۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
  • کد خبر: 462595

جان تازه در رگ‌های صنعت پالایش

نگاهی به اقدام‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم برای نوسازی و توسعه صنعت پالایش نفت
جان تازه در رگ‌های صنعت پالایش

به گزارش شانا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بهره‌گیری از ۳۰ هزار نیروی انسانی متخصص و کارآزموده، بهره‌مندی از ۱۰ پالایشگاه نفتی و میعانات گازی، ۳۷ منطقه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی، بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، طراحی، ساخت و توسعه زیرساخت‌های پالایشگاهی، خطوط لوله و انبار نفت، متولی اصلی تولید، انتقال و توزیع سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور به‌صورت ایمن و پایدار با توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای لازم است. با گذشت حدود یک‌سال از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، در مطلب پیش رو اقدام‌ها و ایده‌های دولت سیزدهم به‌منظور نوسازی و توسعه این صنعت را مرور کرده‌ایم.

این شرکت با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توان علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، اجرای طرح‌های ملی راهبردی و تغییر مسیر از سوخت‌محوری به سودمحوری و برنامه‌ریزی‌های مدون برای توسعه صنعت پالایش نفت کشور گام برمی‌دارد.

استحصال و پالایش روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی، تولید روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین و تولید روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل از جمله اقدام‌های این صنعت برای تأمین امنیت و پایداری عرضه سوخت برای بازار مصرف داخلی است.

این شرکت همچنین به‌منظور جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در کشور تأمین سوخت ۹۵ نیروگاه تولید برق و انرژی به میزان ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر را در یک سال اخیر به‌عهده داشت و در این مدت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به صنایع بزرگ کشور تحویل داد.

تأمین و توزیع ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل از طریق ۴ هزار و ۵۰۰ جایگاه و توزیع ۳ میلیارد لیتر نفت سفید و سوخت هواپیما در ۵۰ مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی در کشور، ممیزی انرژی تأسیسات پالایشی و صرفه‌جویی ۴۶۰ میلیون دلاری،‌ راه‌اندازی نظام الکترونیکی منسجم برای توزیع عادلانه و یکپارچه ال‌پی‌جی و برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه سوخت سبز سی‌ان‌جی در سبد مصرف سوخت یک میلیون و ۲۰۶ هزار دستگاه تاکسی و وانت و جابه‌جایی ۱۳۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی با میانگین شعاع ۵۰۰ کیلومتر توسط ناوگان جاده‌ای از دیگر دستاوردهای این شرکت در عمر یک ساله دولت سیزدهم بوده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین به‌منظور ایجاد شفافیت به سمت حذف امضاهای طلایی در ارتباط با اعطای مجوزها از جمله مجوز احداث مجاری عرضه از طریق برقراری سیستم و اتصال به درگاه ملی مجوزها گام برداشت. تعیین تکلیف قراردادهای فروش انواع فرآورده‌های نفتی (مربوط به تعهدهای دولت گذشته) از جمله ۱۷۰ هزار تن بنزین و ۳ هزار و ۶۰۰ تن نفت‌گاز در مجموع به ارزش ۷۲ میلیون دلار گام دیگری در این مسیر بوده است.

اضافه شدن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای مصوب هیئت دولت نیز خبر مثبتی بود که با اجرایی شدن آن، مجمع این شرکت به هیئت مدیره پالایش و پخش تغییر یافته و گام مهمی به‌منظور توسعه این شرکت قلمداد می‌شود.

کسب رتبه اول در سطح وزارت نفت در زمینه صیانت از حقوق شهروندی و ارتقای رتبه از جایگاه ۳۷ به جایگاه ۵ در میان ۱۱۰ دستگاه اجرایی، موفقیت در حل و فصل پرونده‌های مالیاتی به مبلغ ۳۶۸ هزار میلیارد ریال، رشد ۴۵ درصدی سودآوری در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مجموع ۸۶ هزار میلیارد ریال، تأمین منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان، اجرای تکلیف قانونی تمرکز وجوه حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی به حساب خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی را می‌توان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت پالایش نفت کشور دانست.

این شرکت همچنین در قالب بند واو و بند دال قانون بودجه طرح تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر به رسمی را برای مجموع ۴ هزار و ۴۲۵ نفر اجرایی کرده است.

انعقاد تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با رنگ و بوی دانش‌بنیان‌ها

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با امضای تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با پنج شرکت دانش‌بنیان به‌منظور هوشمندسازی، ساخت روبات‌ها، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، حمایت از تولید برج‌های نور و تجهیزات کارت‌خوان سامانه هوشمند سوخت گام‌های مؤثری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته است.

صادرات گاز مایع در دولت سیزدهم از شهریورماه امسال آغاز شد. این شرکت با فراهم کردن زیرساخت‌ها و صادرات دریایی گاز مایع در پایانه شهید باهنر بندرعباس و جلوگیری از انباشت و سوزاندن ۲ هزار تن در روز با حدود ارزش صادراتی ۳۶۵ میلیون دلار در سال توانست امکان درآمدزایی سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون دلار را با صادرات ال‌پی‌جی در کشور فراهم کند.

توسعه زیرساخت‌های شرکت‌های پالایشی

رشد ۶ درصدی پالایش نفت خام و میعانات گازی،‌ افزایش ۲۳ درصدی تأمین و توزیع سوخت خودروها به نسبت افزایش مصرف آن، تحویل وکیوم باتوم تهاتری ارسالی به شرکت‌های قیرساز (تحقق ۸۰ درصدی)، راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف افزایش تولید روزانه یک میلیون لیتری بنزین یورو ۴ و خودکفایی در تولید کاتالیست‌های پالایشگاه آبادان و امام خمینی (ره) با صرفه‌جویی ۳۵ میلیون دلاری از جمله دستاوردهای این شرکت برای توانمندسازی صنعت پالایش با استفاده از توسعه زیرساخت‌ها در واحدهای پالایشی بوده است.

ایده‌های نو، تفاهم‌نامه‌های راهبردی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با آغاز به‌کار دولت سیزدهم با شناخت دقیق نقاط ضعف صنعت نفت کشور در حوزه پالایش و انتقال فرآورده، از ایده‌های جدیدی در زمینه انتقال و توزیع نفت و فرآورده در کشور رونمایی کرد. این شرکت تفاهم‌نامه‌هایی راهبردی به‌منظور احداث واحدهای جدید پالایشی و پتروپالایشی، همچنین افزایش شبکه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده به امضا رساند که تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله تابش در دی‌ماه ۱۴۰۰ با ظرفیت انتقال ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز و با هدف انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی و سوخت مصرفی از جنوب کشور به نیمه شمالی کشور به طول ۹۷۸ کیلومتر در مسیر رفسنجان - مشهد از آن جمله بود.

تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله پارس نیز با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز در اسفندماه همان سال (۱۴۰۰) امضا شد. هدف از احداث این خط لوله انتقال ایمن و پایدار فرآورده نفتی و سوخت مصرفی از جنوب کشور به نقاط مرکزی، شرق و شمال شرق کشور است که به طول ۴۰۰ کیلومتر در مسیر مهرآران - شیراز احداث خواهد شد.

این شرکت همچنین از ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صنعت پالایش و حتی صنعت نفت در دولت سیزدهم رونمایی کرد و در کنار آن ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مروارید مکران در جاسک (با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش برای نخستین بار) را در دستور کار قرار داد.

امضای تفاهم‌نامه با بانک‌های عامل برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور (افزوده شدن ۵۰۰ نفتکش جاده‌پیما به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای) با هدف افزایش ضریب ایمنی و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، احداث تأسیسات انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی شهید مهدوی به میزان ۶۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی به‌منظور جلوگیری از انباشت و حبس فرآورده‌های تولیدی نفتی در مبادی استان هرمزگان نیز از دیگر طرح‌های صنعت پالایش در دولت سیزدهم است که می‌توان آنها را به‌عنوان پروژه‌های کلیدی این صنعت به‌منظور جبران کم‌توجهی به صنعت پالایش و انتقال و توزیع فرآورده در کشور در طول سال‌های گذشته معرفی کرد.

تبدیل رایگان کارگاهی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو عمومی وانت و تاکسی به دوگانه‌سوز، امضای قرارداد با شرکت‌های خودروسازی به‌منظور تولید ۴۵ هزار خودرو تاکسی و وانت دوگانه‌سوز به ارزش ۲۰ میلیون دلار، احداث پالایشگاه و صدور خدمات فنی مهندسی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی، امضای قرارداد ۱۱۰ میلیون یورویی بازسازی و راه‌اندازی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ونزوئلا و تفاهم‌نامه مطالعات فنی و مهندسی احداث پالایشگاه‌های جدید و توسعه پالایشگاه‌های موجود در کشورهای حوزه کارائیب از دیگر دستاوردهای این صنعت در طول یک سال گذشته بوده است که بی‌صبرانه باید در انتظار آثار و نتایج مثبت اجرایی شدن این ایده‌ها و طرح‌ها به‌منظور حل‌وفصل نقایص و چالش‌های کهنه موجود در صنعت پالایش کشور در زنجیره‌های تولید تا توزیع بود.

کد خبر 462595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =