۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
  • کد خبر: 477074
گزیده‌های نفتی هفته

بازدید سرزده معاون اول رئیس‌جمهوری از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بررسی توزیع سوخت مایع در کشور، برگزاری نشست پدافند غیرعامل به میزبانی وزارت نفت، تکذیب چندباره افزایش قیمت بنزین و تأکید دولت و مجلس بر بهینه‌سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین اخبار نفتی هفته‌ای بود که پشت سر گذاشتیم.

تکذیب شایعه تغییر در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین: محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری روز پنجشنبه (۲۶ مردادماه) از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بازدید کرد. در این بازدید که جواد اوجی، وزیر نفت وی را همراهی می‌کرد، با مناطق مختلف پخش فرآورده‌های نفتی در کشور ارتباط مجازی برقرار و نحوه توزیع و تأمین سوخت مایع بررسی شد.

مخبر در این بازدید با تأکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای تغییر در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین ندارد، گفت: وزارت نفت جزو وزارتخانه‌های موفق دولت سیزدهم بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: با وجود شایعه‌های منتشرشده و تغییری که به‌واسطه مصوبه مجلس شورای اسلامی برای استفاده از کارت‌های  هوشمند سوخت شخصی ایجاد شد، در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت حجم ترافیک بیشتر بود.

وزیر نفت نیز بر تغییر نکردن قیمت بنزین تأکید و تصریح کرد: پارسال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بود اما امسال با افزایش تردد در کشور به میانگین روزانه ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیدیم.

در پی این بازدید مقرر شد به‌منظور رفاه حال شهروندان و کاهش بار ترافیکی هنگام دریافت سوخت‌، اعمال محدودیت به‌طور موقت در ۱۵ جایگاه شهر تهران برداشته شود.

تأکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در دولت و مجلس: کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی ایران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. در این کنفرانس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید انتفاع اقتصادی داشته‌ باشند تا انگیزه صرفه‌جویی پیدا کنند، گفت: ناگزیریم بحث صرفه‌جویی در مصرف را به‌سرعت پیش ببریم و مانع رشد مصرف شویم تا کشور را از ناترازی دور کند و به سمت تعادل ببرد.

اوجی هم با بیان اینکه اگر در بهینه‌سازی مصرف خوب کار کنیم بخش اعظمی از ناترازی انرژی جبران می‌شود، اعلام کرد: ۳۶ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد برای بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف داریم.

بر اساس بررسی‌ها، امکان بهینه‌سازی معادل روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام در اقتصاد ایران وجود دارد که معادل ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت بهینه‌سازی در اقتصاد است. 

ایجاد امنیت انرژی با تقویت پدافند غیر عامل: نشست کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور نیز این هفته به میزبانی وزارت نفت برگزار شد. غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست با بیان اینکه در مقابله و موضوع‌های پدافند سایبری امسال اولویت ما بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای دفاع سایبری و تولید امنیت در زیرساخت‌هاست، از تهیه برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها برای نخستین‌ بار در کشور خبر داد.

وزیر نفت هم با تأکید بر اینکه همه صنایع کشور به‌نوعی با صنعت نفت در ارتباط‌اند، افزود: از سوی دیگر این صنعت تأمین ارز و بودجه اداره کشور را به‌عهده دارد، از این رو همه اقدام‌های انجام‌شده در این صنعت باید برای پدافند غیرعامل باشد.

آغاز برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی: محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده است، گفت: گاز این فاز طی روزهای اخیر با خطوط لوله دریایی به پالایشگاه در خشکی ارسال شده است.

دستور رئیس‌جمهوری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این هفته با اشاره به ضرورت اقدام عملی و مؤثر دستگاه‌های مربوط برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، شورای‌ عالی انرژی را مسئول اصلی در موضوع بهینه‌سازی دانست و افزون بر مکلف کردن سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به بررسی و ارائه راهکارهای بهینه‌سازی به این شورا، بر همراهی و هماهنگی آنها با شورا تأکید کرد.

افزایش ۴۲ درصدی درآمدهای نفتی: داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه این هفته در سخنانی گفت: در بخش درآمدهای نفتی افزایش ۴۲ درصدی داشته‌ایم که به نسبت پارسال ۵۷ درصد رشد درآمد نفتی تحقق یافته است.

امضای قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان: در هفته‌ای که گذشت قراردادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌های دو کشور امضا و بر اساس آن ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارمنستان را دارد که طی دوره بهره‌برداری، فقط از حدود یک‌سوم ظرفیت این خط استفاده می‌شده است.

سپهر و جفیر؛ آماده تولید اولیه نفت: ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) با اشاره به برنامه جامع توسعه و تولید از میدان‌های سپهر و جفیر شامل ۳ فاز اعلام کرد که ‌اکنون بخش قابل توجهی از فاز نخست توسعه این میدان‌ها آماده راه‌اندازی است و امکان آغاز تولید روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان‌ها در هفته دولت وجود دارد.

در همین زمینه متخصصان شرکت ملی حفاری ایران در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت موفق به حفاری سه حلقه چاه توسعه‌ای در میدان نفتی سپهر و یک حلقه چاه در میدان جفیر در استان خوزستان شدند.

دیگر اخبار: برگزاری چهاردهمین نشست شورای راهبری توسعه مدیریت صنعت نفت به‌منظور بررسی پیش‌نویس سرآمدی و مدیریت عملکرد صنعت نفت، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری با هدف همکاری برای تحقق دانش‌بنیان شدن صنعت نفت، اعلام خبر تشکیل کارگروه فشارافزایی در شرکت ملی نفت ایران، گازرسانی به قرارگاه ویژه اربعین در مرز خسروی و افزایش ۸.۵ میلیون لیتری تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان از دیگر خبرهای مهم نفتی در این هفته بودند.

پیشنهاد هفته: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا برنامه‌های این مجموعه برای افزایش ذخیره‌سازی گاز کشور، طرح‌ها و پروژه‌های در حال اجرا، اقدام‌ها برای بومی‌سازی کالا و … را تشریح کرده است که می‌توانید متن کامل آن را اینجا بخوانید.

کد خبر 477074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =