طرح سقف قیمتی برای روسیه بازار نفت جهان را زیر فشار می‌گذارد

تلاش‌ها به‌منظور اعمال طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه بازارهای جهانی این کالای راهبردی را با تردیدهای بیشتری روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه (۲۴ آبان‌ماه) اعلام کرد که تولید نفت روسیه در سال آینده میلادی پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش دریایی صادرات نفت خام روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

این نهاد بین‌المللی در گزارش ماهانه بخش نفت خود اعلام کرد که تلاش برای محروم کردن مسکو از درآمدهای نفتی، تردیدهای بیشتری را برای بازارهای نفت ایجاد می‌کند و بر قیمت‌ فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل فشار می‌آورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه و ممنوعیت ارائه خدمات بیمه‌ای و دریایی فشار بیشتری بر توازن بازار نفت و به‌ویژه بازارهای گازوئیل می‌آورد و کمبود عرضه تشدید می‌شود.

این نهاد در گزارش خود آورده است که سقف پیشنهادی برای قیمت محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه ممکن است به کاهش تنش‌ها کمک کند، با این حال تعداد بی‌شماری از تردیدها و چالش‌های لجستیک باقی مانده است و دامنه عدم‌قطعیت هرگز به این اندازه نبوده است.

اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) واردات نفت خام روسیه و از پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) فرآورده‌های نفتی روسیه را تحریم خواهد کرد و یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نفت جهان را مجبور به جست‌وجوی بازارهای جایگزین می‌کند.

افزون بر این، طرح سقف قیمتی اعضای گروه هفت (هفت کشور صنعتی) به‌عنوان مکملی برای تحریم‌های اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است، بر این اساس ارائه‌دهندگان خدمات کشتیرانی تنها در صورت رعایت سقف قیمتی می‌تواند به صادرات نفت روسیه کمک کنند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: این شرایط به آن معناست که اتحادیه اروپا باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به‌ویژه گازوئیل را باید با قیمتی ۷۰ درصد بالاتر از زمان مشابه پارسال جایگزین کند که این شرایط بی‌شک فشار بیشتری به تورم جهانی خواهد آورد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود آورده است که تغییر مسیر جریان تجارت جهانی به‌دلیل تلاش روسیه برای صادرات نفت بیشتر به بازارهایی غیر از اتحادیه اروپا و خرید اتحادیه اروپا از مسیرهای دیگر می‌تواند فشار بر عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی را کاهش دهد، اما تقاضای قوی برای نفتکش‌ می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس اعلام کرد که رقابت برای بشکه‌های گازوئیل غیرروس در بازارهای جهانی شدید خواهد بود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجبورند محموله‌های ایالات متحده، خاورمیانه و هند را به دور از خریداران سنتی خود پیشنهاد دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که چشم‌انداز تیره و تار اقتصادی باعث می‌شود مصرف جهانی نفت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲  روزانه حدود ۲۵۰ هزار بشکه کاهش یابد و رشد تقاضا از روزانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه امسال به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۳ برساند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: اقتصاد ضعیف چین، بحران انرژی در اروپا و ارزش بالای دلار همگی از عوامل تأثیرگذار بر مصرف هستند.

این نهاد همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای چین در سال آینده با روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به برآورد پیشین به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

کد خبر 464197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =