افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۸

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح‌های ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان فارس، محسن خجسته‌مهر ظهر امروز (دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه) در بازدید از میدان‌های آغار، دالان و دی و پالایشگاه گازی فراشبند با بیان اینکه یک‌سوم از ذخایر گازی کشور در استان فارس و تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده افزایش ۱۴۲ میلیون مترمکعبی گاز با سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلار برای توسعه ۱۳ میدان گازی و دو طرح افزایش فشار در این شرکت دیده شده است.

وی به افزایش روزافزون گاز در بخش‌های مختلف کشور اشاره و تصریح کرد: هدف بنده از سفر به استان فارس بازدید از طرح‌های مهم افزایش تولید گاز همچون پروژه افزایش تولید آغار و دالان، پالایشگاه گاز فراشبند است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران آمادگی این شرکت را  برای افزایش تولید روزانه ۷ میلیون مترمکعبی از میدان‌های آغار و دی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و افزود: با تکمیل توسعه میدان‌های گازی آغار و دی در مجموع حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز تا پایان سال ۱۴۰۳ به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.

خجسته‌مهر ادامه داد: هم‌اکنون پالایشگاه گازی فراشبند با حداکثر ظرفیت خود (۴۵ میلیون مترمکعب در روز) عملیاتی است، اما بر اساس برنامه‌ریزی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۷ میلیون دلاری قرار است ظرفیت این پالایشگاه در فاز دوم به ۷۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

وی به چشم‌انداز مطلوب تولید گاز در شرکت مناطق مرکزی ایران اشاره و تصریح کرد: در روزهای سرد امسال با کوشش حداکثری کارکنان تولید ۲۴۰ میلیون مترمکعبی رقم خورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر بهینه‌سازی صنایع و نیروگاه‌های کشور تأکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف کشور یک بحث فرادستگاهی و ملی است، اگر بتوانیم حداقل ۲۵ میلیون مترمکعب در فصل سرد سال با بهینه‌سازی، کاهش مصرف داشته باشیم، هیچ‌گاه در بخش‌ها و صنایع عمده دچار قطع و محدودیت گاز نخواهیم بود.

خجسته مهر با بیان اینکه باید علاوه بر آنکه صیانتی تولید می‌کنیم صیانتی نیز مصرف کنیم، افزود: برای توسعه کشور و ایجاد اشتغال و تأمین نیاز صنایع این اقدام انجام خواهد شد و از این مسیر بخشی از تولید گاز را برای صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص دهیم.

وی گفت: در هشت سال آینده ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت که تحقق این امر به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم‌شده به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه مورد نیاز را تأمین کردیم و ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون مترمکعب نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه با بخش خصوصی مطالعه ۱۳ میدان و بررسی فشارافزایی را در دستور کار داریم، اظهار کرد: فاز دوم پالایشگاه فراشبند نیز در حال انتخاب پیمانکار است.

کد خبر 469049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =