اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره در همه پالایشگاه‌ها در اولویت قرار گیرد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به اینکه نفت خام کشور به‌تدریج در حال سنگین شدن است، لازم است طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره در اولویت اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری طی نشستی که بعدازظهر امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریور) در حاشبه بازدید از پالایشگاه نفت اصفهان با حضور محسن قدیری، مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان و اعضای هیئت مدیره این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه کیفیت نفت خام کشور و درصد استحصال آن در حال تغییر است، لازم است اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور در اولویت اجرا قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده هر دو مهم است، بیان کرد: با توجه به چالش‌هایی که در زمینه تولید نفت کوره وجود دارد،‌همچنین ملزم کردن قانون بودجه به اختصاص ۴۰ درصد از سود سهام شرکت‌های پالایشی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای، امیدواریم به اجرای این طرح‌ها سرعت بخشیده شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با تقدیر از اقدام‌های مثبت انجام‌شده در پالایشگاه نفت اصفهان در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و رفع چالش‌های این پالایشگاه در حوزه آب و دیگر طرح‌های توسعه‌ای گفت: لازم است اجرای طرح RHU (طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان) با استفاده از سود پالایشگاه به‌عنوان منبعی برای نقدینگی پروژه در اولویت اجرای طرح‌های توسعه‌ای قرار بگیرد و این پروژه در زمان‌بندی مناسب اجرایی شود.

سالاری اجرای طرح‌های توسعه‌ای در همه زمینه‌ها را تأمین‌کننده امنیت تولید در مجموعه‌های تولیدی دانست و افزود: پالایشگاه نفت اصفهان در گذشته نفت کوره نیروگاه شهیدمنتظری و اسلام‌آباد را تأمین می‌کرد، اما امروز در بحث استفاده از نفت کوره محدودیت داریم و تنها در شرایط ناترازی گاز در فصل زمستان نفت کوره به مصرف می‌رسد.

وی با اشاره به هزینه‌های تحمیلی ناشی از حمل‌وانتقال نفت کوره و نگهداری آن در کشتی بیان کرد: ما برای ارائه نفت کوره در بازارهای صادراتی نیز دچار مشکل هستیم و استانداردهای محیط زیستی استفاده از آن را محدود کرده است و نگهداری آن نیز هزینه‌های هنگفتی را به دولت و سهامداران شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن قدردانی از اقدام‌های قابل‌تحسین انجام‌شده در بخش‌های حمل‌ونقل، خطوط لوله و آب در پالایشگاه نفت اصفهان گفت: آب پالایشگاه اصفهان  از مشکلات اساسی این پالایشگاه بود که خوشبختانه در حال حل شدن است.

سالاری تأکید کرد: امیدوارم از الگوهایی نو که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پالایشگاه نفت اصفهان در حال شکل‌گیری است، در دیگر مجموعه‌های پالایشی نیز استفاده شود.

کد خبر 630209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =