راهبردهای عملیاتی شرکت ملی گاز برای مقابله با چالش ناترازی

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت به‌عنوان یکی از ارکان مهم تأمین انرژی کشور باید راهبردهای عملیاتی خود درباره مقابله با چالش ناترازی گاز را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی امروز (چهارشنبه، سوم آبان‌ماه) در نشست دو روزه هم‌اندیشی مدیران ارشد ستادی، مدیران عامل و مدیران بهره‌برداری شرکت‌های گاز استانی کشور که با مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به میزبانی شرکت گاز استان خراسان رضوی در مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: اکنون و با توجه به شرایط موجود، بهینه‌سازی مصرف گاز بهترین گزینه برای مقابله با چالش ناترازی است، ضمن اینکه باید بدانیم بهینه‌سازی مقوله کوتاه‌مدت نیست و نیازمند همفکری و همکاری‌های فراسازمانی در بلندمدت است.

وی سرمایه‌گذاری در بخش بهینه‌سازی انرژی را به صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری در بخش تولید اعلام کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری هم در بخش بهینه‌سازی و هم در بخش هوشمندسازی می‌توان به مدیریت مصرف انرژی رسید؛ رویکردی بسیار مهم که باید برای تغییر و تحولات جهانی پیاده‌سازی شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران درباره بهینه‌سازی مصرف سوخت و اقدام‌های شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: طرح تعویض بخاری‌های فرسوده از جمله طرح‌های مهم است که در این طرح، تعویض ۴ میلیون بخاری در دستور کار است.

محمدحسینی با بیان اینکه به‌زودی در طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها نیز گشایش‌هایی حاصل خواهد شد، افزود: گازهای استانی باید در این حوزه بسیاری از کارها را برون‌سپاری کند و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهره ببرد.

به گفته وی، مطالعات کارشناسی هم نشان داده بهترین گزینه برای مقابله با این وضع، بهینه‌سازی مصرف در همه ابعاد است. از این رو، تعویض تجهیزات فرسوده و هوشمندسازی به‌عنوان دو سرفصل جدی در موضوع بهینه‌سازی مصرف، در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران همچنین با اشاره به بحث ذخیره‌سازی روزمینی اظهار کرد: ذخیره‌سازی گاز در مخازن روزمینی، راهی اساسی برای مدیریت عرضه و تقاضا و شیوه‌ای متداول در دیگر کشورها است، بر همین اساس، شرکت ملی گاز ایران برای سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ به‌منظور ذخیره‌سازی روزمینی گاز طبیعی به‌صورت سی‌ان‌جی‌، اس‌ان‌جی و مینی‌ال‌ان‌جی فراخوان داده تا صنایع بتوانند با ایجاد ظرفیت‌های ذخیره‌سازی روزمینی گاز برای تأمین پایدار گاز زمستانه خود عمل کنند.

محمدحسینی اولویت شرکت ملی گاز ایران را احداث واحدهای مینی‌ال‌ان‌جی اعلام و بیان کرد: این واحدها می‌توانند خود، تأمین‌کننده واحدهای ال‌پی‌جی شرکت‌های استانی باشند؛ ضمن آنکه اصلی‌ترین منبع درآمد گاز، صادرات مینی‌ال‌ان‌جی است.

وی در پایان با تأکید مجدد بر اینکه تنها راه کاهش ناترازی گاز، مصرف بهینه این کالای ارزشمند است، گفت: باید عزم خود را جزم کنیم تا با فرهنگ‌سازی و تبلیغات درست، تا ۱۰ درصد کاهش مصرف و به عبارتی، مدیریت مصرف داشته باشیم تا بتوانیم زمستان پیش رو را به خوبی سپری کنیم.

کد خبر 632186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =