۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
  • کد خبر: 461377
گزیده‌های نفتی هفته

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳ میلیارد دلار طرح‌ توسعه‌ای صنعت نفت در عسلویه، آغاز صادرات دریایی گاز مایع، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰۹۶ پروژه گازرسانی، بهره‌برداری از چهار طرح پایین‌دستی صنایع پتروشیمی و اهم دستاوردها و اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم را همزمان با هفته دولت در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

۳ میلیارد دلار طرح در پایتخت انرژی: وزیر نفت همزمان با هفته دولت، برای بهره‌برداری رسمی از طرح‌های توسعه‌ای در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس روز دوشنبه (هفتم شهریورماه) به عسلویه رفت و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز برای جبران کسری آن تأکید کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم مردم در روزهای سرد امسال دچار چالش و مشکل شوند. در این سفر یک روزه، بلوک نخست نیروگاه ۴۸۰ مگاواتی سیکل ترکیبی عسلویه، طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، خط‌ لوله انتقال میعانات گازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی، واحدهای ۳، ۴ و ۵ گازی نیروگاه سیکل ترکیبی ایران ال‌ان‌جی، سالن چندمنظوره ورزشی شهرک پردیس جم، ۲۷ طرح مسئولیت اجتماعی در استان بوشهر و تأسیسات انبارش و بارگیری گاز مایع و زنجیره صادراتی در عسلویه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی طرح PDH/PP پالایش پارسیان سپهر، طرح PDH/PP پتروشیمی پارس و احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ میدان پارس جنوبی آغاز شد.

اوجی پس از پایان بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت در استان بوشهر در سخنانی با تأکید بر استقبال از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیان کرد: امروز پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با اعتبار یک میلیارد دلار در این استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه‌هایی با اعتبار ۲ میلیارد دلار هم در بخش بالادست و پایین‌دست آغاز شد.

پیش از دستور وزیر نفت برای بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های نفتی و پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از برنامه‌ریزی برای احداث ۱۲ طرح PDH در کشور خبر داد و افزود: با اجرای طرح‌های پروپیلن از پروپان (PDH)، افزون‌ بر اینکه کشور در زمینه محصول پلی‌پروپیلن بی‌نیاز می‌شود، به‌عنوان قطب بزرگ تولید پلی‌پروپیلن هم شناخته خواهد شد. همچنین محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان اینکه در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های دولت بخش مهمی از اقتدار دولت که بخش اقتصادی است تقویت می‌شود، بیان کرد: در این دولت سریع برنامه‌ریزی می‌کردیم، با شتاب تصمیم می‌گرفتیم و به‌واقع جهادی با حضور همه عزیزان طرح‌ها را اجرا می‌کردیم.

صادرات دریایی گاز مایع: طرح صادرات دریایی گاز مایع، طرحی دیگر بود که همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری رسید؛ این طرح افزون‌بر اینکه از هدررفت روزانه ۲ هزار تن گاز مایع که تاکنون سوزانده می‌شد، جلوگیری کرده سالانه تا ۳۶۰ میلیون دلار درآمد نصیب کشور می‌کند. جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در آیین بهره‌برداری از طرح صادرات دریایی گاز مایع گفت: با وجود تراکم سفر تلاش این است که سوخت‌رسانی انجام و متوقف نشود، همچنین با وجود گرمای هوا سوخت نیروگاه‌ها را تأمین کردیم و خاموشی اتفاق نیفتاد. وی پس از این آیین در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت رکورد مصرف روزانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در بعضی از روزهای تابستان امسال گفت: برای مدیریت مصرف هر چه زودتر طرح سپهتن باید اجرا شود.

۶۰۹۶ پروژه گازی: بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰۹۶ پروژه گازرسانی و توسعه‌ای صنعت گاز با اعتبار ۱۵۶ هزار میلیارد ریال، هم‌زمان با پنجمین روز از هفته دولت انجام شد. در این مراسم همچنین پروژه خط انتقال گاز زاهدان به زابل با فرمان وزیر نفت افتتاح و شهر زابل به‌عنوان یکی از شهرهای راهبردی شرق ایران و از نقاط مهم و صنعتی در شمال استان سیستان و بلوچستان گازرسانی شد. جواد اوجی، وزیر نفت در این آیین بر نقش مؤثر گازرسانی به صنایع در ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور تأکید و بیان کرد: امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح پروژه گازرسانی و ۵ هزار میلیارد تومان آغاز عملیات اجرایی گازرسانی انجام شده است.

طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش: چهار طرح پایین‌دستی صنایع پتروشیمی با محوریت اقتصاد مقاومتی و در چارچوب طرح‌های دانش‌بنیان روز پنجشنبه (۱۰ شهریورماه) با دستور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به بهره‌برداری رسید؛ شرکت بهین پلیمر آریایی واحد تولید کاتالیست صنعتی از گروه صنعتی رجال، واحد تولید کاغذ و مقوا از کربنات کلسیم از شرکت پترونیکان جنوب، واحد تولید اسید بنزوئیک و اسید ترفتالیک خام از شرکت شادبه افروز سبلان گستر و طرح تولید کامپاند و گرانول پی‌وی‌سی و بازیافت محصول off گرید جامد از شرکت سینا سود همسو با سیاست تکمیل زنجیره ارزش افتتاح شدند.

صادرات به نیجریه: جواد اوجی، وزیر نفت نخستین روز این هفته با تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه دیدار و گفت‌وگو کرد و در حاشیه این دیدار تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور آفریقایی، گازسوز کردن خودروهای بنزینی با استفاده از توانمندی شرکت‌های ایرانی، استفاده از توانمندی طرف نیجریه‌ای در زمینه فناوری تولید ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع‌شده) و توسعه میدان‌های نفت و گاز نیجریه از سوی شرکت‌های ایرانی امضا شد. همسو با این موضوع، محمد قاسمی، عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ کشور چهارشنبه این هفته (نهم شهریورماه) از صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی‌ به نیجریه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

سایر اخبار: افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان ۱۴۰۱، افزایش تسهیلات رفاهی کارکنان صنعت نفت، افتتاح خط تولید کاتالیست‌های پالایشگاهی، تحقق ۱۰۱ درصدی برنامه تولید نفت در شرکت نفت و گاز مارون، آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال گاز «نور - کلارآباد» ، بسته شدن پرونده گازرسانی به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی، عملیاتی شدن چاه شماره ۴۳ خانگیران از مخزن شوریجه D،  رونمایی از دستاوردهای پارک فناوری پردیس برای استفاده در صنایع پتروشیمی و بازدید رئیس مجلس از پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی از دیگر اخبار هفته پیش رو بودند.

پیشنهاد هفته: بخشی از اقدام‌ها و دستاوردهای وزارت نفت دولت سیزدهم را در گزارش‌ها و گفت‌وگوهای «تحول شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم»، «صنعت گازِ دولت سیزدهم و اقدام‌های ماندگار برای توسعه ایران»، «امنیت انرژی کشور چگونه رقم خورد؟ / انجام ۶ اقدام راهبردی»، «پتروشیمی؛ ستون اقتصادی کشور در یک‌سالگی دولت سیزدهم»، «دیپلماسی فعال انرژی در یک سالگی وزارت اوجی بر نفت/ تحقق رؤیای ۴۰ ساله در آن‌سوی مرزها»، «تلاش جهادگونه دولت سیزدهم برای افزایش فروش نفت»، «تبلور دانش در صنعت نفت دولت سیزدهم» و «برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌برداری حداکثری از فضای مثبت بین‌المللی/ مذاکرات خوبی با هم‌پیمانان داشتیم» و «تلاش برای ایجاد تعادل در تراز بین تولید و مصرف بنزین/ سعی کردیم سوخت به‌صورت بهینه و به‌موقع در اختیار مردم قرار گیرد» بخوانید.

کد خبر 461377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =