افزایش درآمدهای مرزی دولت با اجرای موفق طرح «باک پر»/ اجرای سراسری طرح

طرح موفقیت‌آمیز باک پر که به‌منظور پایش و کنترل سوخت‌رسانی مرزی از روزهای پایانی سال گذشته در منطقه ارومیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی شده است، ‌افزایش محسوس و خیره‌کننده درآمدهای مرزی دولت (تا روزانه ۵ میلیارد تومان فقط از یک نقطه مرزی) را به همراه داشته و احتمال اجرای آن در دیگر مناطق مرزی کشور جدی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، طرح موفقیت‌آمیز باک پر برای پایش و کنترل سوخت‌رسانی مرزی از ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱ در بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور در منطقه ارومیه (بازرگان) کلید خورد و از محل کنترل عرضه خارج از شبکه سوخت در این مرز، روزانه تا ۵ میلیارد تومان درآمد نصیب دولت شده است.

منطقه ارومیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شمال غرب کشور به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور همسایه، ظرفیت بالایی در حوزه اقتصادی و ترانزیتی دارد، اجرای طرح «باک پر» در دروازه کشور به اروپا مزیت‌های مهمی را با خود به ارمغان آورده که بنا به اهمیت و بزرگی دامنه و ابعاد اجرای آن، منجر به افزایش درآمد دولت از محل مابه التفاوت وصولی سوخت خروجی از مرز و به همان مقدار نیز مقابله موفق با قاچاق سوخت شده است.
 

درآمدهای مرزی دولت از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان افزایش یافت

طرح باک پر پیش از این سال‌های ۹۲ تا ۹۳ در چند نقطه مرزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اجرایی شد که به‌دلیل نبود هماهنگی میان‌دستگاهی نتایج موفقیت‌آمیزی به‌دنبال نداشت و نیمه‌تمام رها شد، اما با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و اختلاف قابل توجه قیمت فرآورده در داخل و خارج از کشور، این طرح دوباره در دستور کار قرار گرفت و به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت در منطقه ارومیه اجرایی شد.

بازرگان، سرو، پلدشت و رازی چهار نقطه مرزی منطقه ارومیه است که هم اکنون این طرح در تمامی این چهار نقطه مرزی اجرایی شده است و همچنین بر اساس تازه‌ترین نشست‌های مشترک شرکت ملی پخش فرآورده‌هی نفتی منطقه ارومیه با ستاد مبارزه با قاچاق کالای استان، این طرح از روز شنبه، ۱۳ خردادماه، در نقطه مرزی تمرجین (میاندوآب) اجرایی خواهد شد.

درآمدهای مرزی دولت از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان افزایش یافت

طرح «باک پر» چیست؟

بر اساس این طرح که از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها است، میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

مزایای طرح

افزایش بسیار محسوس و چشمگیر درآمدهای مرزی دولت و کاهش عرضه خارج از شبکه سوخت از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح به‌شمار می‌رود که اجرای آن در دیگر مناطق مرزی کشور قطعی شده است.

درآمدهای مرزی دولت از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان افزایش یافت

کنترل باک خودروهای خروجی از مرز

کاهش شمار افراد سودجود، دلالان و گالن به‌دست‌ها در محوطه کنترل و نظارت دقیق بر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از جمله مزایای این طرح است.

طرح باک پر روشی بسیار کارآمد و کاربردی به‌منظور جلوگیری از قاچاق سوخت در نقاط مرزی است. جمع‌آوری باک‌های اضافه و جاسازی‌شده در کامیون‌های خروجی از مرز، توجه به استانداردسازی باک خودروها و الزام به رعایت آن، همچنین جلوگیری از خروج غیرمجاز سوخت از ویژگی‌های مهم اجرای طرح فروش «باک‌پر» نفت‌گاز است.

افزایش کنترل‌های الکترونیکی در پایش سوخت در مرزها، سیستمی شدن فرآیند فروش سوخت مرزی و افزایش سلامت اداری از دیگر دستاوردهای این طرح است که با اجرای شدن آن، از تخلفات احتمالی به میزان قابل توجهی کاسته شده و باعث سرعت بخشدن به عملیات خروجی از مرز و رضایت رانندگان ناوگان سنگین شده است.

درآمدهای مرزی دولت از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان افزایش یافت

جایگاه عرضه سوخت منطقه مرزی بازرگان

این طرح به‌صورت اشتراکی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شده و هر دو نهاد بر اجرای آن در چهار نقطه خروجی مرزی مهم این منطقه نظارت کامل دارند.

دستاوردهای طرح

فروش نفت‌گاز با اجرای این طرح در منطقه ارومیه به گفته احمد مجرد، مدیر منطقه ارومیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بیش از ۲۷۰ درصد افزایش یافته است. پیش از این امیرمحمد پرهام، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم اجرایی شدن این طرح موفق برای ناوگان خروجی از تمامی مرزهای کشور تأکید کرده بود.

استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای روز به‌منظور تأمین سلامت اداری و پیشگیری از قاچاق سوخت در مرزهای زمینی، از مهم‌ترین اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارومیه به شمار می‌آید.

احمد مجرد، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه درباره دستاوردهای اجرای این طرح به شانا می‌گوید: با اجرای این طرح، باک‌های غیراستاندارد از رده خارج شد و خروج روزانه فرآورده از مرزها به نصف کاهش یافت. درآمد روزانه ما با شروع اولیه این طرح در مرز بازرگان حدود ۲.۵ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون این میزان به ۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

درآمدهای مرزی دولت از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان افزایش یافت

احمد مجرد، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه

وی می‌افزاید: منطقه ارومیه نخستین منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که این طرح را اجرایی کرده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است به زودی در دو نقطه مرزی تمرچین و پلدشت نیز اجرایی شود. با رایزنی‌های انجام‌شده با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است این طرح به همه مرزها تسری یابد و از میزان خروج فرآورده از طریق باک خودروها به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد.

اجرای طرح موفق «باک پر» در تمامی مرزهای کشور

علی مویدی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور نیز روز چهارشنبه، (۱۰ خرداد ماه) در بازدید از نحوه از اجرای این طرح اقتصادی در مرز بازرگان گفت: اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در بزرگترین مرز زمینی کشور با تعامل و همراهی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه و مسئولان محلی و استانی، نویدبخش پیشگیری از قاچاق سوخت به عنوان سرمایه ملی شده و بی‌شک با افزایش بسیار محسوس درآمدهای مرزی دولت همراه خواهد بود.

درآمدهای مرزی دولت از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان افزایش یافت

بازدید رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مرز بازرگان

وی با اشاره به رضایتمندی رانندگان کامیون‌های خروجی از مرز یادآور شد: مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با تعهد و تجربه‌های خود در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح قدم برداشته و امیدواریم با تداوم این طرح کارآمد در همه مرزهای خروجی از کشور در جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت نقش خود را در سالی که از طرف رهبر معظم انقلاب مزین شده ایفا کنیم.

کاهش ۱۳ درصدی مصرف با اجرای طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه همچنین از اجرای موفقیت‌آمیز طرح توزیع الکترونیکی توزیع گاز مایع به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های اجرایی در این منطقه در جهت عرضه شفاف سوخت اشاره می‌کند و می‌گوید: با اجرای طرح الکترونیکی گاز مایع، شاهد کاهش ۱۳ درصدی توزیع گاز مایع در این منطقه بوده‌ایم که روند کاهشی میزان عرضه گاز مایع به‌دلیل اجرای طرح‌های توزیع الکترونیکی و توسعه گازرسانی بوده است که هرکدام به‌ترتیب ۶.۵ درصد و ۷ درصد کاهش را رقم زدند.

افزایش ۶۶ درصدی استفاده از کارت سوخت شخصی

مجرد سامان‌دهی کارت‌های اضطراری سوخت در جایگاه‌های عرضه را از دیگر برنامه‌های این منطقه به‌دنبال اجرای کشوری آن در جهت بهبود نظام توزیع و نظارت دقیق‌تر بر توزیع سوخت در جایگاه‌ها اعلام کرد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی (آزاد و سهمیه‌ای) بیش از ۶۶ درصد افزایش یافته است. خوشبختانه این طرح نتایج خوبی به همراه داشته است و امیدواریم تا قبل از پایان شهریورماه که در حقیقت مهلت وزارت نفت برای اجرای طرح سامان‌دهی کارت سوخت جایگاه‌هاست، این مقدار را به صددرصد برسانیم.

کد خبر 470732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =