مسکو افزایش عرضه گاز به اروپا را به پروژه نورد استریم-۲ منوط کرد

رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به اروپایی‌ها گفت: چنانچه خواهان دریافت گاز هستید خط لوله انتقال گاز نورد استریم- ۲ را راه‌اندازی کنید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سمرقند، ولادیمیر پوتین پس از نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن رد ارتباط روسیه با بحران انرژی اروپا اظهار کرد: اگر اتحادیه اروپا خواهان گاز بیشتری است، باید با لغو تحریم‌ها مانع پیش‌ روی راه‌اندازی خط لوله نورد استریم-۲ را بردارد.

وی در پیش گرفتن مسیری با عنوان «برنامه سبز» از سوی اتحادیه اروپا را عامل بحران انرژی اروپا دانست و تأکید کرد که روسیه به تعهدهای انرژی خود عمل خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: نکته اصلی این است که اگر تمایل دارید و چنانچه شرایط برایتان دشوار است، تنها تحریم علیه خط لوله گاز نورد استریم- ۲ را با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب متوقف کنید و همه مشکلات حل می‌شود.

نورد استریم-۲ که به‌موازات نورد استریم-۱ در بستر دریای بالتیک قرار دارد، یک سال پیش تکمیل شد، اما آلمان تنها چند روز پیش از آغاز تنش‌های مسکو-کی‌یف تصمیم گرفت جلو راه‌اندازی این خط لوله را بگیرد.

قیمت گاز اروپا از ابتدای سال جاری میلادی در بحبوحه کاهش عرضه روسیه بیش از دو برابر شد.

افزایش قیمت گاز امسال مصرف‌کنندگان را زیر فشار گذاشته و بعضی از صنایع را مجبور به توقف تولید کرده است.

روسیه ضرب‌الاجل روز شنبه (۱۲ شهریورماه) را برای ازسرگیری انتقال گاز با خط لوله نورد استریم-۱، یکی از مسیرهای اصلی تأمین گاز به اروپا، لغو کرد.

شرکت دولتی گازپروم روسیه ۱۱ شهریورماه اعلام کرد: پس از یافتن نشتی که می‌تواند ایمن بودن این خط لوله گازی را به تعویق بیندازد، دیگر نمی‌تواند یک بازه زمانی برای راه‌اندازی دوباره آن تعیین کند.

خط لوله نورد استریم-۱ که از زیر دریای بالتیک برای تأمین انرژی آلمان و دیگر بخش‌های اروپا عبور می‌کند، قرار بود پس از سه روز توقف به‌منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری در ساعت یک بامداد روز ۱۲ شهریورماه فعالیت خود را از سر گیرد.

مسکو تحریم‌های غرب را دلیل اختلال در عملیات معمول و تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم-۱ اعلام کرده، اما اتحادیه اروپا آن را بهانه‌جویی مسکو می‌داند و معتقد است روسیه از گاز به‌عنوان سلاحی اقتصادی برای مقابله‌به‌مثل استفاده می‌کند.

کد خبر 462160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =