۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
  • کد خبر: 475922
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به سفر وزیر نفت به استان کهگیلویه و بویراحمد، بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران، آغاز عملیات طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار، اعلام نتایج آزمون استخدامی وزارت نفت، تداوم روند افزایش تولید نفت ایران و دیگر خبرها را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سفر دوباره اوجی به گچساران: جواد اوجی برای دومین بار از ابتدای آغاز به‌کار خود به‌عنوان وزیر نفت همراه با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر گچساران سفر کرد. در این سفر، پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور با فرمان وزیر نفت آغاز شد که با توسعه آن، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

اوجی در سخنانی از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این پروژه‌ها روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می‌شود.

او همچنین در نشست شورای اداری گچساران اعلام کرد که در مجموع حدود ۲.۶ میلیارد دلار پروژه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت اعم از توسعه میدان‌های گلخاری و بی‌بی حکیمه برای تولید ۳۰ هزار بشکه نفت در روز، پتروشیمی‌های پایین‌دستی پلی‌اتیلن، توسعه میدان مختار برای ذخیره‌سازی گاز و ساخت پتروپالایشگاه ۱۱۰ هزار بشکه‌ای در ۳ فاز با تخصیص خوراک در این استان اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهوری نیز در این سفر ضمن قدردانی از وزارت نفت و کارکنان آن، مجتمع پتروشیمی گچساران را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف کرد و گفت: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است.

رئیسی با تأکید بر اهمیت نقش شرکت‌های بزرگ صنعتی در توسعه و تأمین نیازهای شهرهای محل احداث در قالب مسئولیت اجتماعی هم تصریح کرد: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مصوبه‌های استان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ تصویب شده و طبعاً مجتمع پتروشیمی گچساران نیز باید در این باره و برای رفع نیازهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهرستان گچساران به وظایف خود عمل کند.

در جریان این سفر همچنین طرح گازرسانی به ۳۷ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به بهره‌برداری رسید که ۴۹۸ ریال هزینه داشته است و حدود ۲ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

اعلام نتایج آزمون استخدامی وزارت نفت و یک اطلاعیه: نتایج این آزمون روز شنبه (۲۴ تیرماه) در سایت سازمان سنجش اعلام شد و وزارت نفت چند روز بعد درباره مرحله انجام ارزیابی تکمیلی (مصاحبه فنی - تخصصی و روان‌شناختی) آزمون استخدامی شرکت‌های تابع وزارت نفت سال ۱۴۰۱ با هدف طی دیگر مراحل جذب و استخدام اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گفته مسئولان توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، سه برابر ظرفیت قبول‌شدگان آزمون استخدامی برای مصاحبه دعوت می‌شوند تا این وزارتخانه بتواند نیاز اصلی صنعت نفت در حوزه نیروی انسانی را تأمین و بهترین‌ها را جذب کند.

صحه بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران: آژانس بین‌المللی انرژی و دبیرخانه اوپک این هفته در تازه‌ترین گزارش‌های خود بر روند افزایشی و ادامه‌دار تولید نفت ایران طی ماه‌های حضور دولت سیزدهم صحه گذاشتند؛ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تولید نفت خام ایران با وجود تحریم‌های شدید در سال ۲۰۲۲ میلادی هم با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده و به میانگین ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

دبیرخانه اوپک هم در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژوئیه) به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت خام ایران در ماه ژوئیه به ۲ میلیون ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با ثبت رقم روزانه ۲ میلیون و ۶۷۹ هزار بشکه‌ای در ماه مه، افزایش روزانه ۵۶ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

دیگر خبرها: امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارتخانه‌های نفت و کشور، برگزاری آزمون بازرسی محموله‌های نفتی و مخازن سوخت نفتکش‌ها، ابلاغ فهرست قیمت اختصاصی تاسیسات نفت و گاز، رد پیشنهاد تغییر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، بازدید جمعی از مدیران وزارت نفت از بخش دریایی پروژه خط لوله گاز بندرعباس - لافت - گورزین، سهم ۵۰ درصدی میدان مشترک پارس جنوبی در تولید برق کشور و بازدید جمعی از نمایندگان مجلس از سکوی فاز یک پارس جنوبی و پتروشیمی‌های عسلویه از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.        

کد خبر 475922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =