انتقال بیش از نیمی از سوخت کشور با خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس از انتقال روزانه نزدیک به ۵۰ میلیون لیتر فرآورده اصلی و فرعی با خطوط لوله این منطقه خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد سوخت موردنیاز کشور از طریق خطوط لوله منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به هرمزگان، حمیدرضا کیهانپور در نشست خبری که ظهر چهارشنبه (۱۴ دی‌ماه) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در بندرعباس برگزار شد، اعلام کرد: در ۹ ماه امسال در مجموع ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر فرآورده با این منطقه منتقل شده است که این عدد حاکی از ارسال به‌طور میانگین روزانه ۵۰ میلیون لیتر فرآورده با خط لوله این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت یکی از مهم‌ترین مناطق شرکت خطوط لوله و مخابرات به لحاظ حجم عملیات به شمار می‌آید، افزود: این منطقه با حوزه استحفاظی استان هرمزگان و جنوب استان کرمان، سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس و لاوان را به مناطق شمالی کشور انتقال می‌دهد.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس خط لوله ۲۶ اینچ قدیم بندرعباس - رفسنجان به ظرفیت ۲۷۰ هزار بشکه در روز را یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خطوط لوله این منطقه و کشور نام برد و گفت: ظرفیت انتقال روزانه این خط ۴۷ میلیون لیتر است.

کیهانپور بیان کرد: از مجموع فرآورده انتقالی از این منطقه، ۷۰ درصد بنزین بدون سرب و یورو، ۴ درصد نفت سفید و ۲۶ درصد نفت‌گاز یوروست.

وی طول خطوط لوله منطقه خلیج فارس را در مجموع ۴۵۰ کیلومتر اعلام و تأکید کرد: به جز خط لوله ۳۰۷ کیلومتری قدیم بندرعباس - سیرجان - رفسنجان ۱۲ رشته خط لوله دیگر در حوزه استحفاظی خطوط لوله و مخابرات نفت با قطرهای ۸ تا ۲۴ اینچ عملیات انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی اصلی و فرعی را در این منطقه انجام می‌دهند.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس با اشاره به اجرای خط لوله جدید بندرعباس - سیرجان - رفسنجان در مجاورت خط لوله قدیم به همت کارکنان شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت گفت: با راه‌اندازی این خط با هدف انتقال فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت انتقال فرآورده از طریق این منطقه دوبرابر افزایش خواهد یافت و افزون بر آن سه مرکز انتقال نفت جدید با فناوری‌های روزآمد جهان در این مسیر احداث خواهد شد.

کیهانپور افزود: پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال گستره نخست این خط تا مرکز انتقال نفت قطب‌آباد آماده بهره‌برداری و تحویل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شود.

وی افزود: با راه‌اندازی این خط لوله، پایداری انتقال فرآورده از جنوب به شمال کشور تحقق یافته است و افزون بر آن می‌توان از ظرفیت این خط برای انتقال فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌های در حال ساخت واقع در قطب انرژی منطقه خلیج فارس بهره‌مند شد.

کد خبر 466854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =