معامله برد- برد ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و روسیه به‌عنوان معامله برد- برد یاد کرد و گفت: این تفاهم‌نامه فصلی نو از روابط را بین دو کشور باز خواهد کرد.

به گزارش به نقل از ایرنا، ابوذر شریفی درباره تفاهم‌نامه اخیر بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه گفت: امضای این یادداشت‌تفاهم و اجرایی‌شدن آن می‌تواند تحولاتی مثبت را در صنعت نفت و گاز ایران به‌ویژه میدان‌های گازی ایجاد کند.

وی افزود: پیگیری این تفاهم‌نامه و به نتیجه رسیدن آن باید در اولویت اقدام‌های شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابع قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه نیاز امروز صنعت نفت و گاز کشور، سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نیاز امروز روسیه راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب برای سوآپ فرآورده‌های نفتی است، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم‌نامه بتواند گامی مؤثر در تحقق اهداف دو طرف باشد.

شریفی یادآور شد: به مدد این همکاری‌ها، کشور افزون بر بهره‌مندی از عواید انتقال فرآورده‌های نفتی، گاز و حتی نفت‌خام از کشورهای حاشیه دریای خزر به دریای عمان و آب‌های آزاد، می‌تواند از سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک بهره‌مند شود.

وی تصریح‌کرد: البته برای این منظور لازم است قراردادهای موجود آسیب‌شناسی و با انجام تغییرات لازم متناسب با شرایط میدان‌های مورد توسعه، از قابلیت فناورانه و تجربه‌های شرکت‌های معتبر روس استفاده شود.

با امضای تفاهم‌نامه مشارکت ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه، گام بلندی در مسیر توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران و تأمین مالی پروژه‌های تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی)، جمع‌آوری گازهای مشعل و... برداشته خواهد شد.

با اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه و منتهی‌ شدن به قرارداد، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی و تکمیل پروژه‌های ال‌ان‌جی و جمع‌آوری گازهای مشعل و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه ۶ میدان نفتی در نظر گرفته شود که میدان‌های کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری از جمله این میدان‌ها هستند.

در عین حال به‌گفته محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده تا به‌سرعت اجرایی‌ شدن مفاد تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده است، پیگیری و در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد فنی و اقتصادی طرف سرمایه‌گذار (شرکت گازپروم)، قراردادهای توسعه‌ای موردنظر که متضمن همکاری‌های بلندمدت است، امضا شود.

کد خبر 459770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =