مخالفت مجارستان با طرح سقف قیمتی برای گاز وارداتی به اروپا

مجارستان مخالف ایجاد محدودیت و سقف قیمتی برای گاز وارداتی به اتحادیه اروپاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، بالاس اوربان، دستیار ارشد ویکتور اوربان، نخستوزیر مجارستان گفت: مجارستان با محدودیت قیمت گاز وارداتی از اتحادیه اروپا موافقت نخواهد کرد، زیرا اقدام به توقف عرضه گاز روسیه منتهی می‌شود.

وی افزود: چنانچه اتحادیه اروپا درباره سقف قیمتی تصمیمی بگیرد، باید مجارستان را همانند کاری که برای بحث تحریم‌های اتحادیه اورپا اروپا علیه نفت روسیه شد، معاف کند.

سران اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره طرح ایجاد سقف قیمتی برای گاز وارداتی از جمله گاز روسیه هستند.

حداقل ۱۵ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای کاهش هزینه‌ها و قیمت انرژی و پایین‌ آوردن تورم مصرف‌کننده، بر طرح اعمال سقف قیمتی برای گاز وارداتی به قاره سبز فشار می‌آورند.

با این حال چند کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، تردید دارند و نگران هستند که اعمال سقف قیمتی با مخدوش کردن سیگنال‌های قیمت از بازار به مصرف بالاتر منجر شود، همچنین نگرانی‌هایی درباره امنیت عرضه وجود دارد، زیرا فروشندگان ممکن است با قیمت تعیین‌شده ازسوی اتحادیه اروپا موافقت نکنند.

دستیار ارشد نخست‌وزیر مجارستان گفت: این طرح به‌سادگی کارساز نخواهد بود و احتمال می‌رود به کاهش عرضه گاز به اتحادیه اروپا با قیمتی بالاتر که با هدف اصلی در تضاد است، منجر شود.

اوربان تصریح کرد: طرح سقف قیمتی برای مجارستان قابل قبول نیست، زیرا روس‌ها پیش‌تر به صراحت گفته‌اند اگر این اتفاق بیفتد دیگر گازی به مجارستان عرضه نمی‌کنند و این بحث از منظر امنیت انرژی برای ما غیرقابل قبول است.

وی گفت: اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که بخواهد سقف قیمتی داشته باشد، باید الگو یا استثنایی برای مجارستان وجود داشته باشد، مانند آنچه در زمینه خرید نفت از روسیه تعریف شد.

مجارستان که محصور در خشکی و به‌شدت به تحویل نفت خام روسیه با خط لوله وابسته بود، در ماه ژوئن معافیت دریافت کرد، در حالی که بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توقف خرید نفت روسیه از دسامبر موافقت کردند.

کد خبر 463336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =