صنعت نفت در اوج تحریم‌های ظالمانه نیازهای کشور را تأمین کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز صنعت نفت در حالی که با اوج تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست نیازهای کشور را برطرف می‌کند و امر صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را هم به نحو مطلوب انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران اظهار کرد: زمانی نفت ما ملی نبود، زمانی حتی اجازه نمی‌دادند که مردم و دانشمندان ما بتوانند همسو با نیازهای کشور گام بردارند. تا سال ۱۳۶۵ در کشور دوره دکتری دایر نبود و دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فعالیت می‌کردند. اینکه کجا بودیم، کجا هستیم و کجا می‌رویم بسیار مهم است که البته همه این پیشرفت‌ها با استقلال کشور به‌دست آمده است.

وی با بیان اینکه اگر امروز می‌توانیم به مردم خود خدمت کنیم بستر آن انقلاب اسلامی و استقلال سیاسی است، افزود: امروز صنعت نفت در اوج تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، اما در این شرایط نیازهای کشور را برطرف می‌کند و صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را هم به نحو مطلوب انجام می‌دهد، این مقوله به‌راحتی به دست نیامده است، باید قدر آن را بدانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی هر فردی که نتیجه کردار و گفتارش پیشرفت کشور باشد کار جهادی انجام داده است، تصریح کرد: اینکه نخبه ما در جایی قرار بگیرد و حس کند مؤثر واقع شده بسیار مهم است، از این رو تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان برای چنین نخبه‌هایی اهمیتی بالا دارد.

زلفی‌گل با طرح این پرسش که چرا در کشور نوآوری و خلاقیت آن‌گونه که باید باشد نیست، گفت: ما به نگاه‌های فرابخشی در این مقوله نیاز داریم. اگر قوانین و مقرارتی نداریم که ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار کند باید بتوانیم آن قوانین و مقررات را طراحی کنیم، همچنین باید طرح‌های پژوهشی با نگاه فناورانه باشد تا این ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیش از پیش مستحکم شود.

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها با همت و مشارکت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز، شرکت‌های اصلی و فرعی وزارت نفت و همکاری ارکان مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری صنعت از امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) تا روز پنجشنبه (۲۴ آذرماه) در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

به گزارش شانا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری و دیگر مدیران ارشد صنعت نفت و در عین حال شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان بخش‌های علمی و فناوری از حاضران در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران بودند.

کد خبر 465936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =