طرح افزایش تولید روزانه ۴۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک آزادگان به بهره‌برداری رسید

طرح افزایش برداشت روزانه ۴۵ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک آزادگان با حفر، تکمیل و راه‌اندازی ۴۰ حلقه چاه تازه در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، طرح افزایش برداشت روزانه ۴۵ هزار بشکه‌ای از میدان مشترک نفتی آزادگان صبح امروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در سفر سیدابراهیم‌ رئیسی، رئیس‌جمهوری به این استان به بهره‌برداری رسمی رسید.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، توسعه جامع میدان نفتی آزادگان در دو مرحله تعریف شده است که در گام نخست حفاری و تکمیل ۲۰۶ حلقه چاه و تأسیسات روزمینی مرتبط با آن به‌همراه ۱۰ واحد چندراهه، ۲ واحد تفکیک‌گر شمالی و جنوبی و واحد فرآورش مرکزی و صادرات نفت‌خام با ظرفیت فرآورش ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام در حال اجراست.

برنامه گام نخست توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی پس از چند سال وقفه، با روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب گرفت. به این منظور در مهرماه سال ۱۴۰۰ برنامه جبرانی به‌منظور شتاب‌بخشی به تکمیل کام نخست توسعه میدان با تکیه بر توان پیمانکاران و سازندگان داخلی و پشتوانه تجارب توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، عملیات اجرایی این مرحله مشتمل بر نصب، تکمیل، راه‌اندازی و آغاز تولید از ۴۰ حلقه چاه کلید خورد و در این بازه زمانی حدود  ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری تازه انجام شد.

تأمین مالی این قرارداد از طریق اوراق مشارکت در بخش ریالی و بندهای «ل» و «ق» برمنامه بودجه سال 93 و 94 و SPV شرکت صبا اروند انجام شده است و شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران به‌نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران کارفرمای این طرح به‌شمار می‌رود.

مجوعه‌ای از فعالیت‌ها از مهرماه ۱۴۰۰ برای میدان مشترک آزادگان کلید خورد که از آن جمله می‌توان به افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری (از ۷ به ۱۲ دکل حفاری)، تأمین ۱۷۰ کیلومتر خطوط لوله جریانی، نصب و راه‌اندازی ۱۳۰ کیلومتر از آن، نصب، تکمیل و راه‌اندازی ۴۰ حلقه چاه و افزایش ظرفیت تولید ۴۵ هزار بشکه نفت‌خام در روز، بهسازی، ترمیم و اجرای ۱۳۰ کیلومتر جاده‌های دسترسی اصلی و فرعی میدان و اجرا و راه‌اندازی ۲۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال در اندازه‌های ۱۴ و ۲۰ اینچ اشاره کرد.

تأمین ورق و ساخت داخل کامل خط لوله نفت‌خام صادراتی ۲۸ اینچ به‌میزان ۵۰ کیلومتر، نصب و اجرای ۳۵ کیلومتر از این خط لوله صادراتی تاکنون، ساخت کامل ورق خط لوله گاز ترش ۲۴ اینچ توسط سازندگان ایرانی، تکمیل نصب، رفع نواقص و راه‌اندازی پست‌های برق واحد فرآورش مرکزی و مرکز تفکیک شمالی به‌منظور ایجاد تأمین برق پایدار میدان یاران شمالی و کاهش هزینه‌های سوخت از جمله اقدام‌های انجام‌شده برای این منظور است.

پیشرفت واقعی نزدیک به ۳۰ درصد در پروژه ساخت واحد فرآورش مرکزی پس از استقرار دولت سیزدهم، شامل ۳ هزار تن آرماتوربندی، ۲۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۳ هزار و ۵۰۰ تن سازه فلزی، ۲ هزار و ۶۵۰ تن مخازن، ۷۰ هزار قطر اینچ جوشکاری و دیگر فعالیت‌های مربوطه برای آغاز راه‌اندازی فاز زودهنگام را می‌توان از دیگر دستاوردهای این مدت برشمرد.

ایجاد زنجیره یکپارچه تولید لوله‌های جریانی ۶ اینچ با روش جوشکاری HFW برای نخستین‌ بار در کشور، تکمیل عملیات اجرایی برق‌رسانی دو مداره کریدور اصلی شمال به جنوب میدان به‌طول ۲۶ کیلومتر و آماده‌سازی برای بهره‌برداری تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ را می‌توان دیگر موفقیت‌ها برای این طرح دانست.

از افتخارهای این طرح ملی می‌توان به ایجاد ۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی و استفاده حداکثری از نیروهای بومی، افزایش 100 درصدی سهم شرکت‌های ایرانی، حفاظت حداکثری از اقلیم هورالعظیم به‌عنوان یک زیست‌بوم زنده اشاره کرد.

میدان نفتی آزادگان جنوبی، میدانی مشترک به وسعت ۷۶۵ کیلومتر مربع در استان خوزستان، ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد که مطابق با تازه‌ترین مطالعات انجام‌شده، ذخیره نفت درجای این میدان ۲۷ میلیارد بشکه نفت‌خام برآورد شده است.

کد خبر 471622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =