ورود مؤثر پژوهشگاه صنعت نفت در کارگروه فنی متناظر ISO-TC67

آیین رونمایی از «واگذاری کارگروه فنی متناظر ISO-TC67» با حضور دست‌اندرکاران و متخصصان حوزه استانداردسازی در صنعت نفت کشور با حضور نمایندگانی از اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها، پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، فرحناز قلاسی‌مود، مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در استانداردسازی بین‌المللی سازمان ملی استاندارد، در این نشست با تأکید بر اینکه حضور و مشارکت ما در استانداردهای بین‌المللی در حفظ منافع صنایع نفت و گاز تأثیر زیادی دارد، گفت: حضور و اثرگذاری در کارگروه‌های بین‌المللی نانو و فولاد سبب شده است دوشادوش ژاپن و آمریکا در سطح بین‌المللی حضور داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه استانداردهای ISO از ۲۰۲۵ به‌ شکل SMART درخواهد آمد و باید کمیته‌های داخلی متناسب با این تغییر مهم آمادگی داشته باشند، گفت: اظهارنظر فنی روی پیش‌نویس استانداردهای بین‌المللی‌، ارائه پیشنهاد تدوین استانداردهای بین‌المللی‌، معرفی کارشناسان برای کارگروه‌های بین‌المللی و ارائه پیشنهاد به کمیته بین‌المللی و شرکت در کمیته‌های جدید از جمله وظایف کمیته فنی متناظر TC67 است، تاکنون این کمیته ۸۶ پیشنهاد را از سوی ایران ارائه کرده و ۳۵ پیشنهاد را در دست تدوین دارد.

علیرضا نصیری‌، رئیس گروه حفاری پژوهشگاه صنعت نفت هم با بیان اینکه کارگروه TC67 در واقع همه ایزوهای مهم در صنعت نفت و گاز را دنبال می‌کند، گفت: دبیرخانه این کارگروه پیش‌تر در اختیار مدیریتی دیگر بود، اما با توجه به تجربه و سابقه پژوهشگاه در حوزه حفاری این مسئولیت به پژوهشگاه واگذار شده است، این کارگروه ۹ زیرمجموعه دارد که ابعاد مختلفی از بالادستی نفت را شامل می‌شود و همه استانداردهای مورد نیاز را در زیرکارگروه‌هایی که به‌زودی تشکیل می‌شود، بررسی خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه دسترسی‌های علمی و سوابق پژوهشگاه صنعت نفت دلیل اصلی واگذاری این مسئولیت بوده است، گفت: پژوهشگاه عضو دائم کارگروه بین‌المللی ایزوست و آنها دیدگاه‌های ما را در استانداردهای مختلف جویا می‌شوند و ما هم این موارد را به زیرکمیته‌ها اعلام می‌کنیم و پس از جمع‌بندی نهایی از طریق مؤسسه ملی استاندارد منتقل می‌کنیم.

محمدرضا بحرانی‌پور، مشاور مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها نیز با بیان اینکه طی سه سال گذشته حداقل ۲۳ مورد از استاندارد داخلی افزایه‌های حفاری را تدوین کرده‌ایم که در ارتباط و همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت بوده است، افزود: با توجه به زیرساخت و تمهیدهایی که در پژوهشگاه وجود دارد، تصمیم گرفته شد در صورت تمایل پژوهشگاه مسئولیت این کمیته به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شود.

وی افزود: نخستین نشست این کارگروه اواخر اکتبر ٢٠٢٣ برگزار می‌شود و در گام نخست باید برای تشکیل کارگروه‌ها تعاملی با همه زیرگروه‌ها برقرار و همه ذی‌نفعان شناسایی شوند. در حداقل یک سال گذشته زیرکمیته‌های این کارگروه فعال نبوده‌اند و باید نظرات کارشناسی همه زیرمجموعه‌ها را شناسایی کنیم.

پرویز سنگین مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها نیز در این مراسم اعلام کرد عضویت فعال در کارگروه ISO-TC67 از اهداف کلی اداره کل برای بین‌المللی‌ شدن وزارت نفت است و حمایت از منافع صنعت نفت ایران را صحنه‌های بین‌المللی در نظر دارد.

وی افزود: با عنایت به دعوت‌نامه دفتر «مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی» سازمان ملی استاندارد تصمیم به اصلاح ساختار این کارگروه متناظر و واگذار کردن آن به بازوی پژوهشی صنعت نفت گرفته شد.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها در پایان از همه خبرگان‌، کارشناسان و متخصصان حوزه‌های فنی و سازندگان و تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات صنعت نفت درخواست کرد حمایت لازم از این فعالیت ملی با عضویت در این کارگروه و مشارکت در فعالیت‌های آن انجام شود.

وظایف کارگروه فنی متناظر با عنوان «صنایع نفت و گاز مشتمل بر انرژی کم‌کربن» با توجه به عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت به این مجموعه واگذار شده است.

کد خبر 472670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =