شماری از اعضای اوپک‌پلاس روزانه ۲.۲ میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهند

شماری از کشورهای عضو اوپک‌پلاس پس از سی‌وششمین نشست وزارتی این ائتلاف از طریق ویدیوکنفرانس از مجموع کاهش عرضه داوطلبانه اضافه در مجموع به مقدار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خبر دادند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از پایان سی‌وششمین نشست وزیران نفت و انرژی عضو ائتلاف تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در پایگاه اطلاع‌رسانی خود از اعلام آمادگی چند کشور عضو این ائتلاف برای کاهش عرضه داوطلبانه اضافه در مجموع به مقدار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازارهای جهانی نفت خام خبر داد.

این مقدار کاهش عرضه داوطلبانه از سطح تولید مورد نیاز سال ۲۰۲۴ طبق سی‌وپنجمین نشست وزارتی (چهارم ژوئن ۲۰۲۳، ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲)، محاسبه می‌شود و افزون بر کاهش‌های داوطلبانه پیشین در آوریل ۲۰۲۳  که تا پایان سال ۲۰۲۴ هم پابرجاست، خواهد بود.

این مقدار کاهش داوطلبانه اضافه از سوی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس اعلام شده و بر اساس نام و مقدار کشورها به شرح زیر است:

۱. عربستان سعودی (یک میلیون بشکه در روز)

۲. عراق (۲۲۳ هزار بشکه در روز)

۳. امارات متحده عربی (۱۶۳ هزار بشکه در روز)

۴. کویت (۱۳۵ هزار بشکه در روز)

۵. قزاقستان (۸۲ هزار بشکه در روز)

۶. الجزایر (۵۱ هزار بشکه در روز)

۷. عمان (۴۲ هزار بشکه در روز)

کاهش داوطلبانه این تعداد از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس از یکم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲) تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳) اجرا می‌شود و پس از آن به‌منظور حمایت از ثبات بازار، این کاهش‌های داوطلبانه به‌تدریج با توجه به شرایط به بازارهای جهانی بازگردانده می‌شود.

موارد فوق افزون بر کاهش عرضه داوطلبانه اعلام‌شده از سوی روسیه به مقدار روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ برای دوره یادشده (از یکم ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴) خواهد بود که از میانگین سطوح صادرات ماهانه در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۳ محاسبه می‌شود و شامل صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و روزانه ۲۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

به گزارش شانا، اعضای اوپک‌پلاس در مجموعه اقدام‌هایی که از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد، متعهد شده‌اند در مجموع روزانه ۵ میلیون بشکه یا حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه جهانی از تولید خود بکاهند.

اعضای اوپک‌پلاس در اکتبر ۲۰۲۲ تصمیم گرفته بودند از ماه نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ تولید خود را کاهش دهند، همچنین بعضی از تولیدکنندگان این ائتلاف در آوریل ۲۰۲۲ به‌طور ناگهانی تصمیم گرفتند از یکم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند، به‌طوری که این رقم در مجموع به روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه رسید.

بر این اساس، اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه (۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) و ۲ میلیون بشکه آن مصوب سی‌وسومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (پنجم اکتبر، دوم مهرماه ۱۴۰۱) است.

 در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

عربستان ابتدا در ماه ژوئیه کاهش داوطلبانه را به‌عنوان اقدامی اضافه به توافق گسترده محدود کردن عرضه که نخستین بار از سوی برخی اعضای اوپک‌پلاس در آوریل توافق شد، آغاز کرد و ماهانه با بررسی شرایط بازار این کاهش عرضه داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تمدید کرد.

 در همین حال، کاهش عرضه داوطلبانه روسیه که شامل کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت خام این کشور می‌شود تا پایان سال جاری میلادی تمدید شد.

ائتلاف اوپک‌پلاس اکنون ۲۳ عضو شامل ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیراوپک دارد، که طبق موافقت سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس با درخواست برزیل برای پیوستن به این ائتلاف، تعداد اعضای آن در از یکم ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به ۲۴ عضو می‌رسد.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در کنار کشورهای لیبی و ونزوئلا به‌دلیل تحریم از توافق کاهش عرضه در قالب «بیانیه همکاری» اوپک‌پلاس مستثنی است.

کد خبر 633891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =