۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
  • کد خبر: 477434
گزیده‌های نفتی هفته

دیدار اعضای کمیسیون انرژی مجلس با وزیر نفت، گزارش اوجی از خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش تولید نفت در نشست این هفته هیئت دولت، همراهی وزیر نفت با رئیس‌جمهوری برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ و دیگر اخبار را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

دیدار با مجلسی‌ها: جواد اوجی، وزیر نفت دوشنبه این هفته (۳۰ مردادماه) در دیدار با رئیس و برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حمایت‌های این کمیسیون از وزارت نفت قدردانی کرد و گفت: بحث توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، رشد تولید در حوزه گاز، نفت، پالایش و پتروشیمی از مهم‌ترین اقدام‌هایی بود که در این دو سال انجام دادیم که این موارد به فعال شدن زنجیره وسیعی از صنایع و پیمانکاران منجر شد و بدون شک تولید و صادرات نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت.

اوجی در این نشست به موضوع تکمیل طرح‌های کلان نیمه‌تمام در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱، ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و ۶۷ طرح نیمه‌تمام نیز به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح به ارزش ۱۴ میلیارد دلار را نیز در نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خواهیم داشت.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست با بیان اینکه پیش از آغاز به‌کار دولت سیزدهم مجلس چند شاخصه برای انتخاب وزیر نفت مشخص کرده بود، تصریح کرد: افزایش صادرات نفت، جذب سرمایه‌ برای جبران کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای نفت و حفظ تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب وزیر نفت بود.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ ایران کانال تولید روزانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت را می‌گذراند، اظهار کرد: این شرکت خرید تجهیزات فرآورشی سیار «Skid Mounted» را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند چالش‌های موجود در بخش روسطحی برای افزایش سریع تولید نفت خام را از بین ببرد.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه جایگاه ما در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و در حوزه بین‌المللی تضعیف شده بود که خوشبختانه با راهکارهای مختلف در این دولت بهتر شده است، افزود: امروز خوشبختانه وزارت نفت در خصوص توسعه میدان‌های مشترک نفتی، گسترش دیپلماسی انرژی، ارتباط با دانش‌بنیان‌ها و بخش خصوصی گام‌های بزرگی برداشته و موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

افزایش تولید نفت: جواد اوجی، وزیر نفت چهارشنبه این هفته (یکم شهریورماه) در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به افزوده شدن تولید نفت کشور تا پایان شهریورماه اشاره و بیان کرد: تولید واقعی نفت خام به روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است که تا پایان شهریورماه این مقدار به روزانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

وزیر نفت همچنین شامگاه چهارشنبه (یکم شهریورماه) به‌منظور همراهی رئیس‌جمهوری برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران بریکس عازم ژوهانسبورگ شد.

گزارشی از توسعه گازرسانی: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آستانه هفته دولت با اشاره به اینکه از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز (پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، پالایشگاه‌ها و امور پژوهشی) انجام شده است، گفت: در دو سال گذشته، ۳۸.۶ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۱۹.۶ هزار میلیارد تومان در مهندسی و توسعه گاز، ۲.۹ هزار میلیارد تومان در انتقال گاز، ۲.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های پالایشگاهی و ۴.۷ هزار میلیارد تومان در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری شده است.

تأمین نیاز دارویی کشور به همت صنعت پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته و در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه با بیان اینکه ۲۷ شرکت پتروشیمی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مطلوب تولیدی خود، از صنایع دارویی کشور برای تأمین مواد اولیه حمایت می‌کنند، تصریح کرد: سیاست وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأمین نیازهای صنایع دیگر به‌ویژه صنایع دارویی است و در این مسیر اقدام‌های بسیار مطلوبی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی انجام شده و خودباوری، استقلال اقتصادی، استقلال دارویی و پزشکی راهبردی مهم در راه توسعه کشور است.

وقوع حادثه در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد: بعد از ظهر روز پنجشنبه (دوم شهریورماه) بر اثر نشت گاز ترش در یکی از واحد تصفیه گاز شماره ۲ این پالایشگاه متاسفانه ۶ نفر از کارکنان مصدوم و ۲ نفر جان ‌باختند.

وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پیام‌هایی جداگانه ضمن تسلیت به خانواده‌ها و بازماندگان، و آرزوی سلامتی برای مصدومان این حادثه، بررسی همه ابعاد موضوع را خواستار شدند.

اخبار بین‌الملل: نمایندگان شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) با هدف آغاز فرآیند اجرا قرارداد افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و صادرات پایانه نفتی خوزه ونزوئلا که هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به کاراکاس امضا شده بود به دعوت گروه پتروپارس به ایران سفر کردند.

این سفر همسو با برگزاری نشست آغازین پروژه (Kick off Meeting) افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و صادرات پایانه نفتی خوزه ونزوئلا با مدیران ارشد گروه پتروپارس به‌عنوان طرف ایرانی و پیمانکار اجرای این قرارداد و نهایی‌سازی فرآیندهای آغازین اجرای قرارداد انجام شده است.  

قیمت نفت نیز روز چهارشنبه (یکم شهریورماه) به‌دلیل نگرانی‌ها درباره داده‌های احتمالی مربوط به افت تولید و بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا کاهش یافت و به ۸۳ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید.

دیگر اخبار: کاهش ۴ میلیون مترمکعبی سوختن گازهای مشعل در منطقه ویژه پارس، انتصاب سرپرست نمایندگی ایران در هیئت عامل اوپک و مجامع انرژی، رسیدن تولید روزانه نفت خام مناطق نفت‌خیز جنوب به ۳ میلیون بشکه ، بسته شدن پرونده گازهای مشعل و همراه نفت در دولت سیزدهم، عبور درآمدهای نفتی ایران از مرز ۴۲ میلیارد دلار، برطرف شدن توقف موقت تولید در پتروشیمی بندرامام درپی نوسان برق نیروگاه، بررسی طرح ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در شورای اقتصاد، و بهره‌برداری از ۶۷ پروژه در صنعت نفت با ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا پایان ۱۴۰۲ از دیگر اخبار صنعت نفت طی این هفته بودند.

خواندنی هفته: «روزهای روشن» عنوان گزارش خبرنگار شانا از ثبت رکورد تازه بیشترین گازرسانی به نیروگاه‌ها، ذخیره‌سازی حداکثری سوخت مایع برای آنها و اقدام‌های مجموعه وزارت نفت برای یاری وزارت نیرو به‌منظور برق‌رسانی پایدار است که پیشنهاد می‌شود بخوانید.

کد خبر 477434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =