خارجی برای احیای چاه‌های کم‌بازده در حوزه دانش‌بنیان است.

گاز: شرکت ملی گاز ایران بنا دارد تا پایان سال جاری به ۳ هزار و ۲۰۰ روستا گازرسانی کند و این رقم در دو سال آینده به ۶ هزار و تا پایان دولت به ۹ هزار روستا می‌رسد.

پالایش و پخش: سیدمصطفی تهرانی، مدیرعملیات شرکت پالایش نفت تهران، از حرکت این پالایشگاه به‌سمت پتروپالایشی شدن خبر داد، همچنین در این هفته همسو با سیاست توسعه صنایع پایین‌دستی، با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی کلید خورد.

دولت و مجلس: هیئت وزیران آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت را تصویب کرد. حسین حسین‌زاده، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را مهم‌ترین ابزار تأمین مالی کنونی برشمرد. عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر شفاف بودن رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت، آیین‌نامه مصوب اخیر را ابزاری مفید برای نگاه جوامع بیرونی به این رابطه دانست. موسی احمدی، نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از دیپلماسی انرژی و اقتصادی دولت و وزارت نفت ابراز امیدواری کرد مردم به‌زودی آثار آن را ببینند. هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ایجاد پتروپالایشگاه‌ها را ضرورتی غیرقابل اجتناب دانست. سؤال ملی مجتبی رضاخواه، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و تعدادی از نمایندگان از جواد اوجی، وزیر نفت درباره اینکه چه اقدام عملی برای برداشت از میدان‌های مشترک گازی و جمع‌آوری گاز مشعل رخ داده است، اعلام وصول شد.

بین‌الملل: قیمت نفت که از ماه آوریل برای نخستین بار به زیر ۱۰۰ دلار رسیده بود، با نگرانی از افزایش تورم در آمریکا بار دیگر به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید، این در حالی است که اوپک پیش‌بینی کرده روند رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی کند باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که در صورت ادامه تحریم‌ها علیه این کشور، قیمت انرژی در بازارهای جهانی به‌شدت افزایش می‌یابد.

سایر اخبار: به گفته وزیر نفت قیمت سی‌ان‌جی تغییر نیافته است و برای هر مترمکعب همان ۴۵۳ تومان عرضه می‌شود. به‌مناسبت اعیاد قربان و غدیر، بازنشستگان نفت عیدانه ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

انتصاب‌ها: احمد باهوش به‌عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، علی پولادی‌وندا نیز به‌عنوان مشاور وزیر نفت در پیشبرد تولید صیانتی نفت و گاز  و علی‌اکبر میدانشاهی هم به‌عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان فارس منصوب شدند.

کد خبر 459380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =