بررسی طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی با حضور وزیر نفت

نشست بررسی طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی ۹ پالایشگاه کشور با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت پالایش کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست بررسی طرح‌های کیفی‌سازی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی در ۹ پالایشگاه کشور صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت پالایش برگزار شد، در این نشست گزارشی از وضع پروژه‌های کیفی‌سازی شرکت‌های پالایشی ارائه و برای تسهیل و تسریع اجرای این پروژه‌ها تصمیم‌هایی گرفته شد.

در این نشست موضوع گوگردزدایی از نفت کوره، بهبود کیفیت فرآورده‌های پرمصرف مانند بنزین و نفت‌گاز، تبدیل نفت‌ کوره به بنزین و دیگر فرآورده‌ها و صفرکردن تولید نفت کوره در پالایشگاه‌ها با پروژه‌هایی مانند تولید کک سوزنی بررسی شد.

پروژه پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند برای تبدیل نفت کوره به کک سوزنی با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و تولید ۵ میلیون لیتر نفت کوره کم‌سولفور از دیگر مسائل مورد بررسی در این نشست بود.

اجرای مراحل بعدی طرح‌ توسعه‌ پالایشگاه آبادان، راه‌اندازی واحدهای باقیمانده این پالایشگاه و مشکلات موجود بر سر راه تأمین اعتبار این پروژه‌ها بررسی و تصمیم‌هایی برای رفع مشکلات گرفته شد.

با اجرای این پروژه‌ها، تولید نفت کوره پالایشگاه آبادان کاهش و ظرفیت تولید نفت گاز این پالایشگاه افزایش می‌یابد.

پروژه تولید نفت کوره کم‌سولفور و دیگر فرآورده‌های باکیفیت در پالایشگاه اصفهان از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود، در ادامه همچنین درباره پیشرفت پروژه تولید کک سوزنی در پالایشگاه بندرعباس بررسی بحث و بررسی‌هایی انجام شد.  

پروژه کیفی‌سازی و بهبود کیفیت بنزین و افزایش اکتان آن و پروژه کاهش نفت کوره و ارتقای کیفیت در پالایشگاه نفت تهران بررسی و درباره مشکلات پیش روی آن تدابیر لازم اتخاذ شد.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست می‌توان به بررسی پروژه ارتقای کمی و کیفی فرآورده‌های پالایشگاه نفت تبریز با هدف کاهش تولید نفت کوره و کاهش سولفور آن اشاره کرد.

پروژه سولفورزدایی نفت گاز و نفت کوره پالایشگاه نفت شیراز و ایزومریزاسیون این پالایشگاه با استفاده از لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت و یک فناوری نو در نشست یادشده به بحث و بررسی گذاشته شد.  

قراردادهای پالایشگاه نفت کرمانشاه برای گوگردزدایی از نفت کوره و تولید گازوئیل و قرارداد پالایشگاه لاوان برای تولید نفت کوره کم‌سولفور نیز بررسی و تدابیر لازم در اجرای سریع این قراردادها اتخاذ شد.  

در مجموع با اجرای این پروژه‌ها که عملیات اجرایی بیشتر آنها نیز آغاز شده است و پیشرفت بالایی هم دارند، ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و نفت گاز، سولفورزدایی از نفت کوره و کاهش تولید نفت کوره در سبد تولید پالایشگاه‌های کشور و تولید فرآورده‌های باارزش‌تر در پالایشگاه‌های اصلی کشور محقق خواهد شد.

در این نشست همچنین وضع پروژه‌های در حال احداث پالایشی و پتروپالایشی به‌منظور افزایش ظرفیت فرآوری نفت و میعانات گازی بررسی و برای تسهیل و رفع موانع اجرایی این پروژه‌ها تصمیم‌های لازم گرفته و ابلاغ شد.

کد خبر 634819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =