احداث پارک‌های پتروشیمی شعار سال ۱۴۰۱ را محقق می‌کند

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: با راه‌اندازی پارک‌های پتروشیمی، شعار سال (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) به‌معنای واقعی محقق می‌شود زیرا این پارک‌ها اشتغال، ارزش‌آفرینی و فناوری مدرن را برای کشور به ارمغان می‌آورند.

به گزارش شانا، عبدالعلی علی‌عسکری شامگاه یکشنبه (۱۵ آبان‌ماه) در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما با بیان اینکه صنعت پتروشیمی یکی از مزیت‌های ایران است و اگر بر توسعه این صنعت تمرکز شود، می‌تواند برای کشور ثروت‌آفرین باشد، افزود: هم‌اکنون در صنعت پتروشیمی جهان تمرکز بر بخش‌های پایین‌دستی این صنعت است. برای نمونه آلمان سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار محصولات در حوزه پایین‌دستی صادر می‌کند، در مجموع هم‌اکنون در بخش پایین‌دستی پتروشیمی یک بازار ۳ هزار میلیارد دلاری در دنیا وجود دارد که متأسفانه سهم ایران از این بازار ناچیز است.

وی تصریح کرد: مسئولان بلندپایه نظام مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی تأکیدهای فراوانی دارند و خواستار فعالیت بیشتر در حوزه پایین‌دستی این صنعت هستند، هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان نخستین شرکت بزرگ صنعتی در بورس اوراق بهادار و کشور با حمایت وزیر نفت و معاون اول رئیس‌جمهوری از چندی پیش تصمیم به ورود به عرصه صنایع پایین‌دستی و پارک‌های پتروشیمی گرفته است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر اینکه ایران در حوزه پایین‌دستی پتروشیمی نیاز به کار بیشتری دارد، گفت: در صورت توسعه پارک‌های پتروشیمی و صنایع تکمیلی آن، درآمد ایران ده‌ها میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

علی‌عسکری وجود پارک‌های علم و فناوری مجهز به مراکز تحقیق و توسعه در پارک‌های پتروشیمی را از الزام‌های اصلی توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دانست و اظهار کرد: بی‌شک شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه باید برای رسیدن به اهدافمان به میدان بیایند زیرا هم‌اکنون در این حوزه نیاز شدیدی به دانش فنی در زمینه فرآیند و آلیاژهای جدید داریم که باید این الزام‌ها در داخل ساخته شود یا دانش فنی آنها خریداری و بومی‌سازی شود، به عبارت دیگر، مسیر خلق ثروت در صنعت پتروشیمی از ایستگاه فناوری عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۳ منطقه در مجاورت ۱۳ پایانه مهم کشور برای ساخت پارک‌های پتروشیمی در نظر گرفته شده که چهار منطقه آن (پارسیان، نایبند، ماهشهر و چابهار) دارای زیرساخت‌های لازم برای آغاز به‌کار هستند، تصریح کرد: از میان ۷۰۰ طرح امکان‌سنجی شده برای اجرا در پارک‌های پتروشیمی هم‌اکنون ۹۰ طرح تأیید شده است و در حال مطالعات نهایی و تأیید بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری و اجرا هستند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: به سرمایه‌گذاران و سازندگان پارک‌های پتروشیمی باید این اطمینان را بدهم که خوراک این پارک‌ها به‌صورت طولانی‌مدت از سوی شرکت هلدینگ خلیج فارس تضمین می‌شود، در میان پارک‌های پتروشیمی کشور منطقه چابهار با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری، با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده چهره دیگری از توسعه‌یافتگی را به خود خواهد دید. نخستین واحدها و زیرساخت‌ها در این منطقه از سوی هلدینگ خلیج فارس سرمایه‌گذاری و اجرا خواهد شد و پس از آن از حضور دیگر بخش‌های خصوصی کشور در این منطقه استقبال خواهیم کرد.

علی‌عسکری با اشاره به اینکه بانک‌های داخلی و صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پارک‌های پتروشیمی در کل کشور به‌ویژه منطقه چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: برای تأمین مالی این پروژه‌ها سازوکار صندوق پروژه (فرآیندی که سرمایه‌گذاران در آن به سهامداران پروژه تبدیل خواهند شد) نیز در نظر گرفته شده است.

کد خبر 464016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =