۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
  • کد خبر: 631519
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به حضور وزیر نفت در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه، آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی سیگلو در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بهره‌برداری از یک طرح پالایشی در شهرستان مُهر و بهره‌برداری و آغاز عملیات بیش از ۹۰۰ طرح گازرسانی استان فارس را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

حضور اوجی در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه: جواد اوجی، وزیر نفت صبح روز چهارشنبه (۱۹ مهرماه) برای شرکت در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه به مسکو رفت.

او همزمان با ورود به پایتخت روسیه با اشاره به انجام مذاکرات با شرکت‌های روسی برای اجرایی‌ شدن قراردادهای نفتی بین دو کشور گفت: در این سفر مذاکراتی برای تبدیل تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد که پیش از این با شرکت‌های روسی در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت امضا شده بود، انجام خواهد شد.

وزیر نفت در حاشیه حضور در این مجمع با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه،  الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم و فراس قدور، وزیر نفت سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

اوجی همچنین در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» با تأکید بر اینکه فرصتی تاریخی برای تهران و مسکو به‌وجود آمده است و دو طرف بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند، اعلام کرد: همکاری ایران و روسیه نه‌تنها سبب رشد دو کشور می‌شود، بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند.

مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و بنیاد «روس‌کنگرس» نیز در حاشیه این مجمع بین‌المللی در مسکو، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

سفر وزیر نفت به استان فارس: اوجی پایان این هفته و همزمان با دور دوم سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان فارس رفت و عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی سیگلو با ۲۷۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول با حضور او و جوعی از مسئولان استانی و مدیران ارشد صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.

او در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح تصریح کرد: متأسفانه طی دو دهه اخیر در زمینه سرمایه‌گذاری در زمینه زنجیره ارزش پتروشیمی به‌ویژه متانول غفلت شده، در حالی که این نوع سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و پربازده است.

وزیر نفت در جمع مردم و مسئولان شهرستان لامرد با اشاره به دستاوردهای وزارت نفت دولت سیزدهم گفت: امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم؛ همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.

بهره‌برداری ‌از یک طرح پالایشی در شهرک صنعتی مُهر با ظرفیت پالایش سالانه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی (روزانه ۱۰ هزار بشکه) و سرمایه‌گذاری ۳۰۷۹۰ میلیارد ریال به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح پالایشی بخش خصوصی برنامه دیگر اوجی در این سفر بود.

وزیر نفت همچنین در نشست شورای اداری شهرستان مُهر و آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات بیش از ۹۰۰ طرح گازرسانی استان فارس با اعتبار ۲۲۰۴ میلیارد تومان حضور یافت.

تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز جهانی نفت اوپک: این گزارش پیش‌بینی می‌کند که جهان در سال ۲۰۴۵ میلادی به ۱۶ میلیون بشکه در روز نفت بیشتر نسبت به ارقام کنونی نیاز خواهد داشت و با وجود رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت‌های فسیلی با سهم ۶۹ درصدی همچنان سهم غالب را در ترکیب انرژی جهان خواهند داشت؛ متن کامل گزارش را اینجا بخوانید. 

انتصاب هفته: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حکمی «سیدمحمد پیشوایی» را به‌عنوان سرپرست روابط عمومی این شرکت منصوب کرد.

دیگر اخبار: آمادگی بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی ایران برای ورود به زمستان، بازدید وزیر کشور از تأسیسات نفت فلات قاره در میدان مشترک فروزان، گازرسانی به ۸۰ روستا و یک واحد صنعتی سرپل ذهاب، تعیین مقدار تولید نفت خام ایران در ۵ سال آینده، مجوز مجلس به وزارت نفت برای امضای قرارداد مشارکت در تولید میدان‌های مشترک، دیدار وزیر نفت با وزیر صنایع جمهوری بلاروس، لغو معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی، واگذاری تعیین نحوه قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع به دولت و رونمایی از کاتالیست بومی واحد RCD با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 631519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =