۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
  • کد خبر: 476420
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای پیگیری وزارت نفت برای حقوق و منافع ایران در میدان گازی آرش، قدردانی رئیس‌جمهوری از تلاش‌های وزیر و کارکنان وزارت نفت، اصلاح دامنه مصرف تعرفه‌های گازبها و بازدید جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور از پارس جنوبی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ایران به‌دنبال حقوق و منافع خود در میدان گازی آرش: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش با تأکید بر اینکه ایران درباره میدان گازی آرش تأمین حقوق و منافع خود را پیگیری می‌کند، گفت: چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه خود قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند، افزود: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

افزون‌ بر این، وزیر نفت در حاشیه نشست هیئت دولت هفته جاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «درباره میدان آرش که بین ایران و کویت مشترک است به کشور کویت اعلام کردیم مانند دیگر میدان‌های مشترک این آمادگی را داریم تا به‌صورت مشترک بهره‌برداری کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم»، تأکید کرد: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته‌های آینده: اوجی در حاشیه این نشست با اشاره به یک خبر خوب برای کشور گفت: فاز ۱۱، آخرین، مهم‌ترین و مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی است که حدود ۲۰ سال برای تکمیل آن تمدید قرارداد انجام می‌شود، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز اجرا شد و بهره‌برداری از این فاز با حضور رئیس‌جمهوری در دستور کار است.

قدردانی رئیس‌جمهوری از تلاش‌های وزیر و کارکنان وزارت نفت: ۲۲۰ نماینده مجلس ماه گذشته در بیانیه‌ای مشتمل بر ۵ محور از اقدام‌های وزارت نفت قدردانی کردند که این بیانیه از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ارسال شد و رئیسی هم در ابلاغ این پیام به جواد اوجی، وزیر نفت از خدمات و تلاش‌های او و کارکنان صنعت نفت تشکر و قدردانی کرد.

اصلاح دامنه مصرف تعرفه‌های گازبها: مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه تعرفه‌های گاز در آیین‌نامه جدید، هیچ افزایش قیمتی در قبض‌های گاز نسبت به آیین‌نامه پیشین ندارد، گفت: تنها تفاوت در این است که پلکان‌های مصرف به جای ۷۵ مترمکعبی، ۱۰۰ مترمکعبی محاسبه می‌شوند.

بازدید جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور از پارس جنوبی: تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور روز پنجشنبه این هفته از تأسیسات پارس جنوبی از جمله پالایشگاه دوم پارس جنوبی، میترینگ سایت یک، اسکله‌های گاز مایع، پالایشگاه فاز ۱۴ و ... بازدید کردند.

این بازدید با هدف ارائه پیشرفت کشور در پارس جنوبی انجام شده است، همچنین بر اساس تأکید رهبر انقلاب، باید روایت امید در صنعت نفت کشور انجام شود و بازدید مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به این روایت در سطح کشور کمک کند.

سجاد خلیلی، معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری در این بازدید به اقدام‌های مهم دولت سیزدهم در پارس جنوبی که شامل توسعه فاز ۱۱، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، شیرین‌سازی میعانات گازی، بهره‌برداری از اسکله صادراتی گاز مایع، احداث خط لوله فاز ۱۶ و... است، اشاره کرد.

سایر اخبار: موفقیت جهاد دانشگاهی تهران در تولید داخلی «کوتینگ ایجنت» با کاربرد در صنعت پتروشیمی، انجام ۵ درصد اکتشاف و بهره‌برداری میدان‌های جدید نفتی با مشارکت بخش خصوصی، رشد ۲۰۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین، ۲۱ میلیارد دلار طرح در حال اجرا در پارس جنوبی، آغاز تولید زودهنگام گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان مردادماه ۱۴۰۲ از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 476420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =